Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

KillBill skrev 2023-08-16 21:55:58 följande:

Fy fan vilket vidrigt parti Liberalerna har blivit.

www.tv4.se/artikel/01AOp8YUWeDK8nTbiQsWwX/riksdagsledamot-graensen-gar-om-de-skulle-boerja-uttala-sig-pa-samma-saett

//

Det mest vidriga är förstås, precis som din favoritmellanösternkännare Christer Sfeir så insiktsfullt säger:

"? De islamister och extremister som redan har snappat upp den här nyheten kommer att utnyttja hans initiala version, säger Christer Sfeir och fortsätter:

? Det är ju detta som de hela tiden hävdat, att muslimer är andra klassens medborgare i väst och att judarna har en ?gräddfil? i väst. Det är precis detta de vill utnyttja."
    https://www.tv4.se/artikel/4H3ZhQMxQiY2luAhz34ilM/skadan-aer-redan-skedd-islamister-kommer-utnyttja-hans-uttalande
    Plötsligt är Christer Sfeir inte någon som halalhippies vill citera.

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-23 14:20:13 följande:

Det var självklart olämpligt att en riksdagsman för regeringsunderlaget gick ut i media och bekräftade den självbild som islamister och extremister har.  Det tycker väl alla?

Det mest allvarliga är att den Liberala riksdagsmannen hävdade att Liberalerna ser mindre allvarligt på främlingsfientliga utspel som drabbar muslimer än på främlingsfientliga utspel som drabbar judar. 

Hur ser du på uppgifterna att sverigedemokraten som bränt ett antal koraner sannolikt ha kopplingar till regimerna i Irak/Iran och att syftet är att piska upp ett hat mot Sverige som nation (inte att kritisera koranen)?

Jaså, tycker alla det? Inte ens du som är så kär i att leverera självklarheter ville ju ta den viktigaste vinkeln på gubbstruttens utsagor och "förklara" detta. Nä, du lurar ingen om var du står.

Nu är ju f.ö de två grupperna inte i samma utsatta position, det har vi redan gått igenom, så även om jag tycker att gubben borde hållit tand för tunga, anser jag förstås att C.S. har rätt i att spridningen av den falska bilden av muslimers stora utsatthet å ena sidan, judars gräddfil å den andra, underblåsts av detta och är det allvarliga. Så jag tycker alltså inte att din och just islamisters och många traditionella muslimers påhittade rasism är allvarlig, annat än i det mycket farliga hittepået.

Vad är det för märklig och dum fråga? Hur ser någon alls på sådant som att folk säljer statshemligheter, försnillar allmänna medel, etablerar MB i Sverige, slåss för IS eller Putin? Är det ens något att fråga annat än folk med mycket grumlig syn på en demokratisk stat om? Skitkonstigt. Som att fråga om någon "ser på" våldtäktsmän på något särskilt sätt för att man inte förespråkar fotboja på alla er män. Momikas bakomvarande aktörer förändrar givetvis inte min syn på yttrandefrihetens vara eller min ståndpunkt mot blasfemilagar. 
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-23 16:24:48 följande:

Först och främst låter det inte som du ser skillnaden mellan muslimer och islamister.

Hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten i statistiken.  Menar du att dessa ofta skulle vara påhittade? Har du något belägg/källor för att det skulle förhålla sig på det viset? Kan du lämka?

I vårt grannland Norge kan polisen hindra en demonstration på polisiära grunder och i Finland är brännandet av heliga skrifter förbjudet.  Är det länder med en mycket grumlig syn på demokrati? Har Moderaterna en mycket grumlig syn på demokrati om de kommer fram till att den svenska ordningslagen bör vara utformad som den norska?

Vad gäller muslimer så är konservatism med religiös grund givetvis mycket mer utbredd bland "vanliga muslimer" än t.ex. hos den som är "kulturellt kristen". Så intresserad du påstår dig vara av grumligheter och antidemokratiska tankegids, trodde jag denna tillgängliga kunskap nått dig. Det är i den arabisk-muslimska diasporan inte riktigt så enkelt som att dra en skiljelinje mellan islamism och "vanliga muslimer", där det första i en för enkel kontext skulle betyda "militant jihad". Men att du inte kan det fältet, det vet jag, men det är inte för sent att lära sig om du ska kunna greppa lite fler aspekter för att kunna diskutera med insikt i en större komplexitet än du hittills gjort.

Nej, vanligaste 
    anmälda hatbrottet är olika typer av brott med afrofobiska motiv. Du hittar väl själv på bla BRÅ. Med underblåsandet från islamistiskt maktfaktorhåll sedan flera år av att hävda att all islam- och kulturkritik är islamofobi, kommer givetvis antalet anmälningar av denna sort öka. Det är givetvis inte islamofobi att LVU:a brottsutsatta barn i en hederskontext eller för den delen, oros- eller polisanmäla. Intresserad av antisemitism som hävdar att du är, återstår iofs att vi ser det genuina intresset, men här lite mer stoff: Vanligaste gärningsmannen mot judar utsatta för hatbrott i Europa är en ung muslimsk man.

Nej, det avser förstås att din fråga och du själv  - inte Norge, inte Finland - har grumliga motiv som lämpligen riktas mot grumliga personer och regimer. Kan du läsa så ser du att jag inte alls har skrivit något som på det minsta vis kan höra ihop med din fria diktning i din sista titta-på-mig-vad-jag-kan-vinkla-till-min-fördel-strof. Eftersom du tycks ha svårt med läsning blir följden en felaktig tolkning och en helt onödig diskussion som du kan börja undvika vid lite mer vässning av det första. Annars gäller fortfarande barnbordet. 

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-23 17:24:50 följande:

Nu skrev jag inte det du påstår. Jag skrev att hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten i statistiken och det stämmer. Av de antireligösa hatbrotten är de antimuslimska vanligast förekommande.

Bland de vanligaste anmälda hatbrotten med antireligiösa motiv, ja9% är dock inte som du påstår bland de vanligaste hatbrotten, inte ens bland de vanligaste anmälda.

Vi har ett ännu större problem med underblåsandet från islamismen att islamkritik och att skydda barn är islamofobi. Inklusive den islamistiska hatretotiken mot judar bland "vanliga muslimer". Du är visst inte så ivrig i den frågan och väldigt selektiv i din påstådda kamp mot antisemitismen. Och du vet väl vilka två grupper som är skönt förenade både i sin antisemitism och afrofobi? Du borde i alla fall veta och även ha en retorik, om du nu är det minsta antirasist. Det återstår att se om du kan bli barns och kvinnors vän någon gång, och kanske även lyckas bli mot antisemitismen hos de största utsättarna. 
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 12:23:25 följande:

Bra fråga. 

Ganska ointelligent fråga, även om man skyr allt vad Jomshof grejar med. Varför är du inte själv på klimattoppmöten? Tycker du verkligen Greta ska behöva vara där utan dig? Varför arbetsvägrar du inte på fredagar? Varför kör du inte sjöduglig flyktingbåt på Medelhavet själv, istället för att överlåta det åt människosmugglare? Varför tog inte du en brandsläckare och sprutade på Salwan?

Bra frågor.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 14:00:45 följande:

Om jag hade krävt att Greta skulle demonstrera/arbetsvägra på fredar eller gå på klimattoppmöten så hade ditt resonemang varit logiskt. Det är det inte nu. 

Däremot förväntar jag mig att de som kräver att man ska flyga mindre också gör så eller om man kräver att folk ska sluta använda plastpåsar så måste man själv leva som man lär. 

SD Jomshov ansåg att om muslimer blev upprörda över koranbränningar så skulle man bränna 100 koraner till. Då är det en berättigad fråga varför inte Jomshof bränner koranerna sjäv. 

De e ba' du som läser tidningen här va? Alla invändningar någon har måste helt klart bero på att de bor i långt uti tassemarkerna utan nyheter, med bara FL som informationskälla och dess oerhört tjänstvilliga skribenter.

Mkt ska man höra från SD, varav det där med att desensibilisera den salafistiska tåömheten, var en av mkt få kloka (jag förstås redan läst). Men att han krävt det, som en ny liten SD-nyhet efter det första uttalandet, ja den var ny (killkrydda?) för mig. Det var i så fall mkt ologiskt Jomshof att kräva detta ut i luften så dä ba'. Av såna som dej o mej va!! Helt ologiskt, sa Bull, i det han förevigade Gurras briljans i en liten hårboll. 

Här kommer fler visdomar du kan sprida: Om man inte vill ha hål i tänderna bör man borsta dem. Kräver du att dina barn ska ha cykelhjälm efter 15, ha det du med. Om man tycker nazism är fel ska man varken bära hakkors, vara med på NMR:s träningsläger eller skänka pengar till MB. För att inte tala om när det är ett krav du ställer på andra. Alltså jäkligt många "leva som man lär" att hålla reda på. Och det tar verkligen inte slut där om du trodde det. 

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-24 16:21:21 följande:
    haha förlåt men om du är seriös när du drar med sådana liknelser i sådana här allvarliga diskussioner, då borde du fundera lite till innan du skriver något.
    Det låter allvarligt att du inte tar så allvarligt på antisemitism, det gör dock KB, när den kommer från ett visst läger i alla fall.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 16:57:53 följande:

Jag skriver att hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten.

Det anmäls fler hatbrott mot muslimer än mot alla andra religiösa grupper tillsammans (till exempel judar och kristna).

Fast 9% är fortfarande inte bland de vanligaste. Sedan bör du inte slarva så med begreppen, "vanligaste anmälda" ska det vara, samt "bland de med antireligiösa motiv". De anmälda främlingsfientliga och rasistiska hatbrotten överstiger alla anmälda hatbrott med antireligiösa motiv med råge. Med imamers och främmande makters religiösa ledare och YT:are kan det dock strax komma att utveckla sig i en icke önskvärd riktning, även om hatbrotten inte ökar.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-22 13:49:26 följande:

Nästan alla koranbränningar har någon koppling till SD. SD och folk som sympatiserar med SD sprider hat och splittrar nationen. Det är extremt farligt just nu när krig härjar utanför vår dörr och när hela världen är i kris. Vi behöver ledare som enar folket!

Du menar som framförallt de religiösa ledarna i diktaturer gör? 

Jag har inte sett att du är särskilt intresserad av att diskutera eller exponera mkt farligare krafter som huserar i Sverige än SD, varför inte? Antisemitism, afrofobi och homofobi verkar inte bekymra kosmopoliten alls, hur kan det vara?
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (sluck) skrev 2023-08-24 17:24:42 följande:
    Fast är det inte som med våldtäkter - att den sk anmälningsbenägenheten har blivit större? Inte minst med tanke på all uppmärksamhet som meningslösheter som "koranbränningar" får?
    Och å andra sidan ett enormt mörkertal för hatbrott med homofobiska motiv som aldrig anmäls men begås i hederskulturer mot personer i släkten eller i området. Där ligger det en full avgrund av dolda brott mot hbtq-personer vilket vid en ökad anmälningsbenägenhet inom gruppen skulle göra att den statistiken slog i taket. Det räcker ju nämligen att tro att ngn är hbtq och bete sig mot denne på ett kränkande vis för att det är ett sådant brott. All "antibög"-uppfostran som olika "förebyggande" eller bestraffande kränkningar hamnar alltså här men är totalt osynliga i anmälningsstatistiken.
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?