KillBill skrev 2023-08-23 16:24:48 följande:
Först och främst låter det inte som du ser skillnaden mellan muslimer och islamister.
Hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten i statistiken. Menar du att dessa ofta skulle vara påhittade? Har du något belägg/källor för att det skulle förhålla sig på det viset? Kan du lämka?
I vårt grannland Norge kan polisen hindra en demonstration på polisiära grunder och i Finland är brännandet av heliga skrifter förbjudet. Är det länder med en mycket grumlig syn på demokrati? Har Moderaterna en mycket grumlig syn på demokrati om de kommer fram till att den svenska ordningslagen bör vara utformad som den norska?
Vad gäller muslimer så är konservatism med religiös grund givetvis mycket mer utbredd bland "vanliga muslimer" än t.ex. hos den som är "kulturellt kristen". Så intresserad du påstår dig vara av grumligheter och antidemokratiska tankegids, trodde jag denna tillgängliga kunskap nått dig. Det är i den arabisk-muslimska diasporan inte riktigt så enkelt som att dra en skiljelinje mellan islamism och "vanliga muslimer", där det första i en för enkel kontext skulle betyda "militant jihad". Men att du inte kan det fältet, det vet jag, men det är inte för sent att lära sig om du ska kunna greppa lite fler aspekter för att kunna diskutera med insikt i en större komplexitet än du hittills gjort.
Nej, vanligaste anmälda hatbrottet är olika typer av brott med afrofobiska motiv. Du hittar väl själv på bla BRÅ. Med underblåsandet från islamistiskt maktfaktorhåll sedan flera år av att hävda att all islam- och kulturkritik är islamofobi, kommer givetvis antalet anmälningar av denna sort öka. Det är givetvis inte islamofobi att LVU:a brottsutsatta barn i en hederskontext eller för den delen, oros- eller polisanmäla. Intresserad av antisemitism som hävdar att du är, återstår iofs att vi ser det genuina intresset, men här lite mer stoff: Vanligaste gärningsmannen mot judar utsatta för hatbrott i Europa är en ung muslimsk man.
Nej, det avser förstås att din fråga och du själv - inte Norge, inte Finland - har grumliga motiv som lämpligen riktas mot grumliga personer och regimer. Kan du läsa så ser du att jag inte alls har skrivit något som på det minsta vis kan höra ihop med din fria diktning i din sista titta-på-mig-vad-jag-kan-vinkla-till-min-fördel-strof. Eftersom du tycks ha svårt med läsning blir följden en felaktig tolkning och en helt onödig diskussion som du kan börja undvika vid lite mer vässning av det första. Annars gäller fortfarande barnbordet.