Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

@padirac Hur var det nu med trådämnet? Håller du med mullorna, liksom flertalet svenska imamer?

• Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-05 22:42:28 följande:
    Jag tror att du beskriver din egen lässtrategi och argumentationsstrategi  - då du i ett inlägg i replik till en skribent som säger sig vara inte rasist men islamofob pekar på att islamofobi är kulturrasism -  kör i diket med MG och sen vägrar krypa ur det diket och tjatat vidare om MG.

Är det så att du pratar om C(MG) för att slippa prata om A (rasism) och B(islamofobi)?   

Så substanslöst. 

Var står du i trådfrågan? Den är ju lättbegriplig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-05 23:03:34 följande:
    Jag tycker att man ska få elda vad man vill när man vill så länge det inte utgör rik för brand eller ett brott, men jag tycker inte att det ska få göras var som helst och när som helst.

Koranbränningen som den görs är alltför lik bränningen av judiska böcker så som det gjorts av SD och nazister för att det inte ska ses som hets mot folkgrupp. Paludan's eldningar har inget annat syfte än att vara hets mot folkgrupp. SD diver på detta för att de vill hetsa mot muslimer, SD är ett parti som omfattar islamofobi, SD är ett parti som grundaneds ab fascister, nazister och rasister - ränderna går inte ur, SD är fortfarande ett rasistiskt parti. de som eldat koranen har direkta eller indirekta kopplingar till SD, SDs företrädare och SDs rasism, Det är inte politiska demontrationer och eldningar utan riktade mot folkgrupper för att krönka och för att hetsa.  

Har du en annan uppfattning om något av detta?

Religiös övertygelse liknas vid folkgrupp enligt svensk lag. Politisk övertygelse liknas inte vid folkgrupp enligt svensk lag. Jag har inga problem med det.

Polisen har också möjlighet att neka tillstånd på samma sätt om nazzarna förbjudits att tåga förbi judiska synagogor. 

Givetvis är jag helt emot den teokratiska styggelse blasfemilagar är. Det skulle vara ett totalt bakslag för demokratin. 

"Bokbål" är en retorik som inte anstår en seriös diskussion. Även om det kan dras vissa självklara paralleller mellan en högerextrem förra veckan och en -92, saknar de avsedda måltavlorna den påstådda likheten. 

• Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-05 23:06:02 följande:
    Så är det säkert - det ät de största intellekten som med ord måste säga att andra personer är underlägsna dem {#emotions_dlg.flower}
    Vissa personer och situationer tarvar bokstavlighet, då underströmmarnas självklarhet går dem förbi men tar med sig deras byxor ner i djupet ändå.
  • Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-05 23:18:34 följande:
    Demokrati innebär inte att majoriteten har rätt att behandla minoriteter hur som helst, eller tvärt om.

Hets smot folkgrupp - vad anser du om de lagarna då?

bokbål är mer seriöst än mycket annat i den här tråden... som tex påståendet att islamofobi inte är rasism...eller att kulturrasism inte är rasism...  

det är samma gruppering som på 90-talet brände judisk litteratur och som på denna sida millenieskiftet vältrat sig i nazism och antisemitism som nu står bakom bränning av koranen - så, jag jag menar att det finns mycket tydliga paralleller.
    Islamism, identitetspolitik och en gratisritt på antisemitismen - som paradoxalt nog, inte för mina, men dina resonemang - gifter sig med islamismen.

På lätt svenska: Du sällar dig alltså till mullorna.
  • Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-05 23:24:38 följande:
    Det är bra att du vågar tala tydligt istället för att tala i underströmmar om vad du menar. Du kommer säkert ihåh 'mabnoch näjd' om du hängt här ett tag . han 'underförstod konstant vad han och vad andra menade - en seriös diskussion var det knappast tal om.

det är inte ovanligt att folk säger vad de inte menar, men inte förmår säga vad de menar, en seriös diskussion kräver det senare. det förra passar mer på vinbaren med vinbarens vänners höhöande .. .den som vill ha den diskussionsnivån är fri att göra så, andra gör så som de själv vill. 
    Jag skriver inte med handikappfiltret påslaget, det stämmer.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ!)
    Tyra myra skrev 2023-08-07 21:23:40 följande:

I andra rättsfall talar man ofta om UPPSÅT.  Man kanske skulle titta på UPPSÅTET När man talar om koran bränningarna.  Man kanske inte ska förbjuda bränningarna i sig utan UPPSÅTET

Det rekvisitet finns redan i HMF, där ni suktar efter att trycka in det. Som mer diktatoriskt lagd vill man gärna se det omfattas av HMF. Skaffa dig lite kunskap. Uppsåtet är inte avgörande alls för den som inte vill ha hädelselagar och skydda yttrandefriheten. 

Men hur ser du på själva koranens (och andra skrifters) hat? Imamens uppsåt? Spridning av själva missaktningen mot specifika grupper som skyddas av lagstiftningen.T.ex homosexuella. Där torde de flesta rekvisiten för HMF vara uppfyllda. Är du alls intresserad av dessa ?UPPSÅT??
  • Anonym (NEJ!)
    Tyra myra skrev 2023-08-07 21:23:40 följande:

I andra rättsfall talar man ofta om UPPSÅT.  Man kanske skulle titta på UPPSÅTET När man talar om koran bränningarna.  Man kanske inte ska förbjuda bränningarna i sig utan UPPSÅTET

.. och för det andra, vad är du för en som vill förbjuda TANKAR? =O
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?