Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

KillBill skrev 2023-08-24 18:16:02 följande:

Hatbrott mot muslimer är det 4:e vanligaste hatbrottsmotivet av de 12 motiv som BRÅ har kartlagt så visst tillhör detta ett av de vanligare

Du får läsa på om varför man delar på vissa motiv, samt hur många procent det är, annars läser du statistik som fan läser bibeln. Och "anmälda" är fortfarande ett ord du inte borde vara så vårdslös med (läs negligera) mtp de motiv som har enorma mörkertal.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-24 21:54:54 följande:
    I det här fallet diskuteras koranbränningar och skulle man diskutera något annat soå är det off topic och tas bort. Men jag är lika mycket mot antisemitism och homofobi som jag är mot rasism och islamofobi. Och just nu finns inga farligare krafter än högerextremism som håller på och splittrar nationer i hela Europa. Se bara vad som händer hos oss i Sverige. Koranbränningar har inget med yttrandefrihet att göra. Det är beställda aktiviteter som har ett syfte och det är att destabilisera Sverige. Ja, jag är emot allt som SD står för att de splittras sveriges befolkning, sprider hat med hjälp av rena lögner och desinformation. Det är nazister som har börjat klä sig lite finare men de är fortfarande nazister.

Nej du, det är inte alls off topic att diskutera islamism, vari det jag lyfte ingår. Islamofobi som du lättvindigt svänger dig med, är dessutom ett mycket ifrågasatt uttryck eftersom det inte är applicerbart på flertalet religionskritiska inlägg i samhällsdebatten som t.ex rör antisemitism och homofobi.

Det där med SD nu "i lite finare kläder", var sådant vi som är lite äldre upplyste om för 10-20 år sedan, så du är hopplöst efter med sanningar alla redan vet. Du låter väldigt ung och lite påläst. Nej, islamismen i och utanför landet, krig runt knuten och desinformation från olika främmande makter, utgör de största hoten, liksom den mkt utbredda gängkriminaliteten och klaners övertagande i hela stadsdelar. Är du dessutom rädd för nazismen bör du bilda dig lite i nazismen i Muslimska brödraskapet och hur MB kunnat bre ut sig så i Sverige genom våra egna politikers inbjudningar. Islamismen har också "lite finare kläder" och det är faktiskt beklämmande att läsa hur okunniga du m.fl. är.

Jag antar att du inte bara avser eldning som en aktivitet du inte tycker är yttrandefrihet. Hur ser du på Bazrafkans performanceverk utanför iranska ambassaden i Köpenhamn? Ponera att en iransk kvinna och konstnär som flytt regimens förtryck skulle göra detsamma i Stockholm?
    https://sverigesradio.se/artikel/konstnar-forstorde-koran-i-protest-mot-kvinnofortryck

Vilks, hur ser du på hans verk? Vänstertidningen Charlie Hebdos muhammedteckningar?

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-25 08:26:52 följande:
    Dina kommentarer är hela tiden off topic och dessutom är det inte ok att du skickar kränkade kommentarer till alla som inte tänker som du. Vi andra är inte okunninga, tvärtom. Att du har lite svårt att förstå våra tankar säger mer om dig.

Koranbrännnigar och islamofobi har länge varit problemet som har härjat inom Sverige men sedan började man rapportera om det ute i världen och helt plötsligt har vi hela muslimska världen emot oss och vi får inte vara med i NATO. Sverige har, tack vare extremistiska uttalanden från SD, koranbränningar och islamofobin, destabiliserats och profilerat sig som en av de mest högerextremistiska länder i Europa. I dessa farliga tider vill man inte ha splittring utan ledare som enar folk!

Det är verkligen inte off topic att kritisera islam som samhällssystem/islamism i en tråd om att krav på blasfemilagar knackar på dörren.

Det är islamismen som är det stora problemet och hur den etablerat sig i Sverige. Den är grogrunden för reaktionerna. Läs lite expertutlåtanden, gärna hela rapporter, från expertisen på statliga myndigheter och forskningsinstitut så kan du lära dig något. Det är bara att ställa dina med fleras inlägg i kontrast mot experternas på islamismen om man inte själv har kunskapen att peka ut att ni inte har den minsta koll. Dina inlägg i we shall overcome-stil och rop efter starka ledare låter mest som en våt dröm om en än mer kulturrelativistiskt präglad rättsstat under en diktator.

Du duckade förstås de frågor jag ställde.

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 16:57:53 följande:

Jag skriver att hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten.

Det anmäls fler hatbrott mot muslimer än mot alla andra religiösa grupper tillsammans (till exempel judar och kristna).

Trodde du kanske skulle komma igång med lite hederlig redovisning men nu har du haft lång tid på dig. Så nu behöver jag uppmärksamma dig på de 15% som är den sk "ospecificerade" hatbrottskategorin som till största del består av nazistiska uttryck men där det är oklart om motivet är antiziganistiskt, antisemitiskt eller homofobiskt. Helt enligt BRÅs rapport om anmälda hatbrott 2020, vilket innebär att både hbtq-fientliga och antisemitiska motiv passerar eller hotar "islamofobins" nästan pallplats du så ståndaktigt redovisar gång på gång utan djup. Du ytläser ofta och vill ge sken av att "gilla forskning" väldigt mycket utan att kunna använda det du refererar till. Akademien är långt ifrån din värld, eller hur? 
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-25 16:41:45 följande:
    Koran är inte bara en bok så som många högerextremister försöker negligera koranbränningar. Koran är också en helig symbol för över två miljarder muslimer. Det är så trivialt att bortse från detta. Sedan pratar vi inte här om någon privat bränning hemma i köket utan om demonstrativt och annonserad bränning framför mosker och under ramadan som är muslimernas heliga dag. Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler.  Som jag ser det syftet med koranbränningar att förnedra, kränka och sprida hat och motsättningar. Sverige behöver enas i dessa farliga tider, inte splittras!

Den splittringen har pågått i decennier där andra ideologier släppts fram, även med statligt stöd, och bl.a gjort att utomeuropeiska kvinnor inte fått access till  samhället och helt vardagliga rättigheter. Vi har t.ex den offentligt finansierade skriften "Att förstå Islam" från Sveriges muslimska råd som cirkulerade på svenska myndigheter och inrättningar för att svenska dumhuvuden skulle respektera ett religiöst motiverat kvinnoförtryck, t.ex i familjens kontakt med socialtjänsten. Den tog det ett par decennier in på 2000-talet att plocka bort. Den ganska färska skriften (2018. Soc.styrelsen & Migrationsverket) "Till dig som är gift med ett barn" fick så allvarlig kritik - tack och lov att tillräckligt många vaknat - att den sedermera drogs tillbaka. Men att det ens bara var möjligt att producera något så våldsamt mot barn, i statlig regi, säger allt om islamismens iinfiltration av statsapparaten. Det om något kan liknas vid 30-talet och hur nazister på även demokratisk väg plöjde fram mot det totalitära styrelseskicket. Aldrig hade jag trott att jag skulle frukta något mer än de nazister vi antirasister var mycket aktiva mot i olika rörelser på 80- och 90-talet. Högerextremismen i islamismen och det mkt konkreta exemplet med hyllandet av Mein Kampf, där har vi istället släppt fram, underlättat och fritt låtit verka i allt från domstolar, politiska beslut, segregerad utbildning med finanser som har fritt flöde även till islamism i utlandet och ett bidragsfinansierat föreningsliv som extremismen gror i, och inte som med SD hålla dem under lupp. Varför bekymrar inte denna högerextremism dig?

Och varför vill du inte besvara frågor om hur du ställer dig till annan blasfemi som vänstertidningen CH:s teckningar och dådet som följde eller den iranska konstnären Bazrafkans senaste verk? Tycker du även att Ecce homo visats för sista gången om du får råda?

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-25 16:41:45 följande:
    Koran är inte bara en bok så som många högerextremister försöker negligera koranbränningar. Koran är också en helig symbol för över två miljarder muslimer. Det är så trivialt att bortse från detta. Sedan pratar vi inte här om någon privat bränning hemma i köket utan om demonstrativt och annonserad bränning framför mosker och under ramadan som är muslimernas heliga dag. Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler.  Som jag ser det syftet med koranbränningar att förnedra, kränka och sprida hat och motsättningar. Sverige behöver enas i dessa farliga tider, inte splittras!
    Din jämförelse med Förintelsen är fullständigt vidrig, och du ska tala om oseriösa liknelser Kräks
    Du är farlig, du medlöpare till extremism och religiös lagstiftning.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-25 21:23:37 följande:

Bra inlägg av Olle Wästrberg i gårdagens Expressen. 

www.expressen.se/kultur/vi-maste-komma-ihag-bokbalen-i-sds-historia/

"vi borde också minnas ett möte i Höör sommaren 1996 där Sverigedemokraternas tidigare vice ordförande Tina Hallgren Bengtsson, som var bekant med unge Jimmie Åkesson, talade under en hakkorsflagga och man brände böcker som redovisade Förintelsen av judar i Nazityskland"

Fast det här är bättre.

https://www.dagensarena.se/essa/bokbal-som-forandrat-samhallet/

Författaren Heinrich Heines tes att där man bränner böcker, bränner man till slut också människor stämmer utmärkt på de blodiga och brutala religionskrig som följde, även om Heine formulerade sin universella tanke först 1823 i tragedin ?Almansor?. Men bokbålet skulle också sända andra gnistor in i framtiden och antända tankestoff som utvecklades till den vetenskapliga revolutionen, upplysningen och så småningom till idéer om mänskliga rättigheter. Även om det inte alls var hans avsikt satte Luther en mångfald krafter i rörelse som skulle bidra till ett helt nytt samhälle där principer som medborgarskap, yttrandefrihet och demokrati har blivit självklara hörnstenar.

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-25 22:11:10 följande:

Den 20 augusti skrev Göran Rosenberg också om Heinrich Heines. Den är ännu bättre om du frågar mig..

Vet inte varför du klipper in det en gång till, jag tyckte inte det var särskilt bra när jag läste det i Expressen, inte heller när du klippte in det första gången.

Det "rädda vilden från sina okontrollerbara impulser"- perspektiv du och några ännu värre lallare antar i tråden, senast den där rabiata "H", det är förresten rasistiskt om något. 

Fortfarande i förnekelse över var högerextrema krafter frodas utan tillräcklig belysning, ser jag. Eller du kanske står för ett medvetet främjande av mörkerkrafter, så de kommer från så många håll som möjligt? 

Hur gick det med Brå-studien förresten? Du släppte den som en het potatis när du inte kunde vinkla den till islamismens fördel längre?

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (JA) skrev 2023-08-25 22:29:30 följande:
    Nu dömer man ju inte folk till döden i Finland tex för hädelse/blasfemi och ändå är det inte tillåtet där att bränna religiösa böcker. Så att hänvisa till hädelselagar känns inte helt relevant. 
    Vadå "hänvisa till hädelselagar"? Det är per definition ett slags hädelselagar. För övrigt mkt ifrågasatt i Finland och ses som en odemokratisk rest.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (JA) skrev 2023-08-25 23:03:12 följande:
    Nej.
    Under hädelselagarnas tid kunde du bli avrättad, arresterad och dömd för spridande av tex text. Idag får man kritisera och diskutera med ord, konst och musik så länge det i praktiken inte anses vara hets mot folkgrupp. 

Man kan alltså i Finland ha forum som tex Familjeliv med denna sorts omröstning/diskussion där alla får skriva, även kritikerna. Du kan skriva en bok, ha en demonstration eller skriva musik där du kritiserar tex religion.
    Om det du gör däremot ses som kränkande "hets mot folkgrupp" ( tex bränna en flagga där en hel folkgrupp blir utsatt ) så får du inte tillstånd till det. Du kan däremot göra det i din trädgård om du vill. 

Det finns länder med dödsstraff för hädelse även idag. Att jämföra det tex Finlands trosfrishet är löjeväckande. 

Hädelselag. Paragrafen inleds

"Den som offentligt hädar Gud"

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?