Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
Hatbrott mot muslimer är det 4:e vanligaste hatbrottsmotivet av de 12 motiv som BRÅ har kartlagt så visst tillhör detta ett av de vanligare
Hatbrott mot muslimer är det 4:e vanligaste hatbrottsmotivet av de 12 motiv som BRÅ har kartlagt så visst tillhör detta ett av de vanligare
Nej du, det är inte alls off topic att diskutera islamism, vari det jag lyfte ingår. Islamofobi som du lättvindigt svänger dig med, är dessutom ett mycket ifrågasatt uttryck eftersom det inte är applicerbart på flertalet religionskritiska inlägg i samhällsdebatten som t.ex rör antisemitism och homofobi.
Det där med SD nu "i lite finare kläder", var sådant vi som är lite äldre upplyste om för 10-20 år sedan, så du är hopplöst efter med sanningar alla redan vet. Du låter väldigt ung och lite påläst. Nej, islamismen i och utanför landet, krig runt knuten och desinformation från olika främmande makter, utgör de största hoten, liksom den mkt utbredda gängkriminaliteten och klaners övertagande i hela stadsdelar. Är du dessutom rädd för nazismen bör du bilda dig lite i nazismen i Muslimska brödraskapet och hur MB kunnat bre ut sig så i Sverige genom våra egna politikers inbjudningar. Islamismen har också "lite finare kläder" och det är faktiskt beklämmande att läsa hur okunniga du m.fl. är.
Jag antar att du inte bara avser eldning som en aktivitet du inte tycker är yttrandefrihet. Hur ser du på Bazrafkans performanceverk utanför iranska ambassaden i Köpenhamn? Ponera att en iransk kvinna och konstnär som flytt regimens förtryck skulle göra detsamma i Stockholm?
https://sverigesradio.se/artikel/konstnar-forstorde-koran-i-protest-mot-kvinnofortryck
Vilks, hur ser du på hans verk? Vänstertidningen Charlie Hebdos muhammedteckningar?
Det är verkligen inte off topic att kritisera islam som samhällssystem/islamism i en tråd om att krav på blasfemilagar knackar på dörren.
Det är islamismen som är det stora problemet och hur den etablerat sig i Sverige. Den är grogrunden för reaktionerna. Läs lite expertutlåtanden, gärna hela rapporter, från expertisen på statliga myndigheter och forskningsinstitut så kan du lära dig något. Det är bara att ställa dina med fleras inlägg i kontrast mot experternas på islamismen om man inte själv har kunskapen att peka ut att ni inte har den minsta koll. Dina inlägg i we shall overcome-stil och rop efter starka ledare låter mest som en våt dröm om en än mer kulturrelativistiskt präglad rättsstat under en diktator.
Du duckade förstås de frågor jag ställde.
Jag skriver att hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten.
Det anmäls fler hatbrott mot muslimer än mot alla andra religiösa grupper tillsammans (till exempel judar och kristna).
Den splittringen har pågått i decennier där andra ideologier släppts fram, även med statligt stöd, och bl.a gjort att utomeuropeiska kvinnor inte fått access till samhället och helt vardagliga rättigheter. Vi har t.ex den offentligt finansierade skriften "Att förstå Islam" från Sveriges muslimska råd som cirkulerade på svenska myndigheter och inrättningar för att svenska dumhuvuden skulle respektera ett religiöst motiverat kvinnoförtryck, t.ex i familjens kontakt med socialtjänsten. Den tog det ett par decennier in på 2000-talet att plocka bort. Den ganska färska skriften (2018. Soc.styrelsen & Migrationsverket) "Till dig som är gift med ett barn" fick så allvarlig kritik - tack och lov att tillräckligt många vaknat - att den sedermera drogs tillbaka. Men att det ens bara var möjligt att producera något så våldsamt mot barn, i statlig regi, säger allt om islamismens iinfiltration av statsapparaten. Det om något kan liknas vid 30-talet och hur nazister på även demokratisk väg plöjde fram mot det totalitära styrelseskicket. Aldrig hade jag trott att jag skulle frukta något mer än de nazister vi antirasister var mycket aktiva mot i olika rörelser på 80- och 90-talet. Högerextremismen i islamismen och det mkt konkreta exemplet med hyllandet av Mein Kampf, där har vi istället släppt fram, underlättat och fritt låtit verka i allt från domstolar, politiska beslut, segregerad utbildning med finanser som har fritt flöde även till islamism i utlandet och ett bidragsfinansierat föreningsliv som extremismen gror i, och inte som med SD hålla dem under lupp. Varför bekymrar inte denna högerextremism dig?
Och varför vill du inte besvara frågor om hur du ställer dig till annan blasfemi som vänstertidningen CH:s teckningar och dådet som följde eller den iranska konstnären Bazrafkans senaste verk? Tycker du även att Ecce homo visats för sista gången om du får råda?
Bra inlägg av Olle Wästrberg i gårdagens Expressen.
www.expressen.se/kultur/vi-maste-komma-ihag-bokbalen-i-sds-historia/
"vi borde också minnas ett möte i Höör sommaren 1996 där Sverigedemokraternas tidigare vice ordförande Tina Hallgren Bengtsson, som var bekant med unge Jimmie Åkesson, talade under en hakkorsflagga och man brände böcker som redovisade Förintelsen av judar i Nazityskland"
Fast det här är bättre.
https://www.dagensarena.se/essa/bokbal-som-forandrat-samhallet/
Författaren Heinrich Heines tes att där man bränner böcker, bränner man till slut också människor stämmer utmärkt på de blodiga och brutala religionskrig som följde, även om Heine formulerade sin universella tanke först 1823 i tragedin ?Almansor?. Men bokbålet skulle också sända andra gnistor in i framtiden och antända tankestoff som utvecklades till den vetenskapliga revolutionen, upplysningen och så småningom till idéer om mänskliga rättigheter. Även om det inte alls var hans avsikt satte Luther en mångfald krafter i rörelse som skulle bidra till ett helt nytt samhälle där principer som medborgarskap, yttrandefrihet och demokrati har blivit självklara hörnstenar.
Den 20 augusti skrev Göran Rosenberg också om Heinrich Heines. Den är ännu bättre om du frågar mig..
Vet inte varför du klipper in det en gång till, jag tyckte inte det var särskilt bra när jag läste det i Expressen, inte heller när du klippte in det första gången.
Det "rädda vilden från sina okontrollerbara impulser"- perspektiv du och några ännu värre lallare antar i tråden, senast den där rabiata "H", det är förresten rasistiskt om något.
Fortfarande i förnekelse över var högerextrema krafter frodas utan tillräcklig belysning, ser jag. Eller du kanske står för ett medvetet främjande av mörkerkrafter, så de kommer från så många håll som möjligt?
Hur gick det med Brå-studien förresten? Du släppte den som en het potatis när du inte kunde vinkla den till islamismens fördel längre?
Hädelselag. Paragrafen inleds
"Den som offentligt hädar Gud"