• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (SL) skrev 2023-07-27 19:56:08 följande:
    Så vi kvinnor ska ändra vårt sätt att dejta/välja för att ert sätt fungerar dåligt? Återigen anser du att kvinnor ska anpassa sig och att männens sätt ska ses som norm.
    Men nu fungerar ju inte ert sätt. 
    Gör du så med andra saker i livet också? Fortsätter med en strategi som inte fungerar...är inte det definitionen på dumhet?
    Det finns fortfarande massa forum men de kräver mer av individen än att göra massutskick på en app...men att individen behöver jobba för sina egna relationer verkar inte vara din melodi...
    Nä, de ska statligt fördelas.

Och nä allt som någon uttrycker som upplevs obehagligt är inte lika med sant.
    Du får ju tycka vad du vill men det gör det inte till sanning utan till åsikter. Och män med dessa åsikter väljs i regel bort av kvinnor, även sådana (som jag) som inte bryr sig om allt det där andra du räknat upp.

På vilket sätt blir jag ett offer för att jag säger att kvinnor inte är till för att män ska få ligga?
    Det är vi inte. 
    På samma sätt som män inte är till för att vi ska få ligga.
    Du jämför med sjukvård, lön, skola och jag förstår verkligen inte hur du tänker. Får inte ihop din liknelse alls.
    Hur kan inte ansvaret för ens relationer ligga på individen? Det är ju med dig som någon ska ha relationen med?

Du påminner mig starkt om Lorry/Yrrol-sketchen
    "-Du, blanda inte mig i vårt förhållande"
    Samhället har ett ansvar för att bygga system som hjälper människor. Jag antar att det är det han syftar på. 
  • Anonym (Fol)
    Tyra myra skrev 2023-07-27 19:07:44 följande:

Vi har alltför mycket hat i vårt samhälle. Det är kvinnohat, manshat mm. 
    Kärlek är hatets motkraft,. 

Vi har misshandlat kärleken i vårt land. Kommersialiserat den och marginaliserat den.

Det är så man skapar Incels tror jag

Så sent som det är sagt. Hat föder hat.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-27 20:23:30 följande:
    Det som samhället kan hjälpa till med är ju att ge människor lika möjligheter att leva ett självständigt liv. Och att lagar och rättigheter ska vara baserade på människors lika värde.

Men mycket kommer att ligga på individen ändå.
    Som att ta tillvara på möjligheter såsom utbildning, söka och sköta ett arbete och delta och upprätthålla relationer.

Och relationer är alltid något som sker mellan individer. Det kan inget system någonsin hjälpa till med. För i ett demokratiskt samhälle har du även möjlighet att faktiskt tacka nej till relationer och leva ensam, även om det i sin tur innebär att någon annan också behöver leva ensam.
    Systemet kan hjälpa människor att skapa ramar som underlättar för att göra den starkare. Det kan vara att underlätta för familjer att skapa bra miljö i barnåren. Det kan vara att skapa en bra barnomsorg och ett bra utbildningssystem. Det kan vara att hjälpa människor att få sunda vanor genom information. Det kan vara genom ett fungerande polis och rättsväsende. Det kan vara genom bra kommunikationer och infrastruktur.

När individerna klara att göra sig starka följer också att relationer blir enklare. De flesta relationer havererar för att parterna inte är starka nog.

Sedan är det individens ansvar att utifrån det sköta sig. Fast samhället har ett stort övergripande ansvar att skapa förutsättningar för människor att skapa sig bra liv.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-07-28 11:19:53 följande:
    På vilket sätt ska man få fram en diskussion som kan leda till eventuell åsiktsförändring? 
    Antagligen genom att träffa de här männen och snacka helt anspråkslöst.

Sedan tror jag på mer jämställd syn på könen samt mer jämställd framställning i media. Till exempel var det en nyhet imorse om att någon kommun skapat en ny gymnasielinje för att locka fler tjejer. Och den typen av nyheter är vanliga.

Killar som har ett svårt utgångsläge redan från början och har det svårt med tjejer och sedan ser tjejerna får draghjälp samtidigt som det pratas om att män har maktövertag (när de själva känner underläge), löper stor risk att utveckla den här typen av incelretorik.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 17:53:35 följande:
    Om vi vänder på det.

Skulle män vara nöjda om de endast fick se de kvinnor som hade minst matchningar på dejtingsidor? 
    Nu såg inte jag hur TS förslag såg ut. Det får han berätta själv. Fast det är inte konstigt om mer attraktiva män ser mer attraktiva kvinnor och mindre attraktiva kvinnor ser mindre attraktiva män för att öka chanserna för individerna att få träff.

Finns liksom ingen mening med att Brad Pitt eller Bianca Ingrosso ses av alla. Fast hur dejtingapparna gör är upp till dem. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 20:38:36 följande:
    Förslaget gällde att kvinnor (alla kvinnor) på dejtingsidor endast ska kunna se män med få matchningar. De män som har många matchningar skulle alltså inte synas alls, för några kvinnor.

Jag undrar då hur män skulle ställa sig till det motsvarande: att samtliga män endast kan se de kvinnor på dejtingsidor som har minst matchningar. 

Du kan läsa TS förslag själv genom att trycka på kugghjulet och Visa endast.
    Ha ha

Rätt komiskt förslag faktiskt. Och det rör dejting appar. Inget att bli upprörd över alls.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 21:28:52 följande:
    Jag håller med om att det är skrattretande ja. 
    I synnerhet som det skulle bli ramaskri om män bara hade oattraktiva kvinnor att välja på.
    Tror du verkligen det? Jag har aldrig använt dejtingappar men det är väl bara att välja en annan i så fall...

Har svårt att se folk bli upprörd över dejtingappar. Men visst, det finns många arga där ute så allt är möjligt.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 21:49:04 följande:
    Tja, jag uppfattade det som att det skulle gälla på samtliga appar. Annars skulle det vara verkningslöst, och själva poängen var ju att de minst attraktiva skulle vara de som står till buds på marknaden. I dagens läge använder ju de flesta som dejtar appar så det påverkar många. Så jo, jag tror nog det skulle bli protester om det plötsligt blev ett betydligt sämre utbud att välja på. 
    Så bisarrt förslag att jag bara kan garva...
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-29 01:46:48 följande:
    Att jobba med sig själv innebär att jobba med sin självkänsla bl a.
    Så om du tror att det handlar om att skaffa bättre jobb och högre lön osv så har du missuppfattat det. 
    Funkar inte så för män. Man kan inte välja bort ekonomi i ekvationen. Inga kvinnor gillar snåla män och det är svårt att vara generös om man lever på existensminimum.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-29 07:29:04 följande:
    Och där kom offerkoftan på.

Det finns många kvinnor som inte ser det på detta sätt men de kommer inte välja dig på grund av din kvinnosyn.
    Vill du ha en jämställd kvinna som ser bortom synen där mannen ska bjuda/tjäna mer måste du själv ha jämställda värderingar.
    Är det så svårt att förstå?
    Offerkofta? Vad snackar du om? Jag är gift och har barn sedan många år.

Forskningen är glasklar på området. Pengar och resurser har betydelse för mäns attraktionskraft. Vad du tycker om det är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Det visar bara att du inte är förmögen att se på denna fråga rationellt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?