• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (SL) skrev 2023-07-29 09:58:36 följande:
    När någon uttrycker sig på det sättet är det för mig offerkofftesnack när man kategoriskt skriver att INGEN kvinna gillar något etc
    Att skriva vad män och kvinnor gillar är givetvis inte offerkoftesnack. Däremot är det fördomsfullt. Du behöver läsa på vad uttrycket offerkofta betyder helt enkelt.
    Anonym (SL) skrev 2023-07-29 09:58:36 följande:
    Forskning visar att utbildning och arbete är viktiga för kvinnor när de väljer ja. (Något som är faktorer som man är med och påverkar själv.)
    Men män väljer ofta utifrån ytliga faktorer som utseende och ålder. (Något som är desto svårare att göra något åt)
    Inom båda könen finns det grupper som har det svårt på relationsmarknaden.

Där är vi överens med reservation för att det skulle vara svårare att påverka sitt utseende.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-07-29 12:44:29 följande:

Du menar att jag övertolkar?

Låt oss göra en enkel undersökning här i tråden.

Anmäl här i tråden alla ni kvinnor som kan tänka er inleda en relation  en låg status man (Incel)  ibland eller under vissa omständigheter.

Någon?

Så här svarar forskare i ämnet på frågan:

"?Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig ? när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.? Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. "

"Vad ska då en ung man tänka på för att inte bli ratad? Marianne Sundström är tydlig:

? Skaffa en bra utbildning och ett bra jobb, säger hon. Undvik kriminalitet och för mycket alkohol. Du behöver nog inte vara så snygg, men du bör vara presentabel, för att använda ett gammeldags uttryck."

Brutal statistik:

"Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet."

fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/

• Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-29 14:22:30 följande:
    Jasså? Du kan ju inte tala för alla kvinnor.
    Min man är t ex ingen höginkomsttagare och kan inte slösa pengar hur som helst,och jag är sjukskriven.
    Ändå så föll jag för honom.
    Märkligt,inte sant? Med tanke på att du säger att inga kvinnor vill ha snåla män.
    Allt hänger inte på ekonomin. Det är så mycket annat man tittar på när man väljer en man också.
    Menar du att din man är snål? Gillar du att din man är snål?

Om du är sjukskriven och han "ingen höginkomsttagare" så gifte du dig uppåt precis som de flesta andra kvinnor.

Helt rätt ska tilläggas. Om män skulle förlora den moroten skulle samhället försämras.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-29 16:19:28 följande:
    Hur många hundra gånger har du postat den här redogörelsen av den gamla studien över åren? Den var väl iofs ny när du började.

Den är bemött och färdigdiskuterad för länge sen. Gå tillbaka till de svar du redan har fått.
    Eftersom unga män fortfarande bemöts med tramsråd här om att deras socio ekonomiska status inte spelar någon roll så är den forskningen i allra högsta grad relevant. 

Som forskaren sa. Är du ung man och singel. Skaffa en bra utbildning och ett välbetalt jobb.
  • Anonym (Fol)
    Pixxel skrev 2023-07-29 17:14:41 följande:
    Vad gör man om man redan har detta men fortfarande är incel?
    Då behöver man jobba på sin psykiska och fysiska styrka samt sociala färdigheter.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-29 22:09:21 följande:
    Det är ingen som har sagt att en persons socioekonomiska status inte spelar någon roll. Den spelar roll precis som en massa annat. Det finns horder av saker man kan förändra om man vill att ens liv ska ändra riktning.

Ja, det är en bra start men räcker förstås inte.
    Det räcker för väldigt många för att få en bra kvinna och familj. Tycker dock inte att man inte ska nöja sig med det utan ta det många steg längre. Mest för att det ger ett bättre liv.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-29 22:15:18 följande:
    Så alla män du känner som har ett förhållande har en bra utbildning och ett välbetalt jobb? Och en rutten personlighet. Inkluderar det dig själv?

De flesta unga män är redan schyssta och har bra värderingar. Det är därför det i de flesta fall räcker med att de skaffar sig en bra utbildning och ett välbetalt jobb för att få en bra fru och familj.

Om det inte räcker så är det sannolikt andra saker de behöver jobba på som självförtroende, självkänsla, integritet, öppenhet och generositet. Dessutom  behöver de börja ta kontakt med kvinnor.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-30 10:45:01 följande:
    Nej,han är inte snål. Men han är låginkomsttagare.
    Något som män menar att kvinnor inte vill ha.
    Nej, det har jag inte sagt.

Det jag och forskarna säger är att en man som är singel bör utbilda sig och skaffa ett bra jobb. Att kvinnor generellt väljer uppåt. 

Inte för att enstaka exempelhr någon betydelse men om du nu var sjukskriven när ni träffades så gjorde du enlighet med hur kvinnor brukar göra.

Ja, jag vet att det inte alltid är så men det är faktiskt inte särskilt intressant. Blir som att använda en 100--årig storrökare som ett argument för att det är ofarligt att röka.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-30 12:57:29 följande:
    Jag var inte sjukskriven när vi träffades. Det blev jag senare.
    Men oavsett så går jag ju emot vad den är forskningen säger då jag valt en man som inte har varken den bästa utbldningen eller ett bra betalt jobb.
    Jag gick efter andra kriterier som jag tycker är viktigare.
    Ja, du gjorde inte som de flesta kvinnor gör om du hade högre lön än honom när ni träffades. Samtidigt så visar även forskningen att det finns andra faktorer såsom personlighet så skulle inte säga att du går emot forskningen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-30 17:44:50 följande:
    Äktenskap eller partnerskap är inte för alla. Vissa hittar aldrig någon. Det är inte kvinnornas fel, ansvar eller överhuvudtaget ansvar att lösa det för incels. Samhället kan inte göra annat än erbjuda den hjälp som finns idag, och det finns mycket hjälp.
    Samhället kan göra mycket. I synnerhet i förebyggande syfte. 

Att staten ska satsa resurser efter det att incelsen uppkommit låter dock som ett ineffektivt sätt att spendera skattepengar. Ej försvarbart.

Men man behöver bli bättre på att förebygga.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?