Anonym (SL) skrev 2023-07-19 16:53:08 följande:
För mig är det olika saker.
Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.
Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.
Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
Hemskt.
Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?
Jag har inte skrivit att sätta gränser är att svika någon. Jag skrev ju att svek för mig är att tex gå bakom och ljuga, eller inte hålla vad man lovade. Detta skrev jag för att jag fick en fråga om ifall jag blir sårad regelbundet, då svarade jag och berättade vad jag blir sårad av.
Nej sex är väl ingen förpliktelse? har inte skrivit något om förpliktelse.
Om man redan vet att någon inte vill så borde man väl vara beredd på ett nej igen då antar jag. Jag tycker ärligt talat det är jättesvårt att prata om ansvar för känslor. Jag har aldrig tänkt på det sättet, har aldrig haft anledning liksom. Det går väl automatiskt att man inte vill såra andra, ska man tänka att andra får ta ansvar själva för om de blir ledsna så är det ju fritt fram att tex svika och ljuga vilket jag kan förstå att man blir sårad av.
Men för att försöka svara ändå så hade det varit jag så hade jag inte utsatt mig för att fråga trots jag vet svaret, en självbevarelsedrift liksom. Nu hade jag väl inte blivit direkt sårad av ett nej heller men känns onödigt liksom.