Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 15:40:17 följande:
    Vänta lite nu...
    du menar alltså att du har ett ansvar för att någons känslor blir sårade för att du tackar nej till sex då du skriver "jag anser att jag har ansvar för andras känslor." 
    Jag har aldrig hört någon resonera på det sättet. Eller jo, incels tycker det är kvinnors ansvar att ge dom barmhärtighetssex för att visa empati.

Är du en incel?
    Nej, jag skrev inte alls det. Det var DU som drog upp ansvar för andras känslor. Svara nu på om du anser att alla gånger du blivit sårad så är det ditt eget ansvar.  Du undviker att svara på det men själv tycker att jag ska svara på dina frågor. Nu är det faktiskt din tur att svara.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:50:16 följande:
    Det är redan vanligt att många män vågar inte diskutera om känslor med sin partner. 
    Vad har det med saken att göra? Jag undrade om du tycker att mannen ska dölja för den han raggar på vad han egentligen tycker.

Många gånger lyser det igenom någonting. Och när man tackar nej och männen blir sura/otrevliga så kan det vara en bekräftelse.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:03:09 följande:

Du har ju faktiskt skrivit att "du har ansvar för andras känslor"  Varför låtsas du som att du inte har det? Är din åsikt att du har ett ansvar över folks känslor då dom blir nekade sex? Eller har du ändrat dig?  

jag kan ärligt talat inte dras till minne när jag blivit sårad, inte av att bli nekad sex i alla fall. Har säkert hänt. Men vad tillför det diskussionen? Varför vill du veta det?

Är det svårt att svara på om du betecknar dig själv som incel så du försöker flytta frågan? Eller du kanske inte vill vara det så du försöker trycka ner ämnet?

Vart skrev jag det?

Som jag skrev så undrar jag över när du blivit sårad. Det behöver inte vara över sex utan om sådant som just du har sårats av. Anser du att du hade ansvaret? Så svara på det nu så ska jag sedan svara på dina frågor.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:14:25 följande:
    Jag har ju citerat dig där du skriver att att du har ansvar för andras känslor för bara ett par inlägg sen, är det gaslighting du håller på med? Det finns ju på pränt.

som sagt, jag kan inte dras till minne när jag blivit sårad. Är det något som händer regelbundet för dig?

så du vill inte svara på om du är en incel? Det spelar egentligen ingen roll. En incel har samma åsikter och värderingar som du. 
    Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.

På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?

Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.

Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:39:13 följande:

Intressant att du fortsätter med din gaslighting. Här skriver du klart och tydligt att du anser att du har ansvar över andras känslor. Vet också att du tidigare skrivit att om någon hade haft sex med en incel så hade hon potentiellt räddat en väninna från att bli våldtagen.

Dina värderingar där du verkar anse att kvinnor ska ha sex med män som en slags välgörenhet är en incel åsikt. Värderingen härleds till en objektifiering av kvinnor där kvinnor ska vara servila, trevliga och allmänt angenäma (för män) dvs tar bort individen bakom kvinnan. Dvs incel-åsikter. 

//

Fast nej jag skriver inte alls det klart och tydligt. Jag skrev att jag aldrig har tänkt på det sättet att jag är ansvarig för att jag blev sårad. Har aldrig tänkt något om en ansvarfråga om mina känslor. Det är du som drog upp ett sådant resonemang. Och nu frågade du om jag brukar bli sårad. Du däremot svarar inte på vad du blivit sårad av i livet och om du då anser det var ditt ansvar.

Nej, jag anser inte att kvinnor borde något. Jag skrev att OM jag väljer att tacka ja till sex så får det ju konsekvensen att det blev sex. Att det är upp till mig om det händer eller inte, det är mitt val. Och man har ansvar för sina egna val. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-19 16:53:08 följande:
    För mig är det olika saker.
    Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.

Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
    Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.

Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
    I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
    Hemskt.

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?

Jag har inte skrivit att sätta gränser är att svika någon. Jag skrev ju att svek för mig är att tex gå bakom och ljuga, eller inte hålla vad man lovade. Detta skrev jag för att jag fick en fråga om ifall jag blir sårad regelbundet, då svarade jag och berättade vad jag blir sårad av.

Nej sex är väl ingen förpliktelse? har inte skrivit något om förpliktelse.

Om man redan vet att någon inte vill så borde man väl vara beredd på ett nej igen då antar jag. Jag tycker ärligt talat det är jättesvårt att prata om ansvar för känslor. Jag har aldrig tänkt på det sättet, har aldrig haft anledning liksom. Det går väl automatiskt att man inte vill såra andra, ska man tänka att andra får ta ansvar själva för om de blir ledsna så är det ju fritt fram att tex svika och ljuga vilket jag kan förstå att man blir sårad av.

Men för att försöka svara ändå så hade det varit jag så hade jag inte utsatt mig för att fråga trots jag vet svaret, en självbevarelsedrift liksom. Nu hade jag väl inte blivit direkt sårad av ett nej heller men känns onödigt liksom.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 17:11:21 följande:

Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 17:00:58 följande:
    Fast nej jag skriver inte alls det klart och tydligt. Jag skrev att jag aldrig har tänkt på det sättet att jag är ansvarig för att jag blev sårad. Har aldrig tänkt något om en ansvarfråga om mina känslor. Det är du som drog upp ett sådant resonemang. Och nu frågade du om jag brukar bli sårad. Du däremot svarar inte på vad du blivit sårad av i livet och om du då anser det var ditt ansvar.

Nej, jag anser inte att kvinnor borde något. Jag skrev att OM jag väljer att tacka ja till sex så får det ju konsekvensen att det blev sex. Att det är upp till mig om det händer eller inte, det är mitt val. Och man har ansvar för sina egna val. 
    Jag antar att du ändrat dig då. Det är positivt att du inte längre anser att du har ett ansvar över andras känslor. En människa ska kunna tacka nej till sex utan att få dåligt samvete, eller känna ett ansvar som sträcker sig längre än så.
    Jag har aldrig skrivit att jag har ansvar för någons känslor eller att jag inte har det. Jag har försökt resonera kring det däremot efter att du drog upp det. Dåligt samvete har jag heller inte nämnt något om. Det är du som drar upp allt det här och sen försöker få det till att jag anser a, b eller c när jag försöker diskutera det eller försöker få dig att utveckla vad du menar. Du har fortfarande inte svarat på om du anser det var ditt ansvar de gånger i livet som du har blivit sårad av någonting.
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-19 17:21:47 följande:
    Skojar du när du jämför en brottslig handling med att registrera dina sexpartners?
    Jag förstår bevisligen inte kopplingen så förklara gärna.
    Men det är ju staten som avgör om det ska vara brottsligt eller inte. Han menar väl att staten lägger sig i medborgarnas sexliv genom att göra det till en brottslig handling. Så tolkade iallafall jag kopplingen men jag kan ha missförstått 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:08:01 följande:
    Den här attityden att det finns få bra män har jag väldigt svårt för. Vad är det som säger att du som kvinna är så bra att du bara förtjänar de bästa männen?

Precis av den här anledningen behöver urvalet av män begränsas så att kvinnor tas ner på jorden och slutar se ner på helt vanliga män.

Man kan alltid söka det, betyder inte att man tycker man förtjänar det. Det är nog mer att om de ska ha något, så ska de ha x y z eller ingenting alls. Sen kan ju kvinnan börja prata med någon som inte hade vad man satte som krav, kanske det visar sig funka ändå och det var en tillräckligt bra man för henne, eller kanske inte. Men det är nog inte så svartvitt.

Och bra män handlar ju om vad man tycker är bra för en själv. Många andra kvinnor är inte alltid så intresserade av just de männen jag brukar fastna för till exempel. Och de som andra tycker är bra kanske inte är något för mig direkt. Sen finns det såklart de som större andel personer tycker är bra. Men vad som är bra är fortfarande upp till var och en. Och vad som är bra man för någon är ofta bara en viss procent av alla männen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 17:57:12 följande:
    Jag kan hålla mig för skratt. Börjar någon prata om att staten ska komma in och reglera partnerskap så undrar man var världen är på väg.
    I kina begränsade man ju barn. Så varför inte detta. Var är världen på väg frågar du dig. Men är inte världen redan där? Många länder reglerar sex och begränsar människors sexualitet. Den modell samhälleuppbyggnad som vi har i Sverige med fri sexualitet är väl inte direkt självklar här i världen. Jag tycker vi inte ska ta den för given. Naivt att skratta bort och stoppa huvet i sanden när det kanske finns krafter som vill förändra detta.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?