• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (....)
    Anonym (Ann) skrev 2023-07-13 18:02:05 följande:

En incel är för mig en man som av någon inte kan få kvinnor intresserade och utvecklar ett kvinnohat pga det. Föraktar man kvinnor pga det förtjänar man vara ensam kan jag tycka.

Däremot finns det många ensamma män som aldrig hittar någon men som inte alls skyller på kvinnor eller samhället utan är bra hyggliga män ändå. Dessa ensamma män ömmar jag verkligen för och kan verkligen lida med dem för jag kan förstå hur detta kan plåga dem. Det är ingen annan än de själva som kan göra något åt det och många försöker men jag kan ända visa min medkänsla.

Och då kan man tycka du inte förtjänar sex. 
  • Anonym (....)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 19:10:50 följande:
    Om de inte får skylla sig själv är det orättvist. Får dem skylla sig själva är det dock rättvist att de är incels. Det borde vara logiskt.
    Skylla sig själv betyder att man får stå för sina val.
    www.synonymer.se/sv-syn/skylla-sig-sj%C3%A4lv

Det finns saker man inte kan påverka själv men samtidigt är det inte orättvist.

• Anonym (....)

Ni säger ju också att de är skyldiga något utan att erbjuda något i motprestation. 
    Det ni säger är allstå inte bara att de är skyldiga att arbeta på sig. 

Vad är då incels motsvarighet att de ska få säga att andra är skyldiga de något? 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 18:00:18 följande:
    Nej, singel kan man vara samtidigt som man dejtar. Incel är man om man aldrig dejtar någon.

om du aldrig dejtar någon så behöver du inte vara incel. Du kan klassas som den traditionella singeln. Incel är något helt annat.

The 
    incel (/??ns?l/ IN-sel, a portmanteau of "involuntary celibate")[1] subculture is an online subculture of people who define themselves as unable to get a romantic or sexual partner despite desiring one.[2][3][4]Discussions in incel forums are often characterized by resentment, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, and the endorsement of violence against women and sexually active people.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Kane)

Det finns två sidor av incelmyntet. Jag känner för de människor som aldrig får uppleva kärlek, sex, bekräftelse och åtrå. Det är starka drifter som ligger i vår mänskliga natur och det blir en ensam tillvaro för de som inte får möjlighet att bejaka dem. Inte minst då det dessutom är ett känsligt ämne som de flesta nog inte vill prata om med vänner och bekanta.

Samtidigt finns det en hel del kvinnohat och skeva värderingar bland incels som grupp. Vissa personers resonemang så förstår man direkt varför de aldrig lyckats hitta någon då de har orealistiska förväntningar och ärligt talat inte är särskilt trevliga människor. Det är också tröttsamt med människor som hela tiden tycker synd om sig själva istället för att ta eget ansvar.

Men för att sammanfatta så tycker jag överlag att man bör undvika att kategorisera och hårddra egenskaper. Det gäller både de som anser sig vara incels och de som diskuterar gruppen som fenomen. Som person har man inget att vinna på att utgå ifrån att man är helt omöjlig för det andra könet. Och den som själv inte har några svårigheter att få ligga eller hitta partners förstår naturligtvis inte hur det känns att leva utan det.

• Anonym (....)
    mammabitch skrev 2023-07-13 17:37:11 följande:

Att en man inte lyckas få en relation  - tragiskt och kan bero på ett antal saker.

Att en man tycker sig ha medfödd rätt till en relation med en kvinna som helst ska  vara  i utseendemässigt  toppskick utan att han behöver arbeta med sig själv - väcker anstöt hos många kvinnor och underlättar knappast att en relation faktiskt ska vara möjligt.

Samhället kretsar för mycket till relationer för att det inte ska handla om någon medfödd för de som har ett sexliv. 
  • Anonym (....)
    Anonym (....) skrev 2023-07-13 20:09:07 följande:
    Samhället kretsar för mycket till relationer för att det inte ska handla om någon medfödd för de som har ett sexliv. 
    Medfödd rättighet... 
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Ann) skrev 2023-07-13 18:02:05 följande:

En incel är för mig en man som av någon inte kan få kvinnor intresserade och utvecklar ett kvinnohat pga det. Föraktar man kvinnor pga det förtjänar man vara ensam kan jag tycka.

Däremot finns det många ensamma män som aldrig hittar någon men som inte alls skyller på kvinnor eller samhället utan är bra hyggliga män ändå. Dessa ensamma män ömmar jag verkligen för och kan verkligen lida med dem för jag kan förstå hur detta kan plåga dem. Det är ingen annan än de själva som kan göra något åt det och många försöker men jag kan ända visa min medkänsla.

Tack för ett vettigt inlägg. Speciellt ditt andra stycke värmde för där är jag. En man som aldrig varit i närheten av ett förhållande trots många försök under åren. Jag känner inget hat mot kvinnorna. Varför ska jag göra det? Däremot känner jag stor bitterhet mot ytligheten i världen. Tyvärr är utseendet starkt förknippat med människovärdet idag. Ju fulare man är desto lägre värde som människa.
  • Anonym (....)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 17:09:31 följande:
    Om det enda valet man har här i livet att vilja knulla kvinnor man hatar så förtjänar man att vara ensam. 

Det är så fruktansvärt patetiskt beteende att hata det du egentligen vill ha för att du är för svag att göra något åt det eller acceptera att man inte kan få allt här i livet. Livet är inte rättvist. 

Dessutom är det så oändligt avtändande med män som hänger upp hela sina liv på att få stoppa in pitten i en kvinna....utan att ha något att erbjuda själv dessutom. Bara tanken på all energi de lägger på att hata kvinnor är fruktansvärt äcklande och kommer inte vara till någon hjälp övht. Oproduktivt, korkat och barnsligt är det. En man utan förståndshandikapp inser hur ologiskt det är. 
    Du säger själv att de är skyldig dig något i så fall. 

Vad ska incel få säga är avtändande hos dig utan de behöver ge en motprestation först? 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?