• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ann) skrev 2023-07-13 18:02:05 följande:

En incel är för mig en man som av någon inte kan få kvinnor intresserade och utvecklar ett kvinnohat pga det. Föraktar man kvinnor pga det förtjänar man vara ensam kan jag tycka.

Däremot finns det många ensamma män som aldrig hittar någon men som inte alls skyller på kvinnor eller samhället utan är bra hyggliga män ändå. Dessa ensamma män ömmar jag verkligen för och kan verkligen lida med dem för jag kan förstå hur detta kan plåga dem. Det är ingen annan än de själva som kan göra något åt det och många försöker men jag kan ända visa min medkänsla.

Om bara incels själva kan göra något åt sin situation borde de väl också ha sig själva att skylla och därmed förtjäna att vara incels?

Varför ska man visa medkänsla och ömma för en grupp som får skylla sig själva för att de inte har ansträngt sig tillräckligt mycket?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 18:08:01 följande:
    De förtjänar att vara incels om de anser att de har rätt till sex med kvinnor och hatar kvinnor för att de inte är intresserade. Män som tänker så ger en avsmak som inte går att beskriva med ord och jag hoppas att ingen kvinna någonsin råkar ut för såna as. Det bästa är om såna män aldrig får chansen att föra sina sjuka gener vidare.

Hata sig själv får man göra hur mycket man vill. Det bästa man kan göra om man hatar sig själv är att söka hjälp eller göra något åt det själv. De allra flesta går nog igen perioder av självhat i livet som man behöver jobba sig igenom. Men att skylla sin ensamhet på kvinnor och hata kvinnor är så patetiskt. 
    Fast om de inte hatar kvinnor. Förtjänar de ändå att vara incels för att de inte har något att erbjuda kvinnor (som du skrev)?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-13 16:55:34 följande:
    Varför måste man skylla på någon?
    Om ett stort fartyg sjunker eller två bilar krockar försöker man förstå vad som har hänt. Att vara incel präglar livet för de som är det och de försöker hitta förklaringar till varför de är det.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 18:16:12 följande:
    Fast om de inte hatar kvinnor. Förtjänar de ändå att vara incels för att de inte har något att erbjuda kvinnor (som du skrev)?
    Om de inbillar sig att de har rätt till sex bara genom att existera och utan något att erbjuda så får de skylla sig själva. Relationer fungerar inte så. Det är fakta. 

Har man inget att erbjuda så får man skaffa något att erbjuda. Så fungerar världen oavsett om det gäller vänner, kärleksrelationer, jobb, utbildning osv. Man kan inte sitta och vänta på att saker och ting ska lösa sig själva och att lösningar ska ramla ner i knät på en. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 18:08:04 följande:
    Jag tror inte att de som har haft många relationer sen tonåren har behövt arbeta överdrivet mycket på sig själva. Det är nog snarare de som anser att de har en medfött rätt till en relation med en kvinna, antagligen för att det har varit så för dem också. Frågan är om incels överhuvudtaget kan påverka sin situation eller om problemet är medfött som en adhd-diagnos.
    Ojojoj, är du på riktigt? Inte behövt arbeta med sig själva? 

Det här är ju ännu en fet tankevurpa incels gör. De tror att bara för att en person inte har några problem att skapa relationer så är livet utstakat, klart och perfekt. I relationer om det så gäller vänner, kärlek eller kollegor behöver man jobba med sig själv hela tiden. Incels har en så trång och naiv bild av livet och relationer. Öppna ögonen så kanske ni lär er något. 
  • Anonym (Maria)

Det är väl de som blir otrevliga eller skriver på ett nedvärderande sätt som får den responsen. 

• Anonym (....)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 16:05:45 följande:

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Enligt vilken forskning säger det att det är lätt att få sex?
    Det är inte du som avgör om incel-problematiken existerar eller inte.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 18:32:40 följande:
    Om de inbillar sig att de har rätt till sex bara genom att existera och utan något att erbjuda så får de skylla sig själva. Relationer fungerar inte så. Det är fakta. 

Har man inget att erbjuda så får man skaffa något att erbjuda. Så fungerar världen oavsett om det gäller vänner, kärleksrelationer, jobb, utbildning osv. Man kan inte sitta och vänta på att saker och ting ska lösa sig själva och att lösningar ska ramla ner i knät på en. 
    Vad är det som incels ska erbjuda kvinnor? Är det något sexuellt eller kan du vara mer tydlig?
  • Anonym (....)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 16:05:45 följande:

Förtjänar?
    Det är ett straff om man inte har sex? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 18:50:39 följande:
    Vad är det som incels ska erbjuda kvinnor? Är det något sexuellt eller kan du vara mer tydlig?
    Nu frågade du inte mig men om man vill ha sexuellt umgänge med någon så bör man väl ha något sexuellt att erbjuda till den personen? Är inte det självklart?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?