• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • ClumsySmurf
    The Allure of Inceldom: Why incels resist ascension.

Additionally, we found that forum-using incels reported lower levels of well-being than those who reported not using forums. Separate research has revealed that roughly three-quarters of incels reported that forums made them "feel understood," provided "a sense of belonging," or made them "feel less lonely," but a little over half reported that forums made them "feel hopeless." We also found that most incels believe participating in the forums made them have a worse opinion of women. This is unsurprising given that ~30% of incel posts can be considered misogynistic. A group often becomes collectively more radical than any of its members were when they first joined, and there is some evidence that this is the case with incels.

www.aporiamagazine.com/p/the-allure-of-inceldom-why-incels
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:17:36 följande:
    Du har alltså inte ens läst mer än rubriken på artikeln som du själv länkar till.
    Vi kan väl länka den igen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886922003658?via%3Dihub

The current study (N = 349 men) collected self-report data from a convenience sample of Incel and non-Incel men to investigate whether the degree of unwanted celibacy is associated with misogynistic attitudes. Unwanted celibacy was positively associated with hostile attitudes towards women, sexual objectification and rape myths, even after controlling for such as agreeableness. These novel quantitative results indicate that unwanted celibacy is an important psychological risk factor for misogynistic attitudes
  • Anonym (Trams)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-29 23:44:10 följande:
    Det är inte kvinnor som gör antaganden om incels här, utan du som man. Antagligen för att det får dig att känna att du är högre stående än dessa män när du väljer att trycka ner dem.

Det har funnits andra män i den här tråden, gifta familjefäder med bättre självkänsla, som har valt att ta incels i försvar mot de hemska generaliseringar som de utsätts för och det är jag oerhört tacksam för. De har stått upp för människovärdet.
    Jag är ingen man. Och jag generaliserar inte om incels utan ger dig bara en anledning till varför en del av er är ogillade och det beror allt som oftast på en vissen kvinnosyn.

Människors lika värde handlar om att alla är lika inför lagen som ett sätt att förhindra diskriminering av olika folkgrupper. 

Incels utgör ingen egen folkgrupp och det går inte heller att diskriminera en annan människa på relationsmarknaden.

Alla har rätt att välja bort personer som de inte känner nån attraktion till. Relationer och partnerval är något privat för varje enskild individ och inget som samhället i stort ska gå in och försöka styra över. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:30:30 följande:
    Rättvisa är att alla har samma möjligheter oberoende av kön. På individnivå går det aldrig att uppnå lika resultat, men möjligheterna ska de samma för alla grupper av människor.

Att män borde bli mer kräsna och kvinnor mindre kräsna är ett direkt resultat av den obalans som råder idag inom onlinedejting. Det är inte jag som har bestämt att det ska vara, utan det är fakta. Om båda grupper ska vara lika kräsna är det oundvikligt att det blir så.

Att sträva efter jämlikhet är att vilja förbättra världen. Ärligt talat tror jag att väldigt få av er som skriver nedvärderande kommentarer om incels hade vågat stå för det offentligt.
    Själv sveper du ju redan nej på 50%. Varför skulle inte kvinnor ha samma rätt?

Det finns ingenting i den här tråden som jag skrivit som jag inte skulle kunna stå för för folk i min omgivning. Tvärtom, den här typen av diskussioner har jag ofta med vänner och min sambo etc.  Ibland på jobbet. För det är vrickat att vilja reglera folks kärleksliv, det tycker i princip alla utom incels. Inte ens de män jag känner som är långvariga singlar tycker att de idéerna är annat än galna när vi diskuterat incels kvinnohat. De känner nämligen inte att de har "rätt" till kvinnor, även om de gärna vill träffa någon. De är inte intresserade av manipulation. 

Jag tror att du vet detta, och det är därför du, till skillnad mot mig, inte kan diskutera dessa idéer högt. Om du vågade vore det inte förvånande om dina kvinnliga vänner reagerade väldigt starkt på vad du innerst inne tänker men döljer utåt. 

Ska vi göra samma sak med vänskap tycker du? Styra vem folk kan bli vän med och se till att alla måste ha ett visst antal vänner? Skulle du själv vilja välja vänner baserat på nåt annat än egen vilja? Det finns jättemånga ensamma människor, och att inte ha vänner måste vara mycket värre än att inte ha en partner. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:20:14 följande:
    De belägg jag har är de tre exempel från tråden på kvinnor som har blivit tillsammans med incels. Ingen av dem har vad jag förstår träffats via en app.

Förklaringen är att utbudet av potentiella partners är mindre i verkligheten än på en app och det ger incels en chans som de inte har online.
    Ingen av dessa män har varit misogyna. Ingen av dessa män har tyckt att kvinnor ska manipuleras. De verkar ha varit normala, trevliga män som varit blyga men som irl fått chansen att visa sina fina sidor.

Detta skulle knappast vara möjligt för dig och somliga andra här i tråden, eftersom er attityd till kvinnor skulle lysa igenom. Det skulle heller inte vara möjligt för de incels som sitter hemma och inte lyfter ett finger för att träffa någon. Sen får du komma ihåg att det i vissa fall kan finnas väldigt goda anledningar att välja bort. Samtliga jag har valt bort har jag valt bort av god anledning, och de har heller inte haft det lätt med övriga kvinnor. I det ett fall handlade det just om en sån man som, i likhet med dig och flera andra, har en instrumentell, objektifierande inställning till kvinnor, där kvinnan kan manipuleras för att passa hans syften. Jag fick obehagskänslor kring honom, trots att han bedyrade hur bra han var mot kvinnor så märkte jag hans underliggande inställning. 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-29 23:58:41 följande:
    Jag skulle inte ha några problem med att färre kvinnor visades på en dejtingapp om det ledde till att matchningsfrekvensen ökade. Hellre ett litet utbud med fler matchningar än ett stort utbud med få matchningar.

Om folk slutar använda dejtingappar är det inget problem för det kommer leda till mer dejting i vardagssammanhang än online. Där har incels en större chans att träffa någon, vilket din sambo är ett exempel på. Konsekvensen hade blivit färre incels.
    handlar inre om mindre utbud utan sämre utbud. vill du ha ett sämre utbud? Hur ska det bli fler matchningar och fler endast får se profiler som inte matchar ens preferenser? Den logiken går inte ihop. De framgångsrika männen (dvs de som är attraktiva, charmiga OCH har god kvinnosyn) kommer fortfarande finnas kvar i verkliga livet, kvinnor vet det, och det är vad kvinnor kommer leta efter. en kvinna kommer inte bli desperat och ta *första bästa* dvs en incel
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-29 23:58:41 följande:
    Jag skulle inte ha några problem med att färre kvinnor visades på en dejtingapp om det ledde till att matchningsfrekvensen ökade. Hellre ett litet utbud med fler matchningar än ett stort utbud med få matchningar.

Om folk slutar använda dejtingappar är det inget problem för det kommer leda till mer dejting i vardagssammanhang än online. Där har incels en större chans att träffa någon, vilket din sambo är ett exempel på. Konsekvensen hade blivit färre incels.
    Nu finns ju dock redan alternativen att träffas på annat sätt, som på krogen, genom jobb, bekanta eller genom gemensamma intressen.
    Och sammantagna tillsammans så är det ju fortfarande vanligare att träffas på något av dessa sätt än på nätet.
    En amerikansk studie visade att 39% träffades via nätet. Alltså träffades över 60% av  på annat sätt.
    Exakt hur siffrorna är i Sverige vet jag inte men jag misstänker att de är liknande.

Incels har ju dessa möjligheter idag.
    Jag tror dock många gömmer sig bakom en skärm och kanske inte vågar försöka hitta någon IRL.
    Jag tror dock nätdejting kan bli väldigt psykiskt påfrestande och sänka självbilden oerhört.
    Nätet är ju uppgjort för snabba bedömningar som lätt blir väldigt ytligt.
    Detta sätt passar vissa men det är ju lätt att glömma att det faktiskt finns andra arenor att träffa partners på, arenor som ger en möjligheter att lära känna varandra mer på djupet. Det handlar om att våga.
    Men först och främst så måste man ju vara en bra, sund och trevlig person.
    Om du är negativ, bitter, uttrycker misogyna, hatiska eller avundsjuka åsikter så kommer väldigt få kvinnor vilja ha dig. Inte på nätet och inte IRL
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:36:23 följande:
    Jag har inte påstått att man inte ska kunna välja attraktiva män, utan att man i såna fall får göra det i konkurrens med andra kvinnor precis som män får konkurrera om attraktiva kvinnor. Hur är det kvinnoförnedrande att vilja att samma förutsättningar ska gälla för män och kvinnor?
    Det är redan i konkurrens av andra kvinnor? menar du att appen bara har en kvinna men 100 män i stöten? Det som du skriver är exakt hur apparna fungerar idag. så då finns inget behov av ändring. vad bra att vi äntligen är överrens
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:30:30 följande:
    Rättvisa är att alla har samma möjligheter oberoende av kön. På individnivå går det aldrig att uppnå lika resultat, men möjligheterna ska de samma för alla grupper av människor.

Att män borde bli mer kräsna och kvinnor mindre kräsna är ett direkt resultat av den obalans som råder idag inom onlinedejting. Det är inte jag som har bestämt att det ska vara, utan det är fakta. Om båda grupper ska vara lika kräsna är det oundvikligt att det blir så.

Att sträva efter jämlikhet är att vilja förbättra världen. Ärligt talat tror jag att väldigt få av er som skriver nedvärderande kommentarer om incels hade vågat stå för det offentligt.

Hur är det olika möjligheter? Kvinna får välja om hon vill ha app eller ej. Sen välja svepa ja eller nej. Detsamma gäller män. De har alltså samma förutsättningar. Att utbudet inte är detsamma är inte orättvist. Utbudet kan inte bli exakt lika, för då hade det behövts lika många män som kvinnor, vilket det inte gör. Är det vad du vill ha? att vi ska börja abortera manliga foster så det föds lika många män som kvinnor? Det är en äcklig tanke.

varför ska kvinnor bli mindre kräsna? Det är över 40000 anmälningar av våldtäkt och misshandel av man mot kvinna. lägg till de som även mördas. förstår du inte att kvinnor är kräsna för att försöka överleva utan att riskera misshandel eller våldtäkt? om män som grupp vill att kvinnor som grupp ska bli mindre kräsna, då måste män som grupp ta ansvar och få bukt med de brott som begås av män mot kvinnor. så varför skulle en kvinna bli mindre kräsen? varför ska en kvinna välja en man hon inte vill ha för att va snäll? du förklarar inte varför en kvinna som klarar sig själv skulle välja en man hon inte vill ha? vem blir lycklig av det?

Jag står för mina åsikter, och anser att man får vad man ger. Man får det man själv sår. så om man ger skit och inte vattnar sin egen gräsmatta, då får man tistlar och inga fina rosenbuskar. Och dessa åsikter har jag gentemot både män OCH kvinnor.

läs på DO. dejting är mellan privatpersoner, du sveper på privatpersoner. och det är privatpersoner som sveper på dig. Det är inte *sveriges kvinnliga dejtingråd* som gemensamt väljer att svepa nej på er incels. Det är varje privatpersons rätt att välja.

Diskrimineringslagen reglerar inte heller alla samhällsområden och inte heller det som händer mellan privatpersoner när det till exempel handlar om hur grannar eller släktingar behandlar varandra.
    https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder

• EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:17:36 följande:
    Du har alltså inte ens läst mer än rubriken på artikeln som du själv länkar till.
    Att du har problem med att förstå vad som står i länken är din ensak. Det är otrolig en patetiskt handling, av dig, att hoppa på, den som länkade, för den saken skull, och anklaga dem för att "bara läst rubriken".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?