• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

nihka skrev 2023-08-19 21:56:47 följande:
    Så varför hjälper du honom inte när det är ditt fel att han är som han är? Är det inte ditt ansvar att reparera den skada du har orsakat?
    Din tolkning är helt annorlunda mot vad jag menar.
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-08-19 22:19:33 följande:
    Skriv vad du menar då om man skall tolka dig så som du vill att du skall bli tolkad...
    Hur svårt skall det vara?

Om du skriver "himlen är grön", så kan du ju inte förvänta dig att folk skall  tolka det som att du menar "himlen är blå".

Jag skall delge en liten hemlikhet om nihka hon är notorisk att läsa som det faktiskt står i inläggen.

Och ärligt.. Jag håller med nihka och hur hon tolkar  dina inlägg. Jag har sett att det är flera som tolkar inläggen på liknande sätt som henne.
    Jag skriver vad jag menar. Om någon gör egna fria tolkningar av det är det dennes ansvar, inte mitt.
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-08-19 22:34:18 följande:
    Om 100 personer missförstår, då får man se över hur budskapet framförs och/eller skrivs. Man kan knappast hålla 100 ansvariga för att de tolkar "fritt" eller missförstår.

Om 1 person missförstår medan 99 förstår så kan man ju lägga ansvaret på den den enda som missförstår.
    Så du och nihka är 100 personer?

Om man inte förstår hur någon menar så frågar man. Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 22:46:56 följande:
    Du har ju sagt att människor är "dåliga" för att de inte får någon hjälp, så om någon i din krets är "dålig och du inte hjälper dem blir det väl ditt fel att de är "dåliga", eller vems fel är det menar du?
    Människor blir "dåliga" av en mängd faktorer.  Och som jag sagt minst 10 gånger i tråden ska man inte blanda ihop olika orsakssamband med skuld och ansvar.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 23:11:02 följande:
    Hur ska du ha det? ena stunden är det plikt att hjälpa sina bekanta. Men bara de goda bekanta. De dåliga bekanta som man kan hjälpa, väljer att inte hjälpa. de är *någon annans fel* då? du kan bara hjälpa de goda
    Jag har aldrig sagt att det är ens plikt att hjälpa bekanta. Du hittar på.

Diskutera sakfrågan och vad som faktiskt skrivits istället för massa tolkningar av vad som skrivits.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 23:22:19 följande:

Inlägg #4222 exempelvis
    *Det betyder inte att dessa individer inte har ansvar men man hjälper anhöriga och vänner som behöver hjälp i den mån det går.*

vem skrev detta? en misogyn man behöver hjälp. Varför skulle du inte hjälpa en misogyn man om du hade en i din närhet? Tycker du illa om misogyna män? Hur ska de sluta vara misogyna om de inte får hjälp?

Ja, jag hjälper vänner och anhöriga i den mån det går. Och det gäller även om de skulle vara misogyna. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 23:25:55 följande:
    Ja, jag hjälper vänner och anhöriga i den mån det går. Och det gäller även om de skulle vara misogyna. 
    Har dock ingen sådan man bland vänner och anhöriga så det blir en hypotetisk fråga.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 23:36:31 följande:

Också du, #4253
    * Har ingen dålig man bland släkt och vänner men om jag hade haft det så hade jag varken hjälpt honom med arbete eller date*

skulle du hjälpa eller inte? Vi är ett par som inte verkar hänga med i vända kappan efter vinden svängarna här

Fast du måste väl ändå förstå att man kan hjälpa på fler sätt än genom date och arbete?

En man med skeva värderingar som inte är redo för varken förhållande eller arbetslivet ska inte börja där. Han behöver jobba på sig själv. Jag hade pratat med honom. Satt honom på träning och bra kost samt rekommenderat honom en lång utbildning på universitetet.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 08:54:05 följande:
    Du hade alltså försökt få han att ta hjälp och del av det som samhället redan erbjuder? Vad är det då för ändringar av samhället du vill se? Om din lösning är att använda det som redan finns?
    Nu börjar vi om på noll igen. Allt det där har jag redan svarat på tidigare. Tråden kan avslutas för det finns inget nytt som presenteras längre.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-20 12:14:57 följande:
    Fast en helt avgörande faktor var ju ändå enligt dig om man får hjälp och stöd av sin omgivning eller inte: "jag tror inte han har någon som hjälper honom. I så fall blir man inte sån."
    Med hjälp menar inte jag vad en person gör utan hela omgivningen runt honom.

En person som växer upp i bra kärleksfull miljö blir i regel en bra person. Forskaren Fallon menade t.o.m. att även om du så har genetik som en psykopat så kommer du trots det med största sannolikhet att bli en bra person med en bra uppväxtmiljö.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?