• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Femme)
    Anonym (....) skrev 2023-07-14 10:14:38 följande:
    De flesta tycker då att sex är en mänsklig rättighet. 
    För mycket fokus på sex och relationer för att det inte ska handla om någon mänsklig rättighet 
    Källa på att "De flesta tycker att sex är en rättighet"?

Vart då någonstans, i vilket land? När?

Om ingen vill ha sex med dig måste inte du ha sex. Så är det för alla i Sverige. Lag på samtycke. 2 måste vilja samma sak om det ska bli sex. Samma sak om du vill gifta dig - 2 måste vilja det för att det ska bli av. Likadant med allt; vill du fika med någon måste den personen vilja fika med dig för att det ska bli något, vill du dansa med en viss person måste den personen vilja dansa med dig för att det ska bli någon tango. Är alla dessa saker som kräver samtycke också mänskliga rättigheter eller gäller rättigheten bara dig och ditt sex?

Ingen kan ha en relation med någon om bara en av de inblandade vill ha en relation. 
  • Anonym (Femme)
    Anonym (....) skrev 2023-07-14 15:30:34 följande:

Ingen har rätt till sex heller men ändå klagar folk på sitt sexliv för olika saker. 
    Få verkar att enbart acceptera hur de har det just då. 

De har ju fått samtycke till att ha sex, därför får de lov att klaga, för de har samtycke. Den som inte fått samtycke av någon får inte ha sex med någon och har inget sex utan får endast ha sex med sig själv som hen kan klaga på.

Tur att de som inte fått ha sex får lov att ha självsex i a f, om onani förbjöds skulle det VERKLIGEN funnits något för inscelsarna att klaga över.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jakob) skrev 2023-07-13 22:06:41 följande:
    Vad tycker du själv? Har du inga egna åsikter i frågan eftersom du frågar andra?
    Jag tycker att det är en svår fråga att ta ställning till. Alla har långt ifrån samma föreställningar, men samtidigt är det så att de som presterar bäst i livet måste bli belönade på något sätt. Där verkar sex ha ungefär samma funktion som pengar. Att om man är en världskändis kan man både bli miljardär och få massvis med sex.

Skillnaden är att vi omfördelar pengar så att de som har mycket betalar skatt till de som har väldigt lite pengar. Detta för att samhället ska bli mer rättvist. Det finns dock inget system för att hjälpa de som aldrig har sex till att ha det, vilket ur en rättvisesynpunkt rimligen är fel.

Jag lutar åt att de som är incels förmodligen inte har gjort sig förtjänta av sex, men det borde vara lättare för dem att förbättra sin situation. Om du är långtidsarbetslös får du hjälp. Samhället borde hjälpa dem på något sett.
  • Anonym (hej)

förutsättningar, inte föreställningar ska det vara

• Anonym (hej)
    Anonym (Ann) skrev 2023-07-13 19:09:40 följande:

Jag får omformulera mig en smula. Det är bara de ensamma männen som kan göra något åt sin situation men det är inte alls säker att det leder till att de träffar någon. Det finns inte någon för alla och en del kommer alltid bli utan oavsett. Jag känner flera män som aldrig haft en relation och vet att i alla fall ett år är oskulder. Och det är bra hyggliga män men som av olika anledningar inte hittat någon. En av dem skulle jag mycket väl kunnat tänka mig att dejta om jag inte var gift.
    Många försöker göra vad de kan men det är som sagt ingen garanti för att lyckas. Varför skulle jag inte kunna ömma för dem? Jag förstår mer än väl hur ont det måste göra att alltid bli ratad och bortvald och aldrig få vara intim med någon. 

Däremot, de som skyller på kvinnor, samhälle, feminism, invandrare, regering eller väder ger jag inte mycket för. Inte heller för de som ältar. 

Ok, så det låter som att du lutar mer åt att de inte har förtjänat att vara incels.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 17:07:20 följande:
    Jag tycker att det är en svår fråga att ta ställning till. Alla har långt ifrån samma föreställningar, men samtidigt är det så att de som presterar bäst i livet måste bli belönade på något sätt. Där verkar sex ha ungefär samma funktion som pengar. Att om man är en världskändis kan man både bli miljardär och få massvis med sex.

Skillnaden är att vi omfördelar pengar så att de som har mycket betalar skatt till de som har väldigt lite pengar. Detta för att samhället ska bli mer rättvist. Det finns dock inget system för att hjälpa de som aldrig har sex till att ha det, vilket ur en rättvisesynpunkt rimligen är fel.

Jag lutar åt att de som är incels förmodligen inte har gjort sig förtjänta av sex, men det borde vara lättare för dem att förbättra sin situation. Om du är långtidsarbetslös får du hjälp. Samhället borde hjälpa dem på något sett.
    Det kan aldrig vara samhällets uppgift att se till att alla träffar en partner. 
    Däremot finns mycket i samhället som underlättar för folk att träffas. Singelresor, singelklubbar, föreningsliv mm. 

Det blir helt fel att jämföra med skatt. Vi kan inte omfördela kvinnor till män som är utan. Du är inne på människohandel, där vi ska omfördela kvinnor så det blir rättvist för alla. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-07-13 19:30:51 följande:

För mig är det sorgligt att vi skapat en värld med ?daddande? och daltande av människor så det helt plötsligt finns män (men även kvinnor) som förväntar sig saker?

Om jag vill ha ett jobb. Då måste jag 1) söka jobbet och 2) erbjuda något som gör att just jag blir anställd. Annars finns det många på kö. Jag måste alltså utbilda mig, skaffa körkort eller klä upp/klä ner mig för vissa jobb. Det är min motprestation för att få ett jobb som jag vill ha.

Om jag vill ha en lägenhet då måste jag 1) söka lägenhet på exempelvis boplats alternativt gå på visning och 2) bli beviljad lägenhet utifrån kötid eller få beviljat bolån från bank. Jag måste alltså ha en inkomst och söka en lägenhet inom min budget för att ens ha möjlighet att få ett erbjudande.

Precis samma gäller med vänskap och kärlek, jag kan inte sitta hemma framför datorn i mina svettiga mjukiskläder och hokus pokus finns det en en partner redo för mig. Utan jag måste jobba på mig själv både inre och yttre (läs: hel och ren dvs duscha och klä mig i helt vanliga men hela och rena kläder) men jag måste också ha personlighet, vara snäll etc. Det är saker jag behöver göra i motprestation för att ens få chansen att dejta en kompis eller partner.

Och så måste man inse sina begränsningar, om jag inte vill utbilda mig så kan jag inte jobba som advokat eller få samma lön som en sådan. Då kan jag inte förvänta mig det heller. Om jag inte har ett par miljoner på kontot kanske jag får nöja mig med en hyresrätt i en förort. Det är bara för mig att acceptera, vad är mina andra alternativ liksom? Råna en bank? Om jag inte vill vårda min hälsa med att besöka gymmet, då kanske jag har svårare att hitta en partner som har magrutor exempelvis (inte omöjligt men tror ni fattar?) osv. Vad man ger är ofta vad man får, men inte alltid för livet är orättvist. Och livet ska vara orättvist, det får oss att utvecklas till det bättre.

Vill du inte göra jobbet, ja då är det din förlust. Kom bara inte och tro att livet är gratis och förvänta dig saker hokus pokus utan minsta motprestation.

Jag tror att människor alltid har förväntat sig att få ett jobb, ett boende och en fru/man. En sak som har hänt är att trösklarna till arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och relationsmarknaden har höjts väldigt mycket under de senaste årtiondena.

Det är inte bara hur lätt som helst att skaffa sig de sakerna, utan man måste under lång tid systematiskt bygga upp en karriär så man kan ta stora lån för att köpa ett boende. Allt detta kommer sen att granskas när man letar efter en partner på dejtingappar, plus utseendet så att man når upp till en viss standard.

En viss del klarar inte av dessa förhöjda krav och hamnar efter. Så visst måste man göra jobbet för att uppnå saker i livet, men jobbet har blivit svårare att göra.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-14 17:20:23 följande:
    Det kan aldrig vara samhällets uppgift att se till att alla träffar en partner. 
    Däremot finns mycket i samhället som underlättar för folk att träffas. Singelresor, singelklubbar, föreningsliv mm. 

Det blir helt fel att jämföra med skatt. Vi kan inte omfördela kvinnor till män som är utan. Du är inne på människohandel, där vi ska omfördela kvinnor så det blir rättvist för alla. 
    Nej, jag skrev inga såna lösningar. Man måste dock få fundera. Kan man till exempel sätta ett tak på hur många sexpartners man får ha, är ett exempel. Eller. att samhället tar kontroll över dejtingapparna och reglerar dem på olika sätt.

De som har mycket pengar hatar dock att betala skatt, så ingen kommer att bli helt nöjd hur vi än väljer att strukturera samhället.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 17:26:37 följande:
    Jag tror att människor alltid har förväntat sig att få ett jobb, ett boende och en fru/man. En sak som har hänt är att trösklarna till arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och relationsmarknaden har höjts väldigt mycket under de senaste årtiondena.

Det är inte bara hur lätt som helst att skaffa sig de sakerna, utan man måste under lång tid systematiskt bygga upp en karriär så man kan ta stora lån för att köpa ett boende. Allt detta kommer sen att granskas när man letar efter en partner på dejtingappar, plus utseendet så att man når upp till en viss standard.

En viss del klarar inte av dessa förhöjda krav och hamnar efter. Så visst måste man göra jobbet för att uppnå saker i livet, men jobbet har blivit svårare att göra.
    Titta dig omkring. De flesta som har ett förhållande har inga jätteinkomster eller flotta hus. Det är inga höga trösklar för att få ett vanligt arbete. De flesta arbetar, de gör inte karriär. Vilka trösklar är för höga för att arbeta t ex i vården, som brevbärare eller sopgubbe? Men självklart måste man göra något, man måste se till att få godkända betyg i skolan, man måste eventuellt söka en vidareutbildning och sedan söka jobb. 

Och så har det alltid varit, vissa har stått utanför arbetsmarknaden och vissa utanför relationsmarknaden. Några utan båda. Livet är inte rättvist. 

Men är man inte beredd ens för sin egen skull att satsa på att få en inkomst/arbete, ja då får man liksom skylla sig själv. 
  • Anonym (Röde Orm)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 16:05:45 följande:
    Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

Förklara först exakt vad en "incel" är?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?