• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 15:33:50 följande:
    Hur ska vi istället göra? Fråga alla ensamma män som sprider hat en och en? Vilka resurser finns för det? vem ska fråga det? ska det bli obligatorisk statligt reglerat psykolog-möte för att vården ska få till detta möte? vad ska det bli för lösningar? Vilka konsekvenser om man inte samarbetar?

de som mördar människor är mördare. Är du emot att gruppa ihop dessa människor med? Eller är det skillnad?
    Det är rimligt att individen som begår ett brott ställs till svars för det. Sedan kan man diskutera incelfenomenet utan att trycka det i pannan på folk.

Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som går över gränsen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 15:40:24 följande:

Vad vill du kalla "kvinnofientliga, misogyna aggressiva (män) som skyller sitt uteblivna sex på kvinnor/andra män/samhället" istället för "incels" då

Det är ju faktiskt en etablerad beskrivning. Ts exempelvis är en textboksexemplar av en typisk incel enligt wiki. 

Inga problem att diskutera incels som fenomen som sagt utan att trycka det i pannan på enskilda individer. Ju färre som identifierar sig som incels desto bättre.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-06 16:21:55 följande:
    Vaddå trycka det i pannan på folk? TS har ju själv identifierat sig som incel. 
    Jag pratar inte om TS utan fenomenet i allmänhet.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-06 16:30:31 följande:
    Och denna tråd handlar om just fenomenet incel. Ändå ska vi inte diskutera just det fenomenet enligt dig. 
    Nej, det har jag aldrig sagt. Jag tycker att det är bra att man diskuterade incel fenomenet och gör det även själv.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 18:03:58 följande:

Hela ditt tankemönster är skevt. Jag tar inte strid för att kvinnor ska få färre män att välja på. Jag vill att fler män ska kunna bli valbara för kvinnor. Men då är det männen som måste förändras, inte samhället.

Nej, det är inte så lätt för en kvinna att hitta en lämplig partner, oavsett om det enbart är för sex eller annat. Att kvinnor får erbjudanden om "knulla?" eller "dickpics" anses generellt som skrämmande för en kvinna, inte smickrande. Borderline trakasserier av kvinnor för sex är också skrämmande för dom. Kvinnor  måste då sålla bort de män som riskerar att vara farliga för henne, sen (om hon fortfarande vill) ta risken att inleda något med någon som kanske bara låtsas vara normal. 

Incels sållar bort sig själva i ett tidigt skede. Det finns ingen samhällsförändring som skulle kunna förändra det. 

Det stämmer på ett individuellt plan men ska man förbättra situationen på området i stort är det samhällsförändringar som krävs.

Någon enstaka må tag i sin situation men så kommer inte att ske generellt. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 18:30:21 följande:
    Och vad ska samhället göra för dessa män? Som inte redan finns och erbjuds?
    Jag har redan varit inne på detta tidigare i tråden. Jag tror det är svårt att göra så mycket för dessa män som redan är incels utan fokus bör ligga på samhällsförändringar som minskar rekryteringsbasen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 18:29:53 följande:
    Vilka samhällsförändringar vill du göra?
    bättre förskoleomsorg? Dina idéer är bisarra och leder inte till en förändring eftersom det tar ifrån folk sitt egenansvar.
    På vilket sätt tar en förbättrad barnomsorg, fungerande skolväsendet och rättsväsende mm mm bort det individuella ansvaret?

Det gör det inte. Problemet många har i denna tråd är att de inte förstår att man arbetar med samhällsförändringar inte har något med det individuella ansvaret att göra.

Eller så förstår de men använder det som etg lamt skenargument.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 18:42:02 följande:
    Vad är det för samhällsförändringar?
    fler män som jobbar inom skola omsorg?
    öka andelen män som tar ut föräldraledigt så den är sånär 50/50 som möjligt för manliga förebilder?
    mer utbildning i samhällskunskap, sexualkunskap etc i skolan?
    utbilda mer psykologer/kuratorer så det kortar köerna till bup?
    Du kommer med många bra förslag. Bra där!
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-06 18:43:55 följande:
    Folus bör väl ligga på att vi medmänniskor vill minska utanförskap?
    Du har fortfarande inte svarat på vad du personligen gör.
    Vad jag gör är min ensak. Fundera på vad du gör istället.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 18:42:02 följande:
    eller vad har du för förslag? Och vad kan man göra med de som redan är? acceptera att de är *kört* för dessa individer? Eller försöka få dessa att inse att det finns hjälp att få?
    Finns inte så mycket staten kan göra faktiskt för dem inom en rimlig kostnadsbild.

Det jag kan tänka mig skulle mildra effekterna är tydligare diskrimineringslagstiftning och att kön blir en del av hets mot folkgrupp-lagstiftningen. Det tror jag skulle minska klyftan i debatten.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?