• Gurksoppa

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Fol) skrev 2023-08-05 23:55:36 följande:
    Håller helt med om det.

Det förändrar dock inte att jag känner för de som haft otur i det genetiska lotteriet och som har haft dåliga föräldrar.

Tycker rent generellt att Maria skriver mycket klokt i tråden. Om man har rejäl uppförsbacke blir det enkelt att kapitulera. Ja, det är en usel idé att göra det men 99 procent i den situationen kommer att göra det. 
    Om man väljer den lätta vägen och kapitulera, vems ansvar är det? är det den enskilda individen? Eller samhället/staten i övrigt?

ingen har sagt att det är lätt eller rättvist. och det är synd om en mängd människor ute i vårt samhälle. Men vi gör dessa en björntjänst om vi fråntar dessa individer sitt individuella ansvar för sin egen lycka.

de som har kapitulerat, hur får man dessa att komma tillbaka på banan igen? Så de kan må bra och bli lyckliga trots sina omständigheter.
  • Gurksoppa
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 08:55:10 följande:
    Inför sig själva har alla det fulla ansvaret. Det är inte ok att skylla på något eller någon annan.

Fast som jag sagt tidigare behöver samhället ha samma inställning. Om många  individer i samhället mår dåligt behöver samhället ta fullt ansvar för det. Ett samhälle som skyller ifrån sig är t.o.m. ännu värre än individer som gör det.

Familj och vänner är de som haft störst möjligheter att hjälpa. De kan sysselsötta individen och på så vis få den att ta första steget. Ett problem i dagens samhälle är att allt fler saknar det sociala nätverket. Så det samhället kan fråga sig är bland annat hur vi skapar bättre sociala nätverk kring människor.
    vad kan samhället göra för dessa individer? det finns skola, omsorg, vård, möjlighet att utbilda sig och jobba inom nästan vad man vill etc. vad mer kan samhället göra återigen? det handlar inte om att skylla ifrån sig, vi har ett samhälle som inte lyckas få ner mäns brott mot kvinnor, sexuella ofredanden, våldtäkter, brott mot samtyckeslagen, köp av sexuella tjänster, män som utnyttjar sin makt (män i höga positioner), misshandel och mord.

vad gör samhället åt dessa brottsoffer som blir utsatta av dessa män? precis som någon skrivit innan, man kan bara leda kamelen till vattnet. kamelen måste dricka själv. Hur ska vi motivera kamelen att dricka?

har du samma medlidande mot rasister, nazister, homofober? Att det är samhället som skapat dessa människor?
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:11:31 följande:
    För hundraelfte gången så har ingen ifrågasatt det.
    hur ska dejtingen bli annorlunda om alla fortfarande bibehåller sin rätt att svepa ja eller nej? då är du ju nöjd med dagens system. Att alla har samma rätt. Vad argumenterar du om?
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:07:46 följande:
    Jag har ägnat över en månad till att hänvisa till olika källor, men det spelar tydligen ingen roll.
    Vilka tillförlitliga källor? Ska du hänvisa så får det vara till källor som är tillförlitliga. Eller är vad en kvinna i ett forum skriver tillförlitligt? är det statistisk fakta? 
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:36:12 följande:
    Detta är den mest pedagogiska källa som jag har länkat till (som blev helt ignorerad):

www.sydsvenskan.se/2020-01-14/tindermannens-ode-ligger-i-marknadens-hander

och först av allt möts man av detta:
    Digitaliseringen gynnar attraktiva män ? och kvinnor ? på dejtingmarknaden.

det gäller alltså såväl kvinnor som män. att attraktiva väljs. selekteringen drabbar alltså både män och kvinnor. 

därefter står det:
    Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

på vilket sätt är detta en tillförlitlig källa? Som är bevisad?

• Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:38:42 följande:
    Min åsikt är att dejtingen ska bli annorlunda genom att alternativen att välja på minskar så att det efterliknar verkligheten mer. Det inskränker inte på någons personliga integritet.
    Om 100 män är singlar. Vilka män ska synas då? vem väljer det? varför ska populära män straffas?
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:45:59 följande:
    Den är publicerad i Sydsvenskan som är en stor tidning som ägs av Bonnier och ingår i samma koncern som bl.a. DN och Expressen.
    så alla insändare i en tidning betyder att tidningen står bakom åsikten? det står klart och tydligt att analys och värderingar är skribentens och således inte tidningens analys och värdering
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:52:06 följande:
    Om vi utgår från att kvinnor sveper ja på i snitt 15% av männen.

Det räcker att dela upp männen i två olika grupper som visas för olika användare så har andelen ja-swipes dubblerats till 30%. En av många olika lösningar.

Lyssnar man här får man dock höra att valen man gör på nätet är exakt likadana som i verkligheten, vilket dock inte stämmer.
    om jag attraheras av män som är längre än 185, bruna ögon och starka biceps. Kommer dessa preferenser ändras om jag bara ser korts blonda småfeta män? att jag jag kommer tänka *jaja. Det är väl detta jag får då*.
    vem bestämmer vilka män som ska visas? kan man välja om man blir visad *a-laget* eller *b-laget*?
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:54:21 följande:
    Det är ingen insändare. Han är anställd på kultursidan. Det är ganska talande dock om du inte ens tänker värdera vad som står i den kulturartikeln.
    Tidningen friskriver sig ändå ansvar från artikeln. Det är således inte en artikel som bevisar något. det är en individs egna åsikter. Åsikter är inte fakta
  • Gurksoppa
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 21:01:40 följande:
    Det blir ett problem för samhället som blir ojämställt, vilket leder till sämre hälsa för män.

Tror inte att flyktingmännen är en så stor del av konkurrensen. Vi konstaterade att Storbritannien hade en helt jämn könsfördelning och samtidigt en växande grupp incels.
    Hur blir det ojämställt? Blir det inte mer ojämställt om staten hjälper vissa grupper i grupper? Att de vill inte hjälpa gruppen män, utan gruppen misogyna ensamma män? Vad var dina förslag på lösningar när kvinnor var i majoritet under efterkrigstiden? var det ojämställt att vissa kvinnor hade en man? Och vissa kvinnor var utan till följd av underskott? Eller är det skillnad? Vad är det för skillnad? Att det drabbade kvinnor?

problemet är att många män inte hängt med i den kulturella evolution som skett där kvinnor och män är likvärdiga. att många män lever som de alltid gjort, medan kvinnor jobbat sig uppåt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?