Anonym (Förälskad) skrev 2023-06-29 23:10:22 följande:
Förälskad i min kollega
Jag bytte jobb för ett halvårsedan och efter en månad på mitt jobb blev jag handlöst förälskad i min kollega. Det känns helt underbart, men till saken hör att jag är gift sedan väldigt många år och vi har barn ihop.
Vi har ett fint förhållande, men allt går på rutin och nu när jag blivit förälskad i min kollega så hittar jag ?fel? hos min man.
Japp, det där är en klassiker när folk förälskar sig i någon annan.
1) Sin partner känner man ut och in, finns inget nyhetens behag där som en gammal bil, den funkar bra, är pålitlig och tar en från a till b.
2) När man är förälskad tenderar man att idealisera den andra, dvs man bygger upp en bild av den andra personen som är mer baserat på vad man själv drömmer om än vad personen verkligen är. Och jämför man vilken människa som helst (ink din man) med en fantasi så kommer ju alla te sig lika tråkiga i jämförelse.
3) Man bygger upp fantasibubblor om hur ett förhållande med den andra skulle kunna vara som givetvis är perfekta för det är ju fantasier inte verklighet och fantasier kan man ju forma som man vill vilket inte går att jämföra med den krassa verkligheten med alla måsten som inte alltid är lika glammigt. Vilken relation känns inte tråkig i jämförelse med en idealiserad fantasi?
4) Givetvis längtar man efter att kunna förverkliga dessa fantasier och ens partner är ju i vägen för det, ännu fler minuspoäng för tråkmånsen hemma.
5) Du kommer inte lyssna på något någon säger
Jag försöker varje dag undertrycka de känslorna jag har för min kollega men det ger bara motsatt effekt. Att undvika honom på jobbet går inte då vi är en liten arbetsplats och han och jag har en del arbetsmoment vi måste göra ihop
Min kollega är flera år yngre än jag, singel och har inga barn.
Ibland inbillar jag mig att han är lite intresserad av mig med eller så är han bara så otroligt snäll.
Vi kan prata med varandra om det mesta och han är så glad över att jag älskar hans torra humor.
Jag har märkt att våra blickar möts ofta och han kollar in mig ibland.
Vi har skrivit till varandra på messenger vid några tillfällen om helt oskyldiga saker men senast gav han mig denna emojin 😉 vad ska man tolka detta som?
Jag kommer inte berätta för honom om mina känslor men skulle han säga något om intresse från hans sida, kommer jag säga att det är besvarat men vet inte hur jag ska göra.
Nej det gör du verkligen inte för då hade du låtit bli att hålla på och chatta med kollegan. Det du gör är att du medvetet spär på dina känslor och rusar fram som en blind buffel men INTALAR dig själv att du "försöker" för att det låter bättre och får dig att framstå som en mer ansvarsfull, empatisk person.
Vet inte vad jag vill med inlägget, men behöver skriva av mig och höra era andra erfarenheter kring detta
Det du vill med din tråd är det 9 av 10 vill men såna trådar, dvs få andras medhåll och stöttning så du ska kunna gå vidare med kollegan och bedra din man utan att ha så dåligt samvete över det.
Andras erfarenheter kommer inte hjälpa dig ett dugg så länge du inte är kapabel att ta till dig även det som säger att de inte är en bra ide utan letar med lupp efter BARA de som säger att det där är en skitbra idé som med all säkerhet kommer funka jättebra och är värt det till 100%