• Anonym (Lo)

Förälskad i min kollega

Det kan vara så att han tycker det är kul att småflirta på jobbet, det blir ju lite roligare att gå till jobbet om det finns nån  där som gör tillvaron lite mer spännande. Och kanske han absolut hade kunnat hångla upp dig efter en aw. MEN. Han är singel och fri att göra vad som, han kan ju också bara bestämma sig för att han inte är intresserad mer efter ett ligg eller två. Du däremot riskerar att trasa sönder ditt äktenskap och din familj, och så står du där ensam i ruinerna. Tänk dig noga för, även om han uttrycker intresse. 

• Anonym (Lo)
    Anonym (Förälskad) skrev 2023-06-30 08:27:37 följande:
    Han är inte den typen som är ute efter engångsligg.
    en annan kollega till oss sa till honom nyss att hon hoppas att han hittar någon att dela livet med och då vart han helt tyst och tittade på mig.
    Fast även om han vill hitta någon att dela sitt liv med så kan han fortfarande tappa intresset. Han kanske inser en månad in att det här var något han inte vill ha, eller blir obekväm med hur ni faktiskt träffades (medan du var gift) osv. Dvs du har så mycket mer att förlora. Av dina svar i tråden är det uppenbart att du inte är intresserad av att backa eller kväva några känslor, du vill köra vidare på detta. Se bara till att du verkligen är klar med ditt äktenskap och villig att leva varannan-vecka-livet för troligtvis kommer inte din man acceptera otrohet även om du anser att du är helt hjälplös i detta. 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Basketkorg) skrev 2023-06-30 08:35:45 följande:
    Ofta så är det skillnad om det är en man eller kvinna. Sett flera gånger här hur kvinnor uppmuntras på ett annat sätt, och då spelar det ingen roll om nån av dom är upptagna.
    Jag har även sett exempel på att även män uppmuntras, men det är mer sällan.
    Så det är skillnad på folk.
    I hur många svar här tycker du att Ts uppmuntras?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Basketkorg) skrev 2023-06-30 09:08:04 följande:
    Nejdå, jag ska inte ta över tråden. Men jag vet hur TS känner, för jag har varit där. Och så säger jag att det är skillnad på folk. Det är mer ok när kvinnor är attraherade av kollegor. Och då gör det inget om båda inte är singlar.
    INGEN HÄR TYCKER ATT DET ÄR OK. När ska du sluta älta? INGEN tycker det är ok. 
  • Anonym (Lo)

Se till att ni aldrig hamnar i situationer som inbjuder till privata samtal bara ni två. Vid lunch och fika, se till att andra kollegor alltid är med, undvik att sätta dig precis bredvid honom, prata bara om allmänna saker. Sms:a inte på fritiden, styr in samtal på arbete när ni pratar. Måste du verkligen göra dina arbetsmoment med honom, finns det ingen annan? Det bästa hade ju varit att undvika kontakt helt men om det inte går så behöver du hålla det strikt professionellt. 

• Anonym (Lo)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 20:16:00 följande:
    Nope, frågan handlar om VERKLIGHETEN och vilka konsekvenser ens handlingar kommer få när man agerar på sina känslor. Du förstå bara för att man känner nåt så betyder inte det att verkligheten försvinner. TS, hennes man och barn kommer få suga i sig skiten hennes känslor orsakat ändå och att säga "man jag hade ju en känsla" kommer nog inte hjälpa ett dugg. Bra om du kan skilja på känslor och verklighet.

Dömer gör alla människor, det är så vi skiljer på rätt och fel och faktum är att dömande är en nödvändighet för att ha en någorlunda civiliserat samhälle, för om ingen dömer folk som gör dumma saker så kommer de ju inte förstå att de gör fel och om de hade dömt sig själva innan de gjorde som de gjorde så skulle andra inte behöva döma dem i efterhand.

Japp, jag har gjort irrationella saker och då har jag oxå accepterat att andra kritiserat mig för det jag gjort var ju dumt och kritiken befogad. Och när jag tänkt göra duma saker så är jag glad över att det funnits folk som påpekat hur korkat det varit och inte bara klappa mig på ryggen för då hade jag ju förmodligen inte fattat hur korkat det varit och gjort det ändå.

Världen handlar inte bara om förståelse och stryka folk medhårs vettu, kritik och ifrågasättande är minst lika viktigt.
    Amen och hallelujah!
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 22:06:39 följande:
    Nu ljuger du rakt av. TS har aldrig skrivit att hon råkat snudda vid honom eller att hon blir sig till när hon snuddar honom. Det enda hon har sagt är att de ibland messar varandra oskyldigt, och det är inte fel att messa med kollegor.

Återigen försöker du bara hitta en anledning att sätta dit TS på grunder som inte finns eftersom du gillar att sätta dit folk. TS är en av de mer självreflekterande personerna jag sett på Familjeliv, och hon själv inser att hon inte bör eller kommer göra något med kollegan. Istället gör hon allt för att försöka jobba på sitt förhållande med sin man, bland annat genom att försöka hitta tillbaka till honom efter semestern. Hon ber också om hjälp med att trycka undan sina känslor för kollegan eftersom hon vet att det är fel. Jag ser verkligen inte vad det finns att trycka till TS för? Hon gör ju allt hon kan för att hon inte ska vara otrogen eller förstöra sitt äktenskap. Jag vill gå så långt som att säga att TS är en fantastiskt fin människa som är raka motsatsen till självcentrerad som går igenom allt sånt här för sitt äktenskaps skull.

Att du vill sätta dit TS beror endast på att du gillar att sparka på folk som redan ligger, och det är enligt mig ett symptom på en vidrig attityd till sina medmänniskor.
    Man kan uttrycka sig på olika vis, men du själv verkar vara väldigt pigg på att hela tiden tala om för Suck hur hen sparkar på ts osv. Det är ju att ta i rätt mycket. Absolut att ts reflekterar, men av hennes svar så får jag känslan av att hon bara vill att känslorna ska försvinna, men är inte villig att göra nåt särskilt för att det ska hända. Tycker om att umgås, tycker om att messa, tycker om att vara nära. Ibland kan det behövas väldigt raka ord, och inget gullande och inlindande. Det betyder inte att man sparkar på någon, utan att man är rak och tydlig.

Och jo, ts har visst beskrivit hur de nuddar vid varandra och att det pirrar när detta händer, se ts tidigare inlägg. Precis som du inte tycker att man ska sparka på andra ska du inte heller anklaga människor för att ljuga.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 22:38:18 följande:
    Tro mig, jag är inte ett dugg pigg på att sätta dit varken Suck eller någon annan. Faktum är att jag tvärtom är extremt trött på att behöva läxa upp vuxna människor som inte kan bete sig på Familjeliv. Om jag fick bestämma skulle jag slippa det, men tyvärr verkar det finnas ett bottenlöst hål av folk som har ett sådant dåligt beteende här på Familjeliv.

Nu har jag kollat igenom TS samtliga inlägg tre gånger och inte ett enda inlägg beskriver hon hur hon snuddat vid kollegan och det pirrat till. Det hon faktiskt har beskrivit är helt oskyldigt som alla gör med sina kollegor. Det enda hon möjligtvis gjort som kan tolkas som fel (om man nu är lagd åt det hållet) är att hon mött hans blick, men sånt rår man faktiskt inte för när man är kär. Så hela er poäng om att TS gör fel faller pladask och utgår enbart från hur ni tolkar TS svar, inget annat. Och det ni tolkar in, som ni faktiskt inte har några belägg för, är inte raka rör utan det är en ren härskarteknik (finns till och med ett ord för detta ni sysslar med: halmdocka).
    Se inlägg 35 gällande nuddandet.

Sen håller jag med om att det finns många som inte kan bete sig på FL, men jag kan inte se några sådana inlägg här. Det är inga personangrepp, det är inga halmdockor. Utan bara människor som ger ts råd om hur hon bör agera, vilket är det hon ber om. Sen att det är raka rör från många, ja, det får man tåla. Bara för att man får, eller ser, svar man inte gillar så innebär inte det att skribenten är kränkande eller elak eller "vill sätta dit" någon. Man måste kunna få och ge argument utan att direkt vända sig till affekter och att försöka framställa andra i dålig dager. Att analysera någons svar och ge sin syn av det är också en del av en diskussion. Att tolka är också en del av att kommunicera. Det är en del i att veta hur man ska ge råd. Hur tror jag att ts egentligen agerar utifrån det som säger och vilket råd bör jag ge utifrån det? Det handlar inte om att sätta dit någon, utan att uppmärksamma på att så här kan beteendet tolkas. Ts är fri att ge svar till oss som tolkar det som att hon kanske inte riktigt ger allt för att bli fri från sitt elände. Hon kanske till och med själv är medveten om det, och har svårt att ändra det beteendet. Men det gör inte att råden ändras. Och det sista ts behöver är någon som håller henne i handen ända ner i fördärvet.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 22:58:59 följande:
    Att kalla en vuxen kvinnas känslor för tonårsförälskelse är en orimligt negativ men också förminskande tolkning. Tolkningen blir en halmdocka eftersom vi omöjligt kan veta vad för typ utav förälskelse ts känner, det är på gränsen till lögn. 
    Jodå, tonårsförälskelse skulle jag säga är ett passande uttryck, dvs när man blir väldigt pirrig av en blick och får svårt att andas av blotta beröringen osv, men det får man såklart tycka vad man vill om. Sen förstår jag hur du menar men halmdocka är inte rätt uttryck här. Om ts säger att hon är förälskad och nån då säger att det låter som en tonårsförälskelse så är inte det en halmdocka. En halmdocka vore att säga att ts minsann tycker att hon är fri att göra vad hon vill bara för att hon har blivit förälskad och då tycker hon att hon kan strunta i sin man osv. Dvs blåsa upp och förvränga ts argument.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 23:00:49 följande:
    Jo det är faktisk exakt dömande det handlar om, ingenting annat. För ingenting av det TS skrivit är fel, utan allt är fullkomligt oskyldigt. Menar du på fullaste allvar att det är fel att nudda vid en annan människa när man är gift? Och hur vet du vad det var för typ av nuddande? Det framgår Ingenting annat än att TS och han nuddar varandra, vilket inte är konstigt om man arbetar med varandra dagligen.

Vad detta dock visar är det jag vill poängtera, och det är att ni utgår alltid från det att TS gör det värsta. Att tvärsäkert tolka in att man nuddar en kollega med att det skulle vara att man nuddar varandra på ett olämpligt sätt istället för att vara öppen för att det kan ha varit helt oskyldigt gör man för att man drivs av att sätta dit TS, inte att hjälpa henne.

Men jag atäller samma fråga till dig som din kompis: vad har TS gjort som är absolut fel och big no när man är i ett förhållande?
    Tack, här har vi ett lysande exempel på en halmdocka; "Menar du på fullaste allvar att det är fel att nudda vid en annan människa när man är gift?" Nja, till att börja med har jag inte skrivit något om det alls egentligen, utan mer påpekat att du hade fel när du skrev till Suck att hen ljög. Nej, det är det ingen som har påstått, att man inte kan nudda någon för att man är gift. Men om man får svårt att andas av att råka nudda en person, ja, då kanske det är läge att inse att man behöver skapa distans. Det har inget med att råka nudda någon i lunchkön, det inser säkert du också. Ts kan inte rå för att hon fått känslor, men hon kan rå för hur hon agerar därefter. Det är väl inget problem att sms:a en kollega som man är neutral inför, men om man har starka känslor för den personen så spär man bara på dessa känslor genom att fortsätta underhålla den typen av kontakt som inte är absolut nödvändig. DET är felet ts gör, att inte distansera sig.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 23:27:01 följande:
    Nej det är ingen halmdocka eftersom det är en fråga. Och eftersom det är en fråga har du faktiskt möjlighet att dementera det.

Men nu utgår du från att TS nuddar honom med vilja och att TS inte vill ha distans. TS har ju varit tydlig med att hon vill ha distans till killen och bli av med känslorna, och det tror inte jag är möjligt om de jobbar tillsammans. Så mitt råd till TS är att hon byter jobb.
    Samma sak när du skriver att jag utgår från att ts nuddar honom med vilje - halmdocka. OM det är så att hon får svårt att andas när hon RÅKAR nudda kollegan, så är det ett tecken på att hon behöver skapa distans, då inte bara fysiskt utan även mentalt. Och jag tycker inte att det framgår tydligt att hon vill ha distans, dock bli av med känslorna, men det bör gå hand i hand. Det vi kan vara överens om är att distans är ett måste. Byta jobb är ett utmärkt förslag, men om det inte går så behöver distans skapas på alla andra sätt möjligt.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 23:55:07 följande:
    Fast varför gnäller du om halmdockor nu när du tidigare försvarade bruket av halmdockor med att det är nödvändigt för diskussioner att tolka in saker som inte finns? Jag förstår verkligen inte varför?

Fast att skapa distans har ju jag sagt att jag håller med om. Vad jag däremot tycker är att nuddandet inte nödvändigtvis är olämpligt mot hennes man.  Håller du med mig eller inte?
    Vet du vad? Jag tycker att du tar dig lite väl stora friheter med att klippa och klistra i vad jag och andra skriver i våra inlägg, du hittar på saker och hävdar att vi uttryckligen skrivit det ena och det andra, vilket inte stämmer. Och nej, innan du försöker dra det till att det är detsamma som att tolka, att hävda att någon uttryckligen har skrivit saker är en helt annan sak och dessutom lögn. Du har ju redan blivit tvungen att be om ursäkt en gång för detta, lärde du dig inget av det?
    Jag känner mig klar med att diskutera med dig eftersom du inte verkar ha någon intention att ha en seriös dialog, du vill bara fabricera saker så att det passar ditt narrativ och ändå har du mage att påstå att andra beter sig illa. Det är väldigt genomskinligt och faktiskt inte värt mer av min tid. Godnatt!
Svar på tråden Förälskad i min kollega