Humlan88 skrev 2023-06-27 15:53:10 följande:
Nej, jag skulle inte köpt present till min sambos systers mans mamma som jag aldrig träffat
Men man går inte på någons kalas tomhänt, äter av dens mat och fika utan att ge något i gengäld oavsett om du träffat personen eller inte.
Jag tycker inte att det är ett dugg fel att ha kalas med kuvertavgift. Bara man anger tydligt att man då inte förväntar sig någon present. Att kuvertavgiften är isället för present.
Men gillar man inte upplägget eller inte har råd så tackar man så klart nej precis som med allt annat här i livet. Bara för att en enskild inte har råd betyder inte det att upplägget i sig är dåligt.
Men innan man tackar nej får man ju så klart ta hänsyn till vad ni skulle ha lagt för peng på presenter samt vad ni skulle ha ätit för på kvällen. För mat skulle ni ju ätit hemma av ändå.
Så lägg ihop summa för present, middag och gör en avvägning om det kan vara ok med 300 kronor per person att få gå iväg och ha roligt, äta gott, dricka gott, träffa folk, fira sambon mamma och gläjda henne. Är det fortfarande inte värt det så tackar man nej.