• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (S)
    Anonym (olika) skrev 2023-06-27 18:54:25 följande:

det blir väl egentligen väldigt enkelt och inte mycket att fundera över eller diskutera då? Eller?

Ni har inte pengarna = nej tack, vi kan inte komma.

Ser du nån annan lösning?

Tror inte hon vill ha en lösning. Tror hon är nyfiken på andras tankar och åsikter kring det hela.
  • FuckGoggleAskMe

Om inte sambon en gång kan offra 300 spänn på att göra sin mamma glad och gå med på hennes önskan, har mamman misslyckats med uppfostran av sitt barn. 

• Anonym (Ohlala)
    Humlan88 skrev 2023-06-27 15:53:10 följande:
    Nej, jag skulle inte köpt present till min sambos systers mans mamma som jag aldrig träffat
    Men man går inte på någons kalas tomhänt, äter av dens mat och fika utan att ge något i gengäld oavsett om du träffat personen eller inte.

Jag tycker inte att det är ett dugg fel att ha kalas med kuvertavgift. Bara man anger tydligt att man då inte förväntar sig någon present. Att kuvertavgiften är isället för present. 

Men gillar man inte upplägget eller inte har råd så tackar man så klart nej precis som med allt annat här i livet. Bara för att en enskild inte har råd betyder inte det att upplägget i sig är dåligt. 

Men innan man tackar nej får man ju så klart ta hänsyn till vad ni skulle ha lagt för peng på presenter samt vad ni skulle ha ätit för på kvällen. För mat skulle ni ju ätit hemma av ändå.

Så lägg ihop summa för present, middag och gör en avvägning om det kan vara ok med 300 kronor per person att få gå iväg och ha roligt, äta gott, dricka gott, träffa folk, fira sambon mamma och gläjda henne. Är det fortfarande inte värt det så tackar man nej. 
  • Anonym (Nyf)
    Humlan88 skrev 2023-06-26 16:30:05 följande:
    Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

Du skriver att du ville hålla igen till er semester. Du har inte skrivit något om vad sambon vill. Vad har han sagt om upplägget, och är han lika angelägen om att hålla igen till semestern? Är ni på samma plan generellt?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (S) skrev 2023-06-27 19:47:27 följande:
    Fast vaddå, det går ju inte att jämföra? "All inclusive"? Mat som man inte valt själv (catering är ju sällan bra och värt sitt pris OM det nu är catering), dryck som man inte valt själv, en tidpunkt som man inte valt själv, fira personer som man inte ens känner. Det är inte ens ts' släkt och knappt ens ts' sambos heller! För 600 spänn tror jag ts med sambo skulle kunna ha betydligt trevligare och få ut mera tillsammans än på ett kalas där i alla fall hon inte ens träffat en av de som fyller!

Jamen visst. Så kan man se på saken också. Man kan välja att ha en negativ inställning till det mesta. Familjerelationer kan vara svåra när man har släktingar och kanskevänner som prioriterar sig själv. 

Då blir det enkelt att tacka nej. Oavsett. 

• Anonym (Kim)
    Humlan88 skrev 2023-06-27 18:44:41 följande:
    Fast du vet ju inte hur vår ekonomi ser ut
    Nej det vet jag inte. Det fanns ju utrymme för veterinärkostnader. Du prioriterar det och egen semester och inte hålla släktrelationerna levande. Det är ditt val. När du tackar nej så säg att nu helt enkelt inte har råd. Tror det handlar om att du inte vill gå på festen. Det kan du också säga. Intressant vad din sambo säger. Han kan ju faktiskt gå utan dig. Det är också ett alternativ. Då spar du ju glasspengen till semestern. Win-win. 
  • Kvittning

Tycker det är synd att det ses så illa att be om en mindre kuvertavgift istället för present. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få till en fest på så länge avgiften inte överstiger ca 2-400 kr vilket man ju i annat fall ändå dkulle lägga på present(får väl tillägga att jag inte blivit bjuden på en sådan fest på över 20 år och aldrig haft en för att inte riskera att bli beskylld för snål).

@ts: om du stannar hemma och pojkvännen går själv så är det 300 kr vilket jag gissar att ni ändå hade lagt på present.

• Mrs Moneybags

Lite lustigt att inte kunna åka på semester för att det fattas 600 kr, men men...det kanske är en övernattning i nästa stad det handlar om. 

• Anonym (Ohlala)
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 21:27:02 följande:
    Som jag sa, man kanske är intresserad av att fira just sin mamma och inte en massa annat folk? Nu var de ju ändå tre om det här kalaset. Jag reagerade på folk som ansåg att 300/600 var "lite" pengar och att det är "märkligt" att vara så fattig att man inte ens har råd med det. Kan ju helt enkelt vara en prioriteringsfråga, vilket är ännu viktigare om man faktiskt har det rätt tunnt. 300 kanske är en lätt summa att köpa present och fira sin mamma över en kaffe men inte sponsra kalas för svärson och dennes mamma eller vad det nu var. Jag tror ärligt talat inte att min man ens vet vem hans syrras killes mamma är så jag tvivlar på att han skulle vilja betala för deras kalas..... 
    Man betalar inte för någon annans kalas. Man betalar för sin kuvertavgift. Och slipper köpa present samt vad man ändå skulle ha ätit till middag den kvällen. Men självklart kan ju 300 kronor fortfarande vara dyrare än vad man tänkt köpa present för och tänkt äta för den kvällen.

Jag tror det är nåt annat som klämmer här för ts faktiskt. Om de skulle ha köpt en present för 200 och käkat middag för nån hundring den kvällen så pratat vi om att den här kvällen blir ca 300 kronor dyrare än vad de hade tänkt. Kanske sambons mamma kan vara värd det?
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-27 18:02:25 följande:

Jag tror att det är något annat som skaver här än 300 spänn. Se kalaset som en trevlig festkväll med all inclusive. Skulle du och sambon käka middag ute så är 600kr inte något. Typ en bättre pizza och ett glas vin och du är uppe i 300 pp. Snålt och sniket? Js får nog nästan säga det. Med tanke på vad utkomsten av kalaset blir. Bekanta sig med släkten. Få nya vänner. En trevlig kväll med säkert god mat och dryck. 

Fast har man tight ekonomi går man inte direkt ut och äter för 600 kr heller. Då köper man troligen matvaror hem tex
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?