• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 21:45:23 följande:
    Jag skrev att vi inte ger presenter till vuxna i vår släkt. Om du ska fjanta dig så kan man säga att vi typ betalar våra egna presenter ja - eftersom vi har gemensamma pengar. Det var liksom inte poängen. Jag hade aldrig lagt de pengarna på presenter vare sig man räknar en eller två personer. Hade aldrig köpt presenter till random släkting vi inte ens brukar fira.
    Du skrev att du inte skulle lägga det på någon annan än sambon, men du kan inte lägga 600 på sambon eftersom enligt dig räknas det du lägger från eran gemensamma ekonomi och från er båda eftersom ni har gemensam ekonomi, så då betalar han ju sin egen present. Det funkar alltså inte att påstå att DU lägger 600 kr.
  • Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 22:25:07 följande:

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

Jag är också intresserad av av sambon tycker.

Men det jag svarade på angående mat, dryck, tidpunkt, umgänge etc var ju att någon skrev att "Man skulle se det som en trevlig fest med all-inclusive!". Och riktigt så är jag tämligen säker på att det inte blir, även om man går dit med ett öppet sinne. Jämfört med om ts och sambon fått välja själva hur de skulle spendera 600:- en dag/kväll. Det är väl därför de hellre vill ha det till semestern?

Sen blir man väl mer kräsen när man betalar. Som jag skrev, jag har många allergier och skulle ändå behöva ta med egen mat, så så blev det med den "all-inclusive"'n.... Så varför ska jag sponsra en fest jag är "bjuden" på utan att ens få ta del av stora delar av den? Är det en bjudning så tar man vad man får, även om man inte kan äta det! Betalar man rätt dyra pengar räknar man ju ändå med att kunna äta maten!

Sen vet jag inte hur social och öppen ts är. Jag för min del hade hellre skurat toaletterna än hamnat bredvid nån kompis till sambons systers killes morsa och tvingats sitta där och svara på artighetsfrågor! Men det är jag det!! Gillar man inte fester eller upptäcker att livet är för kort för att vistas där så kan man gå dit en stund, kolla läget, ge de man vill en kram och sen bege sig därifrån, men har man betalat för festen så stannar man väl av ren snålhet 😀

Det känns som man bara upprepar sig men folk kommer ju in och skriver sånt man redan svarat på!
    Folk tycker 600:- är "billigt" istället för tre presenter. Skulle de verkligen köpt presenter till alla dessa tre, om det inte var fest?? Det låter inte så på ts. Sambon vill säkert fira sin mamma, men han kan ha en trevlig stund och komma betydligt billigare undan än 300:- för det! Som nån skrev, erbjud sig att klippa gräs en dag? Min man lagade sin pappas bil som födelsedagspresent, så slapp han lämna in den för många tusen kronor! Man kan ge bort något hemmagjort. Något stickat, sytt, snickrat, bakat, som inte behöver kosta mer än det man redan har hemma.
    Allt i presentväg behöver ju inte handla om pengar. Värdarna nu säger sig tacka nej till presenter men har satt ett pris vad det ens kostar att komma dit. Tycker det är skamligt och exkluderande faktiskt! Som sagt, ska folk inte få vara med och fira om de inte pyntar upp?? Eller helt enkelt inte har råd?? Ska de dessutom behöva upplysa alla om att de inte har råd?? I min värld finns det inte att kräva betalt av folk som vill fira mig! Man är bara genuint ödmjuk och lycklig över att det finns folk som bryr sig om 'en och vill uppmärksamma dagen med mig!
  • Anonym (ok summa för present)
    Anonym (S) skrev 2023-06-28 23:28:04 följande:
    Jag är också intresserad av av sambon tycker.

Men det jag svarade på angående mat, dryck, tidpunkt, umgänge etc var ju att någon skrev att "Man skulle se det som en trevlig fest med all-inclusive!". Och riktigt så är jag tämligen säker på att det inte blir, även om man går dit med ett öppet sinne. Jämfört med om ts och sambon fått välja själva hur de skulle spendera 600:- en dag/kväll. Det är väl därför de hellre vill ha det till semestern?

Sen blir man väl mer kräsen när man betalar. Som jag skrev, jag har många allergier och skulle ändå behöva ta med egen mat, så så blev det med den "all-inclusive"'n.... Så varför ska jag sponsra en fest jag är "bjuden" på utan att ens få ta del av stora delar av den? Är det en bjudning så tar man vad man får, även om man inte kan äta det! Betalar man rätt dyra pengar räknar man ju ändå med att kunna äta maten!

Sen vet jag inte hur social och öppen ts är. Jag för min del hade hellre skurat toaletterna än hamnat bredvid nån kompis till sambons systers killes morsa och tvingats sitta där och svara på artighetsfrågor! Men det är jag det!! Gillar man inte fester eller upptäcker att livet är för kort för att vistas där så kan man gå dit en stund, kolla läget, ge de man vill en kram och sen bege sig därifrån, men har man betalat för festen så stannar man väl av ren snålhet 😀

Det känns som man bara upprepar sig men folk kommer ju in och skriver sånt man redan svarat på!
    Folk tycker 600:- är "billigt" istället för tre presenter. Skulle de verkligen köpt presenter till alla dessa tre, om det inte var fest?? Det låter inte så på ts. Sambon vill säkert fira sin mamma, men han kan ha en trevlig stund och komma betydligt billigare undan än 300:- för det! Som nån skrev, erbjud sig att klippa gräs en dag? Min man lagade sin pappas bil som födelsedagspresent, så slapp han lämna in den för många tusen kronor! Man kan ge bort något hemmagjort. Något stickat, sytt, snickrat, bakat, som inte behöver kosta mer än det man redan har hemma.
    Allt i presentväg behöver ju inte handla om pengar. Värdarna nu säger sig tacka nej till presenter men har satt ett pris vad det ens kostar att komma dit. Tycker det är skamligt och exkluderande faktiskt! Som sagt, ska folk inte få vara med och fira om de inte pyntar upp?? Eller helt enkelt inte har råd?? Ska de dessutom behöva upplysa alla om att de inte har råd?? I min värld finns det inte att kräva betalt av folk som vill fira mig! Man är bara genuint ödmjuk och lycklig över att det finns folk som bryr sig om 'en och vill uppmärksamma dagen med mig!
    Vi får hoppas att ts berättar vad sambon vill göra helt enkelt.
    Mycket hänger ju på det, som sagt om sambon inte vill gå är det enkelt dom tackar nej, vill sambon gå får dom komma överens om bara sambon går eller bägge. 
    Vad alla vi andra här anser med alla olika åsikter betyder egentligen inte så mycket utan det är ju vad ts sambo vill göra som spelar roll för vad dom ska göra.
    Vi får se om vi får veta vad sambon vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 21:42:11 följande:
    Det är ingen gammal tradition. Det förekommer i vissa kretsar där man vill ha pråliga fester fastän man inte har råd. Det är riktigt snålt att ta betalt av gäster. Hade aldrig någonsin gått på ett bröllop och betalat de summorna. Hade inte lagt sådana pengar på en present heller.
    De kanske vill hålla snyltarna borta.
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (M) skrev 2023-06-28 22:42:46 följande:
    Du skrev att du inte skulle lägga det på någon annan än sambon, men du kan inte lägga 600 på sambon eftersom enligt dig räknas det du lägger från eran gemensamma ekonomi och från er båda eftersom ni har gemensam ekonomi, så då betalar han ju sin egen present. Det funkar alltså inte att påstå att DU lägger 600 kr.
    Men seriöst :) Jag menar att jag inte skulle lägga de summorna på någon annan. Vill man missförstå så gör man uppenbarligen 
  • Anonym (Ofint)
    Tow2Mater skrev 2023-06-29 00:26:30 följande:
    De kanske vill hålla snyltarna borta.
    Är man snyltare för att man inte vill betala för att gå på kalas? Man får väl ordna tillställningar efter vad man har råd med. Kalas kan vara en kopp kaffe, det behöver inte vara mat för 300 per person.
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 21:42:11 följande:
    Det är ingen gammal tradition. Det förekommer i vissa kretsar där man vill ha pråliga fester fastän man inte har råd. Det är riktigt snålt att ta betalt av gäster. Hade aldrig någonsin gått på ett bröllop och betalat de summorna. Hade inte lagt sådana pengar på en present heller.
    Nej det är bara att googla. Kallades för subskriberad fest. Helt ok ur vett och etikett synpunkt. Konstigt att så många i den här tråden inte verkar ha hört talas om det. Ni kanske är unga? Googla vett och etikett och kuvertavgift så ser ni.

Vad man tycker om det är olika. Vissa tycker det är skönt att betala kuvertavgift och slippa tänka på present. 
  • Anonym (x)

Tycker det blir fel också från det perspektivet att det är de som bestämmer vad ni annars skulle ha lagt pengamässigt på en present och istället tar det som en avgift. Även om det inte är fel från vett och etikett så blir det ändå fel för man bjuder ju då bara in de som lätt hade kunnat hosta upp 600 kr, även om man kanske vet med sig att man har nära familjemedlemmar som inte har de pengarna.

Jag hade själv aldrig kunnat göra så då jag har familjemedlemmar som jag vet inte har det alls bra ställt. Det finns mycket skam kring det med, för många, att säga att man inte har råd. Det här är en mor- och son relation . Nej, jag hade inte kunnat ta betalt där om jag varit i hennes ställe. 

Tycker inte man ska bestämma vad andra ska lägga pengamässigt vare sig i present eller för att vara med på festen. Man tar också då bara in, bara de som har råd lätt, kommer och de andra kanske kommer men får det mycket kämpigt sedan eller så kommer de inte alls. Familj är familj, man gör inte så. 

• Anonym (Ohlala)
    Anonym (x) skrev 2023-06-29 10:19:20 följande:

Tycker det blir fel också från det perspektivet att det är de som bestämmer vad ni annars skulle ha lagt pengamässigt på en present och istället tar det som en avgift. Även om det inte är fel från vett och etikett så blir det ändå fel för man bjuder ju då bara in de som lätt hade kunnat hosta upp 600 kr, även om man kanske vet med sig att man har nära familjemedlemmar som inte har de pengarna.

Jag hade själv aldrig kunnat göra så då jag har familjemedlemmar som jag vet inte har det alls bra ställt. Det finns mycket skam kring det med, för många, att säga att man inte har råd. Det här är en mor- och son relation . Nej, jag hade inte kunnat ta betalt där om jag varit i hennes ställe. 

Tycker inte man ska bestämma vad andra ska lägga pengamässigt vare sig i present eller för att vara med på festen. Man tar också då bara in, bara de som har råd lätt, kommer och de andra kanske kommer men får det mycket kämpigt sedan eller så kommer de inte alls. Familj är familj, man gör inte så. 

Nu var det 300 kronor per person och inte 600.

Med all respekt för att det fortfarande kan vara för mycket pengar för vissa, är själv ensamstående med 3 barn och jobbar inom lågavlönad bransch, så kan man ändå inte påstå att det är hutlöst att lägga 300 för mat och dryck samt slippa present.

Räknar man bort vad man skulle ha köpt för present och vad man ändå skulle ha ätit för själv hemma så kan det inte bli rysligt mycket kvar till 300.

Kanske den summan som skiljer kan vara värd att gå på fest och fira sambons mamma? Eller så är det inte värt det. Vi har inte fått så mycket info om relationerna. Är de nära sambons mamma? Vad tycker sambon om det hela? 

Har man inte de där pengarna mellan 300 kronor och vad man skulle ha betalat annars så har man inte. Då kan man så klart inte gå på festen. Men är det en prioriteringsfråga. Ja då vill man ju som sagt ha svar på frågorna ovan vad de har för relationer för att kunna svara på om det är värt det.

Jag förstår det som på ts som om att pengarna  finns men de vill spara det på semester. Och då tänker jag att de inte är så nära varanda. Om vi ponerar att hon ändå skulle köpt present samt ätit hemma för 150 kronor.sammanlagt. Ja då är det 150 kronor hon skulle behöva ta från sin semesterbudget. Hade det varit min mamma eller svärmor hade jag tyckt att det var värt det. 
  • Anonym (Teddie)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 05:49:34 följande:
    Är man snyltare för att man inte vill betala för att gå på kalas? Man får väl ordna tillställningar efter vad man har råd med. Kalas kan vara en kopp kaffe, det behöver inte vara mat för 300 per person.
    Du får det att låta som att 300 kr är mycket för en middag med dryck? Det är ju en enrättersmåltid med dryck på restaurang och då talar vi inte någon femstjärnig krog eller så. 

Hade svärmor bjudit på ett kaffekalas så hade ju Ts varit tvungen att köpa en present istället. Gissningsvis fyller svärmor jämt (och de andra födelsedagsbarnen också) eftersom de ställer till med baluns. Då kommer man få lägga ut åtminstone 300 kr för en present. Eller tänker du att du skulle köpa något extremt billigt? 

Jag tänker som vissa andra i tråden att det ligger mer bakom, att TS och svärmor helt enkelt inte drar jämt och att hon inte har någon lust att gå dit och därför skyller på pengarna. 
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?