• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Jemp
    Anonym (Svar på tal) skrev 2023-06-26 18:04:01 följande:
    Men hur påkostat kalas om det kostar 600 kr per person??
    Förmodligen en normal middag.
  • Anonym (x)

Vad hade ni tänkt betala annars i gåva? Om mindre och  ni därför inte har råd att gå så hade jag som son eller dotter kunnat säga det rakt av till min förälder. det är dock inte din sak att säga det. Det är inte din sida av familjen. Jag försöker hålla mig i bakgrunden när det inte är min egen ursprungliga familj, blir bäst så, de förstår varandra bäst och tänker på sitt sätt hur de är vana. 

Om ni har råd med 300 kr så bör väl den som står närmast då gå. I detta fall din make. Då hade inte jag gått. Eller gjort en avbetalningsplan om någon varit vänlig nog att låna ut pengar åt mig så länge. 

Jag vet att vett och etikett där hör det till att man inte pratar om pengar eller avbokar om pengar men är det så nära familj så hade jag gjort det (dvs din make hade fått göra det om jag var barnet). 

Det här med pengar och syn på pengar är så olika och olika i varje familj. 

Det är de som har kommit på idén och drar i kalaset som får bestämma reglerna. Sedan har man rätt som den som blivit inbjuden att tacka ja eller nej till det, men inte att lägga sig i med åsikter och försöka pressa på att de ska ändra reglerna. 

• Jemp
    Alltså caterat och/eller med lokal iom att 2-3 personer firar ihop. 
    Och det är 300 per person. 
  • Anonym (Frida)
    Det är 300:- per person... Inte särskilt dyrt!
  • Anonym (S)

Själva principen att ta betalt för en fest som man bjuder in till är riktigt skämmig! Man bjuder väl in till en fest för att man vill fira tillsammans med dem?? Det är ju folket som gör festen?? I värsta fall får man väl köra ett litet knytis då om man inte har råd att bjuda de man bjudit på lite tårta ens. Men att som sagt ta inträde för att man ska kunna slå på stort känns bara oförskämt!
    Jag hade ju hellre gett en present. Något uttänkt som passar just t.ex. svärmor. Nån blomma eller nåt till de andra. Behöver inte ens komma i närheten av 600:-! Tycker ni ska använda era pengar till er och inte för att någon ska kunna låtsats att de anordnat en storslagen fest, för andras pengar!

• Anonym (Frida)

Nu känner jag ju inte er, men om ni har så begränsad ekonomi att ni inte kan spara ihop till 600:- (eller 300:-, om sambon går själv) så antar jag att hans mamma är medveten om sin sons ekonomiska situation. Då kommer det nog inte som en överraskning om din sambo pratar ensam med sin mamma och förklarar läget. Kanske ber att få betala efter semestern? 

• Anonym (ok summa för present)

Hade din sambo inte köpt present till sin mamma för 300 kr?
    Jobbar ni inte, är ni studenter.?
    summan 300 kr per person är en ok summa, däremot är jag inte jättemycket för betalpartyn. 
    Vad tycker din sambo? 
    Har ni verkligen inte råd, får din sambo berätta det för sin mamma.
    Men som sagt 300 kr är väl ingen konstig summa att betala för en present till sin mamma, nu vill hon inte ha present utan istället en fest.

• Anonym (Hin håle)

Principiellt kass att ta betalt av gäster men undrar samtidigt hur man som familj inte har råd med 600 kr.

• Anonym (Liten)

300 per person är ju inte dyrt egentligen. Det är ju vad det skulle kosta om ni tex skulle äta 3-rätters på en vardaglig restaurang. 

Men det spelar ju ingen roll att det inte är dyrt om ni inte har råd!
    Det är ju dock din sambos mamma så varför kan han inte ringa och tala om att ni har det lite svårt med pengar just nu så därför kommer han själv bara. Då kanske hon säger att ni kan betala lite mindre?

Vi firar ofta familjemedlemmar med restaurangbesök och då brukar det bli runt 300-400 kr per person.

• Anonym (orion)

Om ni slipper att betala för presenter och det ingår catering och lokalhyra i arrangemanget tycker jag inte att 300/pers är så farligt. Den reella kostnaden måste ju vara mångdubbelt högre. 

Om det är en jämn födelsedag bör ni båda delta.

Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?