Vad hade ni tänkt betala annars i gåva? Om mindre och ni därför inte har råd att gå så hade jag som son eller dotter kunnat säga det rakt av till min förälder. det är dock inte din sak att säga det. Det är inte din sida av familjen. Jag försöker hålla mig i bakgrunden när det inte är min egen ursprungliga familj, blir bäst så, de förstår varandra bäst och tänker på sitt sätt hur de är vana.
Om ni har råd med 300 kr så bör väl den som står närmast då gå. I detta fall din make. Då hade inte jag gått. Eller gjort en avbetalningsplan om någon varit vänlig nog att låna ut pengar åt mig så länge.
Jag vet att vett och etikett där hör det till att man inte pratar om pengar eller avbokar om pengar men är det så nära familj så hade jag gjort det (dvs din make hade fått göra det om jag var barnet).
Det här med pengar och syn på pengar är så olika och olika i varje familj.
Det är de som har kommit på idén och drar i kalaset som får bestämma reglerna. Sedan har man rätt som den som blivit inbjuden att tacka ja eller nej till det, men inte att lägga sig i med åsikter och försöka pressa på att de ska ändra reglerna.