• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Verklighetsuppfattning noll) skrev 2023-06-26 21:21:08 följande:
    Vilken värld lever du i? De flesta skulle verkligen inte kunna betala 25 000 utan att blinka jag känner ingen som har så mycket på sitt sparkonto. Folk har knappt råd med mat som inflationen är nu. 
    Känner du ingen som har 25000 på sitt sparkonto???
  • Anonym (Avstå då)

Alltså... Det är tre personer som uppvaktas och 100 kronor per gäst och per jubilar kan knappast anses vara mycket. Såvida man inte brukar ge bort en trisslott eller en nyckelring eller en påse polly i present till nån hade man sannolikt lagt ner mer pengar än så på present. Så rent ekonomiskt kan jag inte tänka mig att särskilt många gäster tycker att det är en "förlust" att de valt att ha det så här istället.

Däremot tycker jag som många andra här att kuvertavgift inte känns bra. Jag skulle själv inte ha ett större kalas än att jag har råd att bjuda mina gäster. Present kan man ju välja efter ekonomi och vad man känner för, medan kuvertavgiften är fast och samma för alla.

Om ni känner att ni verkligen inte har råd tycker jag att ni ska avstå, och fira svärmor på något annat sätt senare och som passar er plånbok bättre. Kanske ska ni säga att ni är upptagna den helgen. Ni kan förstås säga som det är också, att ni inte tycker att ni har råd. Men det kan tas emot fel och bli risk för jämförelser ("men Anna som är ensamstående med två barn och har varit sjukpensionär i 20 år kommer!"). 

• Anonym (Hmmm ....,,)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-27 14:09:44 följande:
    Känner du ingen som har 25000 på sitt sparkonto???
    Inte många. I min värld är det inte normalt att ha så mycket på sparkonto. 
  • Mandel
    Anonym (Hmmm ....,,) skrev 2023-06-27 14:29:30 följande:
    Inte många. I min värld är det inte normalt att ha så mycket på sparkonto. 
    Äldsta sonen -19 år i sommar, och en hel del av hans jämnåriga kompisar har alla jobbat och sparat och en del sparar till och med i aktier/fonder av de pengar de jobbat ihop för de tänker på framtiden. Så det beror nog väldigt på i vilka kretsar man rör sig och vilken ålder man är i.
    Jag är ensamstående mamma, men har definitivt mer än 25.000kr sparat även om jag aldrig varit höginkomsttagare.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (S)
    Anonym (olika) skrev 2023-06-27 13:03:49 följande:

det finns inget facit för sånt här så det blir lite meningslöst att väga in hur andra främmande människor gör med olika vanor, kultur, ekonomi och relationer.

Enligt någon slags teoretisk etikett är upplägget ett alternativ, dvs. att bjuda in till middag med kuvertavgift och undanbe sig gåvor i övrigt. Sen är det subjektivt om man tycker om ett sånt upplägg eller inte.

Jag är neutral men kan förstå att man som jubilar vill träffa sin stora familj och vänner samt äta ihop men inte har råd att bjuda så många. Då kan det vara ett tänkbart alternativ. Knytkalas kan vara ett annat men det är nog inte heller problemfritt om många reser långt och har olika förutsättningar att bidra. Planeringen kan bli svår också.

I TS fall är det inte mycket annat att göra än att ta ställning till möjligheten att delta. Om ekonomin sätter gränser så har man ju inget val, då får man avstå festen.
    Som någon är inne på så brukar man rimligen ta med present till en bjudning så det skulle teoretiskt sett gå jämnt upp.

Visserligen kan man ta med något billigt men det anses enligt etikett vara snålt. Riktlinjen är att man handlar present/blommor till ett ungefärligt värde av vad man tror tillställningen kommer att kosta per person.

Så som du beskriver det TS så tycker jag ni ska tacka nej till festen (man behöver inte ge en orsak). Sedan kan ni kanske bjuda hem henne på fika och gratulera vid ett senare tillfälle.

Det är ju just allas olika tankar omkring det hela som är intressant att se! 🙂 Sen är det väl klart att det inte finns något "rätt" eller "fel" enligt lagboken kring det hela!

Jag reagerar på att det är flera som gått ihop. Inget konstigt i sig men det är ju inte ens nära släkt. En sak om ett par slår ihop sina födelsedagar, syskon, i alla fall inom familjen. Nu var det ju svärmor, dennes svärson och svärsonens mamma. Jag vet inte, den släkten kanske är tajt men min familj och släkt skulle inte ha jättemycket av att fira min mans mamma. Jag skulle inte fira min syrras killes mamma, jag vet inte ens vad hon heter! Firar inte ens hennes kille. Stora delar av min mans släkt har inte en aning om vem jag och min mamma är och är nog sådär intresserade av våra kalas.
    Jag skulle ju hellre bjuda svärmor på fika och köpa en liten present, som nån sa så behöver det inte alls vara dyrt, än att plocka 600 spänn från hushållskassan för att sponsra folk vi inte ens känner. Nu vet jag inte alls hur det är i ts' fall!
    Men oavsett så tycker jag det ser rätt illa ut med betal-kalas. Betala för att fira någon. Är väl den som blir firad som bara ska vara gräsligt ödmjuk och tacksam?? Låter bökigt också. Måste man inte bra långt i förväg veta vilka som verkligen kommer, hur mycket pengar man har att röra sig med?? Känns som en jätte-chansning!
  • Anonym (S)
    Anonym (Avstå då) skrev 2023-06-27 14:21:57 följande:

Alltså... Det är tre personer som uppvaktas och 100 kronor per gäst och per jubilar kan knappast anses vara mycket. Såvida man inte brukar ge bort en trisslott eller en nyckelring eller en påse polly i present till nån hade man sannolikt lagt ner mer pengar än så på present. Så rent ekonomiskt kan jag inte tänka mig att särskilt många gäster tycker att det är en "förlust" att de valt att ha det så här istället.

Men skulle de verkligen ha firat de andra två annars då...? Köper man verkligen present för samma värde till mamma/svärmor som till systerns kille och systerns killes mamma om man firat födelsedagarna separat?
  • Humlan88
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-27 10:15:09 följande:

600 kr är inte mycket för tre presenter. Det är ju tre personer ni förmodligen skulle köpt något till? Åtminstone en blomma? En bukett kostar nästan inte mindre än 200 kr. 

Nej, jag skulle inte köpt present till min sambos systers mans mamma som jag aldrig träffat
  • Mrs Moneybags
    Anonym (S) skrev 2023-06-27 15:50:33 följande:
    Men skulle de verkligen ha firat de andra två annars då...? Köper man verkligen present för samma värde till mamma/svärmor som till systerns kille och systerns killes mamma om man firat födelsedagarna separat?
    Nej, men för 100 kr kanske...? En bukett från Coop för 89.90? Inte så kul att komma tomhänt till någons födelsedagsfirande. 

Jag tycker inte att det är någon extrem summa, men jag tror att pudelns kärna ligger i att TS är pank just nu. Det står mellan 300 kr och semester. Då får man avstå. Men på något sätt får man ju fira svärmor ändå, senare? Det kommer säkert gå på mer än 300 kr. 
  • Anonym (Liten)

Tycker ändå det känns fel att man inte ska kunna få ha fest med nära och kära om man råkar vara fattig. Som de som skriver att man ska ha den fest man har råd med.
    Men är man tex fattig pensionär så får man alltså inte ha kuvertfest för det känns snålt?

Tänker att med kuvertavgift köper man ju inte present så så farligt är det väl inte att betala sin egen mat och ge sin närvaro och goda humör i present?

Hade jag vetat att någon i min närhet hade det knapert hade jag inte ansett den snål som ordnade fest med kuvertavgift, hade med glädje betalat min mat (till rimligt pris vilket 300 kr är) och säkert köpt en liten present också.

• Anonym (Ofint)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 12:30:48 följande:
    300 skulle du lägga i det här fallet.
    600 ihop var det ju, vi har gemensam ekonomi. Det skulle vi som sagt inte lagt. Vi ger inte vuxna emellan. 
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?