• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 18:51:10 följande:
    Du skrev att DU inte skulle lägga 600 på någon annan än din sambo. Dessutom gäller detta för 3 personer. Det blir 100 kr för en person att lägga på varje person.
    VI då, det gäller oss båda. 300 kr/person blir 600 kr för oss eftersom de tas gemensamt. Vad spelar det för roll? skulle aldrig köpa presenter till random släkt man inte ens firar normalt.
  • Pope Joan II
    Anonym (S) skrev 2023-06-27 17:27:42 följande:
    Fast det är som med det mesta här i livet; man får ju rätta matsäcken efter munnen! Det är ingen rättighet att ha stora fester med hyrda lokaler, anställda, trerätters, live-musik och vad det nu må vara! Finns mycket i livet som jag inte har råd med, fast jag skulle vilja!
    Sen uppfattar jag det som vanligare att barnen och de nära överraskar och bjuder ut sina föräldrar när föräldrarna fyller år? Än att föräldern/pensionären ställer till fest med inträde?
    Det idiomatiska uttrycket lyder "Rätta mun efter matsäcken". 
  • Anonym (ok summa för present)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 17:15:14 följande:
    VI då, det gäller oss båda. 300 kr/person blir 600 kr för oss eftersom de tas gemensamt. Vad spelar det för roll? skulle aldrig köpa presenter till random släkt man inte ens firar normalt.
    Men nu är det ju inte presenter man ska betala för.
    300 kr är för mat och dryck till sig själv.
    Tycker du att 300 kr per person för mat och dryck är mycket?
    Bara en fråga, jag menar ingen värdering i det,  man tycker olika.
    Men det är ju man själv som får något för de 300 kr och ingen annan.
    Däremot har man inte råd så har man inte.
    Men man ger alltså inget av det 300 kr till någon annan utan man själv får 
    ju det i form av mat och dryck.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 17:15:14 följande:

Det spelar roll eftersom du sa att DU inte skulle lägga 600 kr på någon annan än sambon. Men då skulle alltså sambon i det fallet betala sin egen present, eftersom det är gemensamt för er? Det går ju inte ihop.   Antingen lägger du 600 på sambon eller så gör du inte det. 

Det rimliga är att räkna per person, ni får ju två personer gå på festen och inte bara en för de 600 kr.

Dessutom lägger ni två sammanlagt 200 kr på en person då detta gällde 3 stycken. Så att säga att ni lägger 600 på någon är även det fel.

• Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 17:19:30 följande:
    Vill man ha fest/kalas/bröllop får man ha det utefter vad man har råd med. Att ta betalt av gäster är så sjukt snålt och skabbigt.
    Det är en helt normal och en ganska gammal tradition att ta kuvertavgift. Inget som helst konstigt med det. Förstår inte hur folk kan reagera på det. Helt ok ur vett o etikett synpunkt under förutsättning att man påpekar att present ska utebli samt att de som har festen inte går med vinst.

Sen kan man så klart tacka nej för att man ej har råd att gå. Men det gör ju inte företeelsen konstig för det. 

300 är dessutom inte så mycket. På bröllop får man räkna med kuvertavgift på mellan 500-1000. 
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 17:25:22 följande:
    Men nu är det ju inte presenter man ska betala för.
    300 kr är för mat och dryck till sig själv.
    Tycker du att 300 kr per person för mat och dryck är mycket?
    Bara en fråga, jag menar ingen värdering i det,  man tycker olika.
    Men det är ju man själv som får något för de 300 kr och ingen annan.
    Däremot har man inte råd så har man inte.
    Men man ger alltså inget av det 300 kr till någon annan utan man själv får 
    ju det i form av mat och dryck.
    Ja, för att betala för att gå på kalas ja. Har man tight med pengar är det mycket. Det blir ju ett tvång att ge en viss summa som man inte hade gjort annars.
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (Ohlala) skrev 2023-06-28 19:36:18 följande:
    Det är en helt normal och en ganska gammal tradition att ta kuvertavgift. Inget som helst konstigt med det. Förstår inte hur folk kan reagera på det. Helt ok ur vett o etikett synpunkt under förutsättning att man påpekar att present ska utebli samt att de som har festen inte går med vinst.

Sen kan man så klart tacka nej för att man ej har råd att gå. Men det gör ju inte företeelsen konstig för det. 

300 är dessutom inte så mycket. På bröllop får man räkna med kuvertavgift på mellan 500-1000
    Det är ingen gammal tradition. Det förekommer i vissa kretsar där man vill ha pråliga fester fastän man inte har råd. Det är riktigt snålt att ta betalt av gäster. Hade aldrig någonsin gått på ett bröllop och betalat de summorna. Hade inte lagt sådana pengar på en present heller.
  • Anonym (Ofint)
    Anonym (M) skrev 2023-06-28 19:30:56 följande:

Det spelar roll eftersom du sa att DU inte skulle lägga 600 kr på någon annan än sambon. Men då skulle alltså sambon i det fallet betala sin egen present, eftersom det är gemensamt för er? Det går ju inte ihop.   Antingen lägger du 600 på sambon eller så gör du inte det. 

Det rimliga är att räkna per person, ni får ju två personer gå på festen och inte bara en för de 600 kr.

Dessutom lägger ni två sammanlagt 200 kr på en person då detta gällde 3 stycken. Så att säga att ni lägger 600 på någon är även det fel.

Jag skrev att vi inte ger presenter till vuxna i vår släkt. Om du ska fjanta dig så kan man säga att vi typ betalar våra egna presenter ja - eftersom vi har gemensamma pengar. Det var liksom inte poängen. Jag hade aldrig lagt de pengarna på presenter vare sig man räknar en eller två personer. Hade aldrig köpt presenter till random släkting vi inte ens brukar fira.

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 22:25:07 följande:

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

eller ingen skulle det förstås stå på sista raden.
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?