• tömi

Vegetariskt istället för skaldjur?

Hej!
    Jag ska ha en tillställning där jag bjuder på skaldjur, bröd, aioli, lax, potatissallad m.m. Ett par av gästerna är dock vegetarianer, har ni något förslag på vad man kan bjuda dem på som passar till de tillbehören?

• Svar på tråden Vegetariskt istället för skaldjur?
  • Eurydike

Veganska ostron kanske skulle kunna passa? De görs av ostronskivling och alger och serveras i vackra, gamla skedar på en bädd av krossad is. Dekorera med citronklyftor 🦪🍋

• Anonym (Omnivor)
    Anonym (Flippen) skrev 2023-06-02 00:16:20 följande:

Jag äter mestadels veganskt, krävs kanske en del vana (tänka utanför boxen) innan man börjar betrakta marinerade grönsaker med potatissallad och aioli som en måltid. Kändes konstigt i början. 

Gorillor (som är veganer) är ju riktiga muskelberg. 

Gorillor tillbringar största delen av dagen med att äta och vila eftersom deras kost är så näringsfattig.Detas matsmältningsystem är mycket stort och maten stannar kvar i systemet väldigt lång tid för att kunna gå ut så mycket näring som möjlig.

man måste äta en hel del mycket mer broccoli för att få i sig samma mängd kalorier och protein som i kött

40 gram biff ger 100 kcal och 10 gr protein
    300 gr broccoli ger 100 kcal och 9 gr protein 

man behöver ungefär lika många gram protein per dag som hur många kilon man väger. Så väger du 60 kg måste du äta 230 gram biff eller 2 kg broccoli för att få i dig 60 gram protein.

• Alessia

Kronärtskockan låter bra. Gör en vegetarisk paté på vegofärs, champinjoner,schalottenlök och kryddor. Receptet innehåller även grädde och ägg, så kolla om gästerna äter det.
    Receptet finns på 
    alltommat.expressen.se/recept/ och heter Vegetarisk viltpaté med äppel-och lingonchutney
    Jag har själv tillagat patén och kan rekommendera receptet, det var gott!

• tömi

Många tipsar ju om kronärtskocka? Ska man då köpa en hel färsk eller flera och hur tillagar ni det? 

• Alessia
    tömi skrev 2023-06-02 22:41:04 följande:

Många tipsar ju om kronärtskocka? Ska man då köpa en hel färsk eller flera och hur tillagar ni det? 

Du köper stora färska skockor. Googla på tillagning av skockor. Kokas i vatten tillsatt med salt och citronsaft. Koktiden beror på skockornas storlek ca 45 min eller däromkring. De är klara när man lätt kan dra loss ett av bladen. Skockorna ska rinna av väl och serveras traditionellt med rört/vispat smör smaksatt med citron. Man drar ut bladen ett i taget, skopar upp lite smör på det och skrapar av smör och bladmärg mellan tänderna. De förbrukade skockbladen läggs prydligt på en "avfallstallrik". Botten på skockan, som man kommer åt när bladen är borta är det allra godaste och äts med kniv och gaffel.
  • Anonym (åpi)

Dom kan väl äta av brödet och potatissalladen?

• Anonym (Lo)
    Anonym (åpi) skrev 2023-06-03 01:18:08 följande:

Dom kan väl äta av brödet och potatissalladen?

Dåligt värdskap, tanklöst, slött... varför tror du TS ställer frågan egentligen? Kanske för att hon inte är en person som undviker att anstränga sig för sina gäster.
  • sextiotalist
    Alessia skrev 2023-06-02 23:21:11 följande:
    Du köper stora färska skockor. Googla på tillagning av skockor. Kokas i vatten tillsatt med salt och citronsaft. Koktiden beror på skockornas storlek ca 45 min eller däromkring. De är klara när man lätt kan dra loss ett av bladen. Skockorna ska rinna av väl och serveras traditionellt med rört/vispat smör smaksatt med citron. Man drar ut bladen ett i taget, skopar upp lite smör på det och skrapar av smör och bladmärg mellan tänderna. De förbrukade skockbladen läggs prydligt på en "avfallstallrik". Botten på skockan, som man kommer åt när bladen är borta är det allra godaste och äts med kniv och gaffel.
    Man kan även köpa de sk hjärtan som konserver. De brukar finnas på pizzor bla. 
    Jag tycker hela skockor är perfekt vid ts tillfälle 
    När de andra skalar sina räkor så skalar vegetarianen sin skocka
    Såserna kan ju ätas tillsammans med skockorna 
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2023-06-03 12:03:59 följande:
    Man kan även köpa de sk hjärtan som konserver. De brukar finnas på pizzor bla. 
    Jag tycker hela skockor är perfekt vid ts tillfälle 
    När de andra skalar sina räkor så skalar vegetarianen sin skocka
    Såserna kan ju ätas tillsammans med skockorna 
    Har aldrig smakat det tror jag? Men jag är dålig på vegetarisk mat men det måste vara gott på din beskrivning? 
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2023-06-03 12:10:36 följande:
    Har aldrig smakat det tror jag? Men jag är dålig på vegetarisk mat men det måste vara gott på din beskrivning? 
    Det är en grönsak  (eller snarare en outslagen blomma) som funnits i handeln sedan jag var liten (bra länge än 50 år). 
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2023-06-03 14:10:56 följande:
    Det är en grönsak  (eller snarare en outslagen blomma) som funnits i handeln sedan jag var liten (bra länge än 50 år). 
    Jag känner till det men aldrig smakat tror jag. Brukar det vara populärt?
Svar på tråden Vegetariskt istället för skaldjur?