• tömi

Vegetariskt istället för skaldjur?

Hej!
    Jag ska ha en tillställning där jag bjuder på skaldjur, bröd, aioli, lax, potatissallad m.m. Ett par av gästerna är dock vegetarianer, har ni något förslag på vad man kan bjuda dem på som passar till de tillbehören?

• Svar på tråden Vegetariskt istället för skaldjur?
  • Anonym (sdfghjklöpåäöplokijuhygtfrdsa)

Kronärtskocka tycker jag är ett bra alternativ, det är bara att koka dom och sen servera hela som dom är- så får vegetarianerna sitta och plocka och "skala" dom, medan ni andra sitter och skalar skaldjur. 

• Anonym (Flippen)

Eller göra det lätt för sig med marinerade grönsaker 

• Anonym (Flippen)
    Anonym (Flippen) skrev 2023-06-01 22:57:43 följande:

Eller göra det lätt för sig med marinerade grönsaker 

• Tow2Mater

Hur blir kronärtskocka eller marinerade grönsaker ett alternativ for protein? Annars kan de ju bara skippa räkorna och äta resten som serveras till alla andra.

• Anonym (Lo)
    Tow2Mater skrev 2023-06-01 23:31:35 följande:

Hur blir kronärtskocka eller marinerade grönsaker ett alternativ for protein? Annars kan de ju bara skippa räkorna och äta resten som serveras till alla andra.

Behöver inte vara proteinkomplett i varje måltid och det här är ju också för variation och matglädje 
  • Anonym (Förslag)

Jag skulle antingen steka halloumi i tärningar och servera med snabbpicklad rödlök eller om du vill kunna förbereda allt och servera allting kallt skulle jag ta någon form av örtmarinerad quornfile som serveras i skurna skivor. Det funkar med de tillbehör du skrivit.

• Anonym (Flippen)

Jag äter mestadels veganskt, krävs kanske en del vana (tänka utanför boxen) innan man börjar betrakta marinerade grönsaker med potatissallad och aioli som en måltid. Kändes konstigt i början. 

Gorillor (som är veganer) är ju riktiga muskelberg. 

• Anonym (Paj)

Västerbottenpaj känns som den enkla lösningen

annars tycker jag kokt kronärtskocka med smält smör och parmesan är ett bra alternativ då det också är lite plock och skalande.

• Anonym (Förslag)

Jag uppfattar det som att detta är en social tillställning då är det kanske inte så viktigt om man serverar ett fullvärdigt protein till alla för det sociala är viktigare än att måltiden är helt näringsriktigt komplett.

Det finns dock många sätt att få fullvärdigt protein även om du inte äter kött och fisk genom att kombinera olika livsmedel samt finns många proteinrika grönsaker t ex majs, ärtor och broccoli. Jag tror inte att detta var det viktiga här utan det viktiga här är nog att värdinnan vill visa att hon bryr sig om sina gäster och därför servera något som faller alla i smaken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Flippen) skrev 2023-06-02 00:16:20 följande:

Jag äter mestadels veganskt, krävs kanske en del vana (tänka utanför boxen) innan man börjar betrakta marinerade grönsaker med potatissallad och aioli som en måltid. Kändes konstigt i början. 

Gorillor (som är veganer) är ju riktiga muskelberg. 

Så ett knippe brockoli då med potatissalladen.
Svar på tråden Vegetariskt istället för skaldjur?