• Anonym (Orolig och lämnad)

Få tillbaka kontantinsatsen

Hej

Första gången här så hoppas jag gör rätt nu när jag skriver.

Jag och min f.d sambo har separerat efter 3 år. Han stack till sitt ex, ringde och sa att det är slut och att han ska bo hos henne.

Vi har ett hus som båda äger 50/50 och som vi köpte för att bo i tillsammans. Jag gick in med lite mer kontantinsats än honom. Vi har inte skrivit samboavtal eller skuldebrev :(

Mitt i all panik och ångest så gick jag med på att träffa en mäklare, som är kompis till honom. Vi skrev på papper för försäljning.

Nu när man "vaknat" ur dimman av ångest inser jag att jag kanske mister den där extra summan jag la ut i kontantinsats?

Frågor:

Måste man göra en bodelning med hjälp juridiskt eller kan man göra den själv? Påverkar det min chans att få tillbaka min del av kontantinsatse

Är jätterädd för att på något sätt bli lurad eftersom hans vän är mäklaren. Hur funkar utbetalningen av vinsten med en mäklare? Kan mitt f.d åberopa 50/50 till mäklaren? Hur kan jag vara säker på att mäklaren följer mina önskemål också?

• Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen
  • Jemp

Utan samboavtal kan du bara se till hans goda vilja gällande kontantinsatsen, tyvärr. 

Om inte ett samboavtal eller skuldebrev finns - vad har en mäklare för skyldighet / riktlinje när det gäller fördelning av vinst vid likvidräkningen? Måste han följa 50/50 om någon av oss kräver det?

Har hört att en mäklare kan "hålla inne" vinsten om båda säljande parter tvistar. Vad gör man då? Hur länge får en mäklare hålla på det?

Jemp skrev 2023-05-21 11:33:42 följande:

Utan samboavtal kan du bara se till hans goda vilja gällande kontantinsatsen, tyvärr. 

Men hur funkar det tillsammans med en mäklare?

OM vi säger att vi hade haft det - skulle jag tagit med det till mäklaren då? Eller?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 11:36:13 följande:

OM vi säger att vi hade haft det - skulle jag tagit med det till mäklaren då? Eller?
    Kontakta en jurist istället. 
    Anonym (Jur) skrev 2023-05-21 11:38:46 följande:
    Kontakta en jurist istället. 
    Jag ska göra det, men hoppades på om någon och kunskap och erfarenhet här inne? :(

Går runt med ångest och är orolig hela tiden. Tankarna bara springer runt i cirklar.
  • Anonym (Jur)

Dessutom, finns det inget som stöder att du lagt in mer? Överföring från banken t ex? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 11:36:13 följande:

Mäklaren skickar pengar enligt instruktioner från säljarna, de struntar i bodelningsavtal, samboavtal eller liknande. En jurist skulle inte hjälpa, lagen om 50-50 är som den är. Spelar ingen roll om du kan bevisa att du betalat mer. 
  • Anonym (Tyvärr)

Kontakta jurist för bodelning, men om det inte finns något skrivet mellan er så kan du kyssa kontantinsatsen adjöss om inte exet går med på att du får tillbaka din del. I så fall får du ta det som en läropenning, tyvärr. Såvitt jag vet kommer mäklaren inte lägga sig i fördelningen av summan, om ni äger huset 50/50 kommer ni att få hälften vardera. Om ni har en privat tvist har han inte med att göra.

www.maklarsamfundet.se/nyheter/hur-ska-kopeskillingen-fordelas-om-saljarna-ar-oense

FuckGoggleAskMe skrev 2023-05-21 11:48:03 följande:
    Mäklaren skickar pengar enligt instruktioner från säljarna, de struntar i bodelningsavtal, samboavtal eller liknande. En jurist skulle inte hjälpa, lagen om 50-50 är som den är. Spelar ingen roll om du kan bevisa att du betalat mer. 
    Enligt instruktioner från säljaren skriver du. Vad händer om man inte är överens där?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 11:50:26 följande:
    Enligt instruktioner från säljaren skriver du. Vad händer om man inte är överens där?
    Ingenting. Ni får 50/50 eftersom ni äger 50/50.
Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen