• Anonym (Orolig och lämnad)

Få tillbaka kontantinsatsen

Hej

Första gången här så hoppas jag gör rätt nu när jag skriver.

Jag och min f.d sambo har separerat efter 3 år. Han stack till sitt ex, ringde och sa att det är slut och att han ska bo hos henne.

Vi har ett hus som båda äger 50/50 och som vi köpte för att bo i tillsammans. Jag gick in med lite mer kontantinsats än honom. Vi har inte skrivit samboavtal eller skuldebrev :(

Mitt i all panik och ångest så gick jag med på att träffa en mäklare, som är kompis till honom. Vi skrev på papper för försäljning.

Nu när man "vaknat" ur dimman av ångest inser jag att jag kanske mister den där extra summan jag la ut i kontantinsats?

Frågor:

Måste man göra en bodelning med hjälp juridiskt eller kan man göra den själv? Påverkar det min chans att få tillbaka min del av kontantinsatse

Är jätterädd för att på något sätt bli lurad eftersom hans vän är mäklaren. Hur funkar utbetalningen av vinsten med en mäklare? Kan mitt f.d åberopa 50/50 till mäklaren? Hur kan jag vara säker på att mäklaren följer mina önskemål också?

• Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 16:13:39 följande:
    Jag skrev till honom "har du tänkt på det jag satte in som kontantinsats?" och fick tillbaka "japp, vi löser det".

Men, nu i denna situation, så går det inte att lita på honom. Vet inte hur juridiskt hållbart hans svar är? Har levt i en dimma. Önskar jag kunde slippa detta.
    Bra! Då ser du till att fixa fram ett papper med skuldebrev på den summan som du ska ha tillbaka, dvs hans mellanskillnad, om du förstår. Gör detta så snabbt du kan!

Ett sådant svar bevisar ingenting eftersom det inte står någon summa heller. Du behöver helst hans underskrift för att slippa besvär i framtiden.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 16:13:39 följande:
    Jag skrev till honom "har du tänkt på det jag satte in som kontantinsats?" och fick tillbaka "japp, vi löser det".

Men, nu i denna situation, så går det inte att lita på honom. Vet inte hur juridiskt hållbart hans svar är? Har levt i en dimma. Önskar jag kunde slippa detta.
    Jag får litegrann intrycket att han först och främst vill ha det hela snabbt avklarat. Det kan vara till din fördel.

Dels kan det vara så att han redan planerat att du ska få tillbaka din kontantinsats, för att han vill minska risken att det blir konflikter. Och om han inte tänkt det från början så kan det ändå hända att han låter dig få pengarna, ifall han får intrycket att du annars skulle sätta dig på tvären.

Det kan också vara så att han tycker att du ska ha pengarna för att det är det moraliskt riktiga. Bara för att han vill ut ur förhållandet behöver han inte vara ute efter varenda krona han kan få.

Hur som helst så är det hans vilja som avgör det hela. Juridiskt har du ingen rätt till pengarna.
  • Anonym (Tror det är kört)

Mitt ex betalade hela kontantinsatsen. Vi fick ändå dela vinsten 50/50, trots att han motsatte sig det när vi separerade. Tror tyvärr att det är kört, TS. Dessutom har ju mäklaren inget att göra med hur pengarna fördelas.

Hur mycket pengar rör det sig om?

• EpicF
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 17:11:27 följande:

Mitt ex betalade hela kontantinsatsen. Vi fick ändå dela vinsten 50/50, trots att han motsatte sig det när vi separerade. Tror tyvärr att det är kört, TS. Dessutom har ju mäklaren inget att göra med hur pengarna fördelas.

Fast i ditt fall var det du som inte vill ge tillbaka kontantinsatsen. Nu har ts ex förvisso sagt att de löser dem och då kan det mycket väl hända att han ger tillbaka mellan skillnaden utan krångel. Eller att han går med på att skriva under skuldebrev. .

90 000kr har ts sagt att det rör sig om. 
    EpicF skrev 2023-05-21 17:32:51 följande:
    Fast i ditt fall var det du som inte vill ge tillbaka kontantinsatsen. Nu har ts ex förvisso sagt att de löser dem och då kan det mycket väl hända att han ger tillbaka mellan skillnaden utan krångel. Eller att han går med på att skriva under skuldebrev. .

90 000kr har ts sagt att det rör sig om. 
    Mellanskillnaden är 90 000? Eller kontantinsatsen?

Ja, det var jag som inte ville ge tillbaka, men han var i samma situation som TS, därför jag tog upp det.
  • Anonym (Tyvärr)

Det var ju inget som hindrade ditt ex från att föra över rätt summa till dig, eller hur? Så nej, det var ingen som tvingade på honom de där pengarna. Ts och exet är i sin fulla rätt till egna överenskommelser vad mäklaren än säger. Det har inte han med att göra! Han kan väldigt lätt föra över rätt summa till vardera part.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 17:39:59 följande:
    Det var ju inget som hindrade ditt ex från att föra över rätt summa till dig, eller hur? Så nej, det var ingen som tvingade på honom de där pengarna. Ts och exet är i sin fulla rätt till egna överenskommelser vad mäklaren än säger. Det har inte han med att göra! Han kan väldigt lätt föra över rätt summa till vardera part.
    Mitt ex förde inte över några pengar. Det gjorde mäklaren. Vi var inte överens. Självklart är ts och exet i sin fulla rätt till egna överenskommelser. Det jag säger är att jag inte tror att TS har någon chans att tvinga honom att ge henne mer pengar om hon skulle ta det till rätten.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 17:55:02 följande:
    Mitt ex förde inte över några pengar. Det gjorde mäklaren. Vi var inte överens. Självklart är ts och exet i sin fulla rätt till egna överenskommelser. Det jag säger är att jag inte tror att TS har någon chans att tvinga honom att ge henne mer pengar om hon skulle ta det till rätten.
    Jo, men efter att ni hade fått pengarna på varderas konto. Om ni inte var överens är det inte så konstigt att mäklaren gick på ägandedel, eftersom det är regeln då. Det har redan konstaterats ett otal gånger i tråden att det hänger på exets vilja för ts del faktiskt, så länge han inte skriver under ett skuldebrev.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 18:11:42 följande:
    Jo, men efter att ni hade fått pengarna på varderas konto. Om ni inte var överens är det inte så konstigt att mäklaren gick på ägandedel, eftersom det är regeln då. Det har redan konstaterats ett otal gånger i tråden att det hänger på exets vilja för ts del faktiskt, så länge han inte skriver under ett skuldebrev.
    Ja, det är så jag menade (att hon tyvärr måste hoppas på hans goda vilja).
  • Anonym (HH)

Kolla med ditt fackförbund om du kan få juridisk hjälp därifrån. 

• Anonym (Orolig och lämnad)

Gjorde ni en bodelning då så det gick via Sambolagen? Eller hur gick det till exakt?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 18:15:22 följande:
    Ja, det är så jag menade (att hon tyvärr måste hoppas på hans goda vilja).
    Ok, ja då förstår vi ju varandra då :)
  • Ami  Heart

Vilken tung situation du hamnat i. Du behöver dock ta dig samman för att lösa den, dags för en rejäl dos kärlek till dig själv.

För själva eventuella husförsäljningen:

1. Se till att ha en oberoende mäklare. Du ska inte behöva/kunna i framtiden fundera på om det gick rätt till. Säg upp avtalet med nuvarande.

2. Skriv ihop ett papper som säger att du gick in med 90 000 kr mer än ditt ex och det ska kompenseras procentuellt vid en försäljning.
    Se till att ditt ex skriver på. 

3. Skaffa en oberoende mäklare. Diskutera när lämpligast läge att sälja är. Om ni bott i huset mindre än 3 år är det risk att försäljning nu ger er en mindre summa än ni betalade. Då kanske det inte kommer finnas någon vinst/insats kvar att dela på.

För dig själv;

1. Se om du genom arbetsgivare, försäkring eller liknande kan få 1-3 samtal med jurist som kan hjälpa dig med det juridiska.

2. Du har rätt i att du är med i ett traumatisk händelse förlopp, hör med vårdcentral eller arbetsgivare om de kan hjälpa dig att få samtal för att få psykologiskt stöd genom denna process.

Ditt ex har behandlat dig som en dörrmatta, du ska inte göra det. Du fixar det här!

• Anonym (ElRu)

Föreslå skriftligt till honom att ni delar procentuellt på vinsten utifrån hur mycket ni lagt in själva. Var gärna övertydlig och avsluta meddelande på ett sätt så att du får ett skriftligt godkännande.

Det bästa är ju att du skriver med dina ord men till exempel: "Angående husförsäljningen så tänker jag att det blir smidigast att vi delar procentuellt på de pengar som eventuellt finns kvar efter att vi betalat av lån, mäklaravgifter och vinstskatt. Eftersom jag la in 345.000:- och du 255.000:- så motsvarar min del 57,5% och din 42,5%. Är det ett upplägg du är med på?" 

Annars är det som flera i tråden redan skrivit tyvärr så att ni kommer att få 50/50.

Hoppas att det löser sig 🌸

• Jemp
    Anonym (ElRu) skrev 2023-05-22 22:23:32 följande:

Föreslå skriftligt till honom att ni delar procentuellt på vinsten utifrån hur mycket ni lagt in själva. Var gärna övertydlig och avsluta meddelande på ett sätt så att du får ett skriftligt godkännande.

Det bästa är ju att du skriver med dina ord men till exempel: "Angående husförsäljningen så tänker jag att det blir smidigast att vi delar procentuellt på de pengar som eventuellt finns kvar efter att vi betalat av lån, mäklaravgifter och vinstskatt. Eftersom jag la in 345.000:- och du 255.000:- så motsvarar min del 57,5% och din 42,5%. Är det ett upplägg du är med på?" 

Annars är det som flera i tråden redan skrivit tyvärr så att ni kommer att få 50/50.

Hoppas att det löser sig 🌸

Fast det är ju en helt annan sak. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Jemp skrev 2023-05-23 17:58:45 följande:
    Fast det är ju en helt annan sak. 
    Precis, summan blir inte rättvis om man ska gå på procent för insatsen. Ts ska ha ersättning för det hon lagt ut för exets del, inget annat.
Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen