• Anonym (Orolig och lämnad)

Få tillbaka kontantinsatsen

Hej

Första gången här så hoppas jag gör rätt nu när jag skriver.

Jag och min f.d sambo har separerat efter 3 år. Han stack till sitt ex, ringde och sa att det är slut och att han ska bo hos henne.

Vi har ett hus som båda äger 50/50 och som vi köpte för att bo i tillsammans. Jag gick in med lite mer kontantinsats än honom. Vi har inte skrivit samboavtal eller skuldebrev :(

Mitt i all panik och ångest så gick jag med på att träffa en mäklare, som är kompis till honom. Vi skrev på papper för försäljning.

Nu när man "vaknat" ur dimman av ångest inser jag att jag kanske mister den där extra summan jag la ut i kontantinsats?

Frågor:

Måste man göra en bodelning med hjälp juridiskt eller kan man göra den själv? Påverkar det min chans att få tillbaka min del av kontantinsatse

Är jätterädd för att på något sätt bli lurad eftersom hans vän är mäklaren. Hur funkar utbetalningen av vinsten med en mäklare? Kan mitt f.d åberopa 50/50 till mäklaren? Hur kan jag vara säker på att mäklaren följer mina önskemål också?

• Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen
  • Anonym (press)

Det låter som att du har skrivit på papper under press, och särskilt som mäklaren ör polare med exet. Om det är så är avtalet ogiltigt. Om jag var du skulle jag ta upp det med inte bara en egen jurist, utan även med mäklarsamfundet. För mig som existerande i periferin till ett mindre mäklarhus låter det som att det skulle bryta mot god mäklarsed.

Anonym (Man) skrev 2023-05-21 15:24:22 följande:
    Det kommer inte hjälpa med tusen frågor om alla varianter.  Du måste bestämma en handlingsplan.  
    Om vi nu säger att jag inte kan byta mäklare, vad skulle DU ha för handlingsplan då?
    Anonym (press) skrev 2023-05-21 15:28:00 följande:

Det låter som att du har skrivit på papper under press, och särskilt som mäklaren ör polare med exet. Om det är så är avtalet ogiltigt. Om jag var du skulle jag ta upp det med inte bara en egen jurist, utan även med mäklarsamfundet. För mig som existerande i periferin till ett mindre mäklarhus låter det som att det skulle bryta mot god mäklarsed.

Inte under press men satt med grov panikångest och tårar under hela mötet. Mäklaren frågade om vi skulle ta det vid annat tillfälle men jag försökte vara stark och uthärda det. Allt var som en dimma just då..
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:41:43 följande:
    Inte under press men satt med grov panikångest och tårar under hela mötet. Mäklaren frågade om vi skulle ta det vid annat tillfälle men jag försökte vara stark och uthärda det. Allt var som en dimma just då..
    Ts, vilket datum skrev du under?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:38:20 följande:
    Om vi nu säger att jag inte kan byta mäklare, vad skulle DU ha för handlingsplan då?
    Bestämma om jag vill byta mäklare eller inte
    Ta upp med exet om kontantinsats 
    Överväga om jag är kan fördröja försäljningen tills jag får löfte om kontantinsatsen
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 15:44:10 följande:
    Ts, vilket datum skrev du under?
    16/5 - jag vet att det finns ångerrätt osv.

Anledningen till att jag kollar möjligheterna utan att byta mäklaren är just för att jag psykiskt och känslomässigt inte skulle klara den sitsen igen - oavsett mäklare.

Att sitta där med min f.d som är som en isbit - som att ingenting betytt något - som inte visar känslor alls - och bara skriver på alla papper utan att lägga en tanke.

Jag dog lite på insidan då och jag klarar inte av det igen.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:41:43 följande:
    Finns inget som hindrar att mäklaren tar alla pengar, flyr till långbortistan där han sen gifter sig ned ditt ex

Eller så är det en vanlig just mäklare som vill göra ett bra jobb för sin kompis och hans ex. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:47:52 följande:

Anledningen till att jag kollar möjligheterna utan att byta mäklaren är just för att jag psykiskt och känslomässigt inte skulle klara den sitsen igen - oavsett mäklare.

Att sitta där med min f.d som är som en isbit - som att ingenting betytt något - som inte visar känslor alls - och bara skriver på alla papper utan att lägga en tanke.

Då har du ca en vecka kvar att bestämma dig för om du känner förtroende för mäklaren eller inte. Själv skulle jag inte lita på att en kompis till mitt ex är opartisk, även om han antagligen inte skulle göra något fel.

Skriva under ett kontrakt med mäklare kan man göra med mobilt bank-ID numera. Om ni måste skriva på rent fysiskt kan mäklaren skicka papper till vardera part, eller att ni bokar in varsin tid att gå till mäklarens kontor. Du ser, många lösningar. Huvudsaken att du gör det som känns rätt för dig.
  • Jemp
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:47:52 följande:

För att förtydliga så handlar det inte om att övertala mäklaren eller ens bevisa att du har betalat mer. Utan din sambo har rätt till pengarna även om han "erkänner" att du betalat mer. Eftersom ni inte avtalat bort det, det är reglerat i sambolagen. 

Har ni öht en överrenskommelse muntligt om att han skulle kompensera dig? 

Jag tycker ju inte han verkar skött detta snyggt alls, så är inte ute efter att försvara, men han har ju haft längre tid att bearbeta uppbrottet än du. Känslokall nu behöver ju inte säga nåt om ert förhållande tidigare, om det är någon tröst.
    Jemp skrev 2023-05-21 15:59:20 följande:
    För att förtydliga så handlar det inte om att övertala mäklaren eller ens bevisa att du har betalat mer. Utan din sambo har rätt till pengarna även om han "erkänner" att du betalat mer. Eftersom ni inte avtalat bort det, det är reglerat i sambolagen. 

Har ni öht en överrenskommelse muntligt om att han skulle kompensera dig? 

Jag tycker ju inte han verkar skött detta snyggt alls, så är inte ute efter att försvara, men han har ju haft längre tid att bearbeta uppbrottet än du. Känslokall nu behöver ju inte säga nåt om ert förhållande tidigare, om det är någon tröst.
    Jag skrev till honom "har du tänkt på det jag satte in som kontantinsats?" och fick tillbaka "japp, vi löser det".

Men, nu i denna situation, så går det inte att lita på honom. Vet inte hur juridiskt hållbart hans svar är? Har levt i en dimma. Önskar jag kunde slippa detta.
Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen