• Jemp

Få tillbaka kontantinsatsen

Utan samboavtal kan du bara se till hans goda vilja gällande kontantinsatsen, tyvärr. 

• Jemp
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:47:52 följande:
    16/5 - jag vet att det finns ångerrätt osv.

Anledningen till att jag kollar möjligheterna utan att byta mäklaren är just för att jag psykiskt och känslomässigt inte skulle klara den sitsen igen - oavsett mäklare.

Att sitta där med min f.d som är som en isbit - som att ingenting betytt något - som inte visar känslor alls - och bara skriver på alla papper utan att lägga en tanke.

Jag dog lite på insidan då och jag klarar inte av det igen.
    För att förtydliga så handlar det inte om att övertala mäklaren eller ens bevisa att du har betalat mer. Utan din sambo har rätt till pengarna även om han "erkänner" att du betalat mer. Eftersom ni inte avtalat bort det, det är reglerat i sambolagen. 

Har ni öht en överrenskommelse muntligt om att han skulle kompensera dig? 

Jag tycker ju inte han verkar skött detta snyggt alls, så är inte ute efter att försvara, men han har ju haft längre tid att bearbeta uppbrottet än du. Känslokall nu behöver ju inte säga nåt om ert förhållande tidigare, om det är någon tröst.
  • Jemp
    Anonym (ElRu) skrev 2023-05-22 22:23:32 följande:

Föreslå skriftligt till honom att ni delar procentuellt på vinsten utifrån hur mycket ni lagt in själva. Var gärna övertydlig och avsluta meddelande på ett sätt så att du får ett skriftligt godkännande.

Det bästa är ju att du skriver med dina ord men till exempel: "Angående husförsäljningen så tänker jag att det blir smidigast att vi delar procentuellt på de pengar som eventuellt finns kvar efter att vi betalat av lån, mäklaravgifter och vinstskatt. Eftersom jag la in 345.000:- och du 255.000:- så motsvarar min del 57,5% och din 42,5%. Är det ett upplägg du är med på?" 

Annars är det som flera i tråden redan skrivit tyvärr så att ni kommer att få 50/50.

Hoppas att det löser sig 🌸

Fast det är ju en helt annan sak. 
Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen