• Anonym (Tyvärr)

Få tillbaka kontantinsatsen

Kontakta jurist för bodelning, men om det inte finns något skrivet mellan er så kan du kyssa kontantinsatsen adjöss om inte exet går med på att du får tillbaka din del. I så fall får du ta det som en läropenning, tyvärr. Såvitt jag vet kommer mäklaren inte lägga sig i fördelningen av summan, om ni äger huset 50/50 kommer ni att få hälften vardera. Om ni har en privat tvist har han inte med att göra.

www.maklarsamfundet.se/nyheter/hur-ska-kopeskillingen-fordelas-om-saljarna-ar-oense

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 11:50:26 följande:
    Enligt instruktioner från säljaren skriver du. Vad händer om man inte är överens där?
    Ingenting. Ni får 50/50 eftersom ni äger 50/50.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 11:54:37 följande:
    "Såvitt jag vet kommer mäklaren inte lägga sig i fördelningen av summan, om ni äger huset 50/50 kommer ni att få hälften vardera."

Är det så här eller är det som tidigare skrev om instruktioner från säljaren?
    Om du och exet är överens kan mäklaren fördela summan enligt ert önskemål. Om ni inte är överens fördelas summan 50/50. Läste du ens länken??
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:31:06 följande:
    Förlåt. Jag missade länken och har läst nu.

När bör detta tas upp med mäklaren (som är hans vän) ? Eftersom han fortfarande kommer hem och hämtar saker ibland vill jag gärna undvika konflikt så mycket det går. Mår tillräckligt dåligt som det är..

Skriver båda parter under ett papper som går igenom fördelningen? Och DÅ nekar man? Är detta innan handpenningen? Jag vet att denna mäklaren inte sitter och håller på handpenningen utan ger den till säljaren nästan direkt.
    Bra. Den kan nämligen förklara tydligt och enkelt, och trovärdigt.

Du ska inte ta upp det med mäklaren utan med ditt ex. Förbered ett papper som han skriver under där det står era olika summor för insatsen och att du ska kompenseras för detta. Det blir som ett skuldebrev och behöver inte bevittnas. Har du någon aning om hur han ser på saken? Tror du han krånglar? Och hur stor summa rör det sig om?

Efter att ni två är överens kan du kontakta mäklaren och ge honom en vidimerad kopia av överenskommelsen. Det ska räcka för att han ska betala ut rätt summor till er.
  • Anonym (Tyvärr)
    EpicF skrev 2023-05-21 12:33:33 följande:
    Ni borde anlita en annan mäklare som är helt oberoende och inte någon ni känner. 
    Lite för sent nu med tanke på att huset redan är sålt och försäljningen är underskriven av ts.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:39:36 följande:
    Nej papper för mäklare är påskrivna. Huset har inte ens haft visning än.
    Jaha! Det borde du ha varit tydligare med för det står faktiskt att ni skrivit på papper för försäljning. Säg upp uppdraget genast! Vanligen har man 14 dagars ångersrätt utan problem. Anlita en neutral mäklare, kontakta flera olika och jämför deras avgifter. Fundera på om ni vill betala en fast summa eller procent, jämför vad som kan bli billigast utifrån trolig köpesumma.

Se också till att exet skriver under skuldebrev ang. insatsen och att du ska få tillbaka den vid försäljningen.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:38:44 följande:
    Han kommer helt garanterat sätta sig på tvären. Kommer inte skriva på något papper alls om detta :(
    Nä då blir det svårare. Hur stor är summan? Kan du vädja till hans föräldrar att prata med honom? Försök få honom att erkänna i t ex meddelande/sms/inspelat telefonsamtal hur stor summa det rör sig om och att ni var överens om att du skulle få tillbaka din del av detta. Sedan får du antagligen ta tvisten till tingsrätten och åberopa detta som bevis, tillsammans med kontoutdrag som styrker vad du har betalat. Det kan också vara så att KF är rätt instans. Jag vet inte om du behöver vänta tills huset är sålt, men eftersom detta är en skuld så borde du kunna få tillbaka den när som helst. Kontakta jurist, fortfarande. Hen vet mycket bättre vad du har för möjligheter och vilken instans du ska vända dig till.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Man) skrev 2023-05-21 12:56:01 följande:
    Om du inte har bråttom med husförsäljning säg att det inte blir någon försäljning om du inte får tillbaka kontaninsattsen.

Det kommer ta år för honom att tvinga fram en försäljning och troligtvis kosta mer än kontantinsatsen. 
    Nja, flera år lär det inte ta. Frågan är mest hur snabbt tingsrätten jobbar, så lång tid tar det. Det kostar i princip ingenting att stämma någon i tingsrätten, han behöver inget ombud eftersom han har rätten på sin sida. Open shut case.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 13:26:49 följande:
    Även om mäklaren är vän med honom kan väl inte mäklaren inte på vad som helst? Eller?

Om mäklaren är partisk, vad skulle kunna hända i det här fallet?
    Varför chansa? Om en mäklare är partisk men ändå "sköter sitt jobb" så har du inget att komma med, även om han missköter sig så kan han bara skylla på att han glömde eller missförstod (talar av egen erfarenhet här) eller fula sig på andra sätt. Det händer alltså ingenting och du får ta smällen.

Självklart väljer man en opartisk mäklare!
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:02:19 följande:
    Ja det förstår jag också, men om det nu inte skulle vara möjligt. Vad skulle en mäklare kunna göra då? Ge HONOM mer än 50% ? Försöker förstå hur reglerat saker är och hur mycket makt en mäklare har?

Summan det handlar om är lite över 90.000 så för min del är det mycket.

Om vi vänder på rollen och säger tvärtom;
    Min f.d betalade mer kontantinsats, vi har inte skrivit samboavtal eller skuldebrev. Då skulle inte han kunna göra nåt för att få tillbaka sin kontantinsats mer än om jag visar välvilja?
    Ja du har redan fått flera förslag på hur man kan kringgå det där så din sambo får mer, men det behövs ju inte eftersom du inte har några bevis på att han är skyldig dig för insatsen.

Ja, det är mycket pengar. Försöker inte vara elak nu men om det var så viktigt borde ni ha skrivit papper redan vid husköpet.

Naturligtvis inte. Lagen fungerar väl likadant oavsett vad man har mellan benen...? Eller vad menar du är skillnaden?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:20:13 följande:
    Nej, alltså. Att rollerna skulle vara tvärtom men han fortfarande är vän med mäklaren. Vad skulle en mäklare kunna göra för att fördelningen inte skulle vara 50/50 t.ex till hans fördel?

Jag vet att jag ältar samma sak och är tacksam för alla tips verkligen. Är väldigt jobbigt och mår inte jättebra just nu :(
    Som sagt, en mäklare kan jobba svart under bordet t ex. Inte lönt att fundera på i vilket fall eftersom du antingen inte vet vad de där två fifflar med eller så upptäcker du det och anmäler skiten. Nu räcker det med det faktum att du antagligen förlorar din del av insatsen, om du inte får sambon att skriva under skuldebrev. Prata med hans föräldrar. Inte världens snyggaste taktik men med så stora pengar kan man iaf försöka vädja till moralisk riktighet.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Man) skrev 2023-05-21 15:25:50 följande:
    Mäklarfirman, mäklarsamfundet och tingsrätten

Slutresultatet blir att mäklaren blir av med jobbet och sin licens och du får dina 50%
    Och polisen också, väl? Skulle iaf jag kontakta, för både mäklarens och sambons del.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:41:43 följande:
    Inte under press men satt med grov panikångest och tårar under hela mötet. Mäklaren frågade om vi skulle ta det vid annat tillfälle men jag försökte vara stark och uthärda det. Allt var som en dimma just då..
    Ts, vilket datum skrev du under?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 15:47:52 följande:
    16/5 - jag vet att det finns ångerrätt osv.

Anledningen till att jag kollar möjligheterna utan att byta mäklaren är just för att jag psykiskt och känslomässigt inte skulle klara den sitsen igen - oavsett mäklare.

Att sitta där med min f.d som är som en isbit - som att ingenting betytt något - som inte visar känslor alls - och bara skriver på alla papper utan att lägga en tanke.

Jag dog lite på insidan då och jag klarar inte av det igen.
    Då har du ca en vecka kvar att bestämma dig för om du känner förtroende för mäklaren eller inte. Själv skulle jag inte lita på att en kompis till mitt ex är opartisk, även om han antagligen inte skulle göra något fel.

Skriva under ett kontrakt med mäklare kan man göra med mobilt bank-ID numera. Om ni måste skriva på rent fysiskt kan mäklaren skicka papper till vardera part, eller att ni bokar in varsin tid att gå till mäklarens kontor. Du ser, många lösningar. Huvudsaken att du gör det som känns rätt för dig.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 16:13:39 följande:
    Jag skrev till honom "har du tänkt på det jag satte in som kontantinsats?" och fick tillbaka "japp, vi löser det".

Men, nu i denna situation, så går det inte att lita på honom. Vet inte hur juridiskt hållbart hans svar är? Har levt i en dimma. Önskar jag kunde slippa detta.
    Bra! Då ser du till att fixa fram ett papper med skuldebrev på den summan som du ska ha tillbaka, dvs hans mellanskillnad, om du förstår. Gör detta så snabbt du kan!

Ett sådant svar bevisar ingenting eftersom det inte står någon summa heller. Du behöver helst hans underskrift för att slippa besvär i framtiden.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 17:11:27 följande:

Mitt ex betalade hela kontantinsatsen. Vi fick ändå dela vinsten 50/50, trots att han motsatte sig det när vi separerade. Tror tyvärr att det är kört, TS. Dessutom har ju mäklaren inget att göra med hur pengarna fördelas.

Hur mycket pengar rör det sig om?

Det var ju inget som hindrade ditt ex från att föra över rätt summa till dig, eller hur? Så nej, det var ingen som tvingade på honom de där pengarna. Ts och exet är i sin fulla rätt till egna överenskommelser vad mäklaren än säger. Det har inte han med att göra! Han kan väldigt lätt föra över rätt summa till vardera part.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 17:55:02 följande:
    Mitt ex förde inte över några pengar. Det gjorde mäklaren. Vi var inte överens. Självklart är ts och exet i sin fulla rätt till egna överenskommelser. Det jag säger är att jag inte tror att TS har någon chans att tvinga honom att ge henne mer pengar om hon skulle ta det till rätten.
    Jo, men efter att ni hade fått pengarna på varderas konto. Om ni inte var överens är det inte så konstigt att mäklaren gick på ägandedel, eftersom det är regeln då. Det har redan konstaterats ett otal gånger i tråden att det hänger på exets vilja för ts del faktiskt, så länge han inte skriver under ett skuldebrev.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tror det är kört) skrev 2023-05-21 18:15:22 följande:
    Ja, det är så jag menade (att hon tyvärr måste hoppas på hans goda vilja).
    Ok, ja då förstår vi ju varandra då :)
  • Anonym (Tyvärr)
    Jemp skrev 2023-05-23 17:58:45 följande:
    Fast det är ju en helt annan sak. 
    Precis, summan blir inte rättvis om man ska gå på procent för insatsen. Ts ska ha ersättning för det hon lagt ut för exets del, inget annat.
Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen