• Anonym (Arg)

Partners familj trycker ner mig!

Min partners släkt och familj börjar jag bli riktigt trött på. Varit tillsammans med denna kille i 4 år och planerar nu flytt tillsammans och är väldigt kära. Men problemet är hans familj och släkt. Han är utländsk och jag svensk. Alla vet att vi ska gifta oss nu så där är inget problem är ej den enda vita i släkten. Problemet är att dem är sjukt otrevliga och går på mig hela tiden. 

Dem klagar på mitt utseende konstant säger att jag är finare på det viset eller det andra. Frammålar mig som en fisförnäm plastiktjej fast jag aldrig gjort något på min kropp. 

klankar ner på min svenska kultur att vi är både tråkiga, snåla, separerar som man byter underkläder. Om jag som svensk hjälper till min mamma hemma??? Vad är det för fråga? Såklart.  men även att det är konstigt att jag som vit inte känner mig obekväm i deras sällskap och evenemang. finns massor av olika saker dem trycker ner mig på fast finare sätt. Senast igår sa dem att jag borde sluta sminka mig helt då det är fult. Jag exploderade tillslut och sa ifrån men min partner sa. ? nu har du gått för långt med detta? överreagerar jag? Jag tycker inte detta är okej. 

• Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!
  • Anonym (Arg)
    Agda90 skrev 2023-05-19 08:34:23 följande:
    Missade du biten att jag skrev att jag är invnadrare?
    Jag vet att det inte behöver vara så men jag vet också hur det är.
    Jag förstår. Ja någonstans har jag förstått att hans sida har riktiga problem. Man kan ha krockar men att genuint vilja förstöra en människa fy fan.
  • Anonym (Arg)
    Agda90 skrev 2023-05-19 08:32:34 följande:
    Och när du är gravid kommer du att få höra en massa om ditt utseende, att du har gått upp för mycket/för lite i vikt, hur du ska äta osv osv osv. 
    Ja säkert. Men det kan jag få höra av svenska föräldrar också? ser inte det som största problemet just nu.
  • LFF

Hur ger det här:

Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:04:34 följande:
    Nej det skulle jag inte säga. Han har snarare fått mig att känna mig sjuk och jag överreagerar och tar åt mig av allt.
    Det här????
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:03:54 följande:
    Kärleken mellan oss är det inte fel på vi älskar varandra. Men hans sida tar kol på mig.

Hur kan du säga att ni älskar varandra när han får dig att må dåligt och att du överreagerar när du helt sunt reagerar på hans familjs skit och säger ifrån? Hur kan du säga att han älskar dig när han vill ändra på dig? Hur kan du säga att han älskar dig när han inte står upp för dig gentemot sin familj?

Så, hur ger "han får mig att känna mig sjuk och att jag överreagerar" "kärleken mellan oss är det inget fel på"?????
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:38:41 följande:

Hur ger det här:

Det här????
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:03:54 följande:
    Kärleken mellan oss är det inte fel på vi älskar varandra. Men hans sida tar kol på mig.

Hur kan du säga att ni älskar varandra när han får dig att må dåligt och att du överreagerar när du helt sunt reagerar på hans familjs skit och säger ifrån? Hur kan du säga att han älskar dig när han vill ändra på dig? Hur kan du säga att han älskar dig när han inte står upp för dig gentemot sin familj?

Så, hur ger "han får mig att känna mig sjuk och att jag överreagerar" "kärleken mellan oss är det inget fel på"?????
    Jag är säkert blind. vi har alltid det bra med varandra men våra problem är alla runt oss. Och ännu större problem nu ser jag när han inte ens står upp för mig utan får mkg känna mig som problemet.
  • LFF
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:23:51 följande:

Och min kille säger att det kommer bli bättre med tiden. har svårt att tro detta

På vilket sätt har det blivit bättre genom åren ni varit tillsammans? Har det gått åt rätt håll (blivit bättre) eller fel håll (bilvit värre)? Det enda sättet det kan bli bättre på är om du förvandlas helt till någon annan. Det kommer inte spela någon roll vad du gör, de kommer alltid hitta något fel på dig. Till slut är du bara ett skal, helt tom inuti. En robot helt enkelt. Men inte ens då kommer du att vara felfri och de kommer att acceptera dig.
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:44:57 följande:
    På vilket sätt har det blivit bättre genom åren ni varit tillsammans? Har det gått åt rätt håll (blivit bättre) eller fel håll (bilvit värre)? Det enda sättet det kan bli bättre på är om du förvandlas helt till någon annan. Det kommer inte spela någon roll vad du gör, de kommer alltid hitta något fel på dig. Till slut är du bara ett skal, helt tom inuti. En robot helt enkelt. Men inte ens då kommer du att vara felfri och de kommer att acceptera dig.
    Jag börjar känna mig mer och mer som inte mig själv. Blivit extremt osäker som person från att alltid varit sjukt självsäker. Man ser på mitt utseende att det försämrats då jag inte alls mått bra men försökt ändå se det som att allt kommer bli bra. Hela mitt liv går just nu ut på att göra andra nöjda för att saker ska funka. Det ska inte min partner tolerera från början utan stå upp för mig om han verkligen älskar mig.
  • LFF
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:40:32 följande:
    Jag är säkert blind. vi har alltid det bra med varandra men våra problem är alla runt oss. Och ännu större problem nu ser jag när han inte ens står upp för mig utan får mkg känna mig som problemet.
    Att du skrivit ditt inlägg visar på att du börjar reagera på att det är fel, det de gör. Att er relation inte är så bra som du trott. Självklart kan allt vara rosa fluff och sockervadd när ni är ensamma men ni är inte på en öde ö. Ni har människor omkring er som har synpunkter på dig, din kultur, hur du är etc. 

Du skrev i något inlägg om att kärleken övervinner allt. Sorry, det gör den inte. Det är en romantisk dröm som inte har någon som helst förankring i verkligheten. Livet är inte en romantisk film där man lever lyckliga i alla sina dagar. 

Det är inte DIG det är fel på. Du har all rätt att vara precis den du är utan att få en massa skit för det. Din fästman gaslightar dig när han säger att du överreagerar på helt normala saker att säga ifrån om. Han får dig att tro att du är problemet, att du är sjuk/överkänslig som reagerar. Men DU ÄR INTE PROBLEMET! Så gör dig av med det verkliga problemet, dvs han och hans familj.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:49:12 följande:
    Jag börjar känna mig mer och mer som inte mig själv. Blivit extremt osäker som person från att alltid varit sjukt självsäker. Man ser på mitt utseende att det försämrats då jag inte alls mått bra men försökt ändå se det som att allt kommer bli bra. Hela mitt liv går just nu ut på att göra andra nöjda för att saker ska funka. Det ska inte min partner tolerera från början utan stå upp för mig om han verkligen älskar mig.
    Men det låter väl inte som en bra relation, att inte kunna vara sig själv?

Mår du dåligt av att försöka passa in i deras mall och blir osäker på dig själv så måste du väl försöka backa och ta hand om den du är så att du kan må bra?
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:50:52 följande:
    Att du skrivit ditt inlägg visar på att du börjar reagera på att det är fel, det de gör. Att er relation inte är så bra som du trott. Självklart kan allt vara rosa fluff och sockervadd när ni är ensamma men ni är inte på en öde ö. Ni har människor omkring er som har synpunkter på dig, din kultur, hur du är etc. 

Du skrev i något inlägg om att kärleken övervinner allt. Sorry, det gör den inte. Det är en romantisk dröm som inte har någon som helst förankring i verkligheten. Livet är inte en romantisk film där man lever lyckliga i alla sina dagar. 

Det är inte DIG det är fel på. Du har all rätt att vara precis den du är utan att få en massa skit för det. Din fästman gaslightar dig när han säger att du överreagerar på helt normala saker att säga ifrån om. Han får dig att tro att du är problemet, att du är sjuk/överkänslig som reagerar. Men DU ÄR INTE PROBLEMET! Så gör dig av med det verkliga problemet, dvs han och hans familj.

Jag vet det. Det är inte mig de är fel på absolut inte. 

han säger alltid att vi gått igenom så mycket att vi klarar allt för vi älskar varandra och kan vara oss själva med varandra till alla procent. Men problemen är runt oss och det påverkar mig. Och att han nu inte försvarar mig visar på att i slutet av dagen skiter han fullständigt i mig.

• Agda90
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:36:52 följande:
    Ja säkert. Men det kan jag få höra av svenska föräldrar också? ser inte det som största problemet just nu.

Är det inte?

De är elaka och trycker ner dig idag och har gjort i 4 års tid. Det kommer inte att förändras till det bättre. Du skriver att ni ska gifta er. Vad brukar komma efter giftermål? Oftast är det barn. Så det kommer att bli ett problem det också för du kommer inte klara av att lösa de problem som redan finns tills dess. Och din pojkvän är tyvärr en mammagris som inte kan stå på egna ben och säga ifrån när hans blivande fru blir illa behandlad av hans familj. 

Jag har haft turen att träffa en man som respekterar mig väldigt mycket. Han skulle aldrig dra sig för att säga ifrån om någon av otrevlig mot mig och jag behövde hans stöd. Han har sagt ifrån till min mamma när hon gick över gränsen och jag stod ledsen och visste inte hur jag skulle agera. 

Jag får en känsla av att du är förblindad av det du tror är kärlek. Men tänk efter vad du vill att ett förhållande ska vara. Jag tänker inte på de rosa molnen som man svävar på i början av ett förhållande. Vad vill du ha ut av ett förhållande på sikt?  Vad brinner du för? 

Hade min mans familj bemött mig så som din blivande mans gör så hade jag lämnat förhållandet. För kan de inte respektera den kulturen som jag har valt att leva i så kommer de aldrig att respektera mig. I deras ögon kommer du alltid att vara en svensk tjej som är snål och saknar kultur. 

Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!