• Anonym (Arg)

Partners familj trycker ner mig!

Min partners släkt och familj börjar jag bli riktigt trött på. Varit tillsammans med denna kille i 4 år och planerar nu flytt tillsammans och är väldigt kära. Men problemet är hans familj och släkt. Han är utländsk och jag svensk. Alla vet att vi ska gifta oss nu så där är inget problem är ej den enda vita i släkten. Problemet är att dem är sjukt otrevliga och går på mig hela tiden. 

Dem klagar på mitt utseende konstant säger att jag är finare på det viset eller det andra. Frammålar mig som en fisförnäm plastiktjej fast jag aldrig gjort något på min kropp. 

klankar ner på min svenska kultur att vi är både tråkiga, snåla, separerar som man byter underkläder. Om jag som svensk hjälper till min mamma hemma??? Vad är det för fråga? Såklart.  men även att det är konstigt att jag som vit inte känner mig obekväm i deras sällskap och evenemang. finns massor av olika saker dem trycker ner mig på fast finare sätt. Senast igår sa dem att jag borde sluta sminka mig helt då det är fult. Jag exploderade tillslut och sa ifrån men min partner sa. ? nu har du gått för långt med detta? överreagerar jag? Jag tycker inte detta är okej. 

• Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-05-19 08:51:38 följande:
    Men det låter väl inte som en bra relation, att inte kunna vara sig själv?

Mår du dåligt av att försöka passa in i deras mall och blir osäker på dig själv så måste du väl försöka backa och ta hand om den du är så att du kan må bra?
    Jag mår dåligt för jag känner att jag måste vara efter deras pipa konstant.
  • Lönnsirap
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:21:31 följande:
    Så det känns. som att jag ger mer och mer av mig själv men ändå inte duger åt någon av dem.
    Troligen känns det så, för att det ÄR så. Ingenting kommer "duga", eftersom de inte respekterar dig för den du ÄR, utan tänker att du ska anpassa dig. Och eftersom det är en grupp kommer du aldrig någonsin kunna göra ALLA nöjda.

Resultatet är att du tappar dig själv och kämpar med "dig själv" och helt missar att du faktiskt befinner dig i en miljö som är kvävande och inte alls sund. Det är inte min bild av kärlek i allafall, att trycka ner folk och försöka få dem att vara någon annan.

Det låter som att du är traumabunden till din pojkvän. Han är så fantastisk (eftersom han är det mellan varven när han inte trycker ner dig). Ni har varit ihop i 4 år. 

• Anonym (Thor)

Så han har en familj med idioter och rasister. Låter inte som något man vill ha i sitt liv. Du kan ju fråga dem varför de ens bor i landet om nu svenskar är så hemska.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Thor) skrev 2023-05-19 09:11:22 följande:

Så han har en familj med idioter och rasister. Låter inte som något man vill ha i sitt liv. Du kan ju fråga dem varför de ens bor i landet om nu svenskar är så hemska.

Aa jag undrar det. Man kommer till Sverige och förväntar sig ändå leva som i Mellanöstern? sjukt
  • Anonym (Arg)
    Lönnsirap skrev 2023-05-19 08:59:18 följande:
    Troligen känns det så, för att det ÄR så. Ingenting kommer "duga", eftersom de inte respekterar dig för den du ÄR, utan tänker att du ska anpassa dig. Och eftersom det är en grupp kommer du aldrig någonsin kunna göra ALLA nöjda.

Resultatet är att du tappar dig själv och kämpar med "dig själv" och helt missar att du faktiskt befinner dig i en miljö som är kvävande och inte alls sund. Det är inte min bild av kärlek i allafall, att trycka ner folk och försöka få dem att vara någon annan.

Det låter som att du är traumabunden till din pojkvän. Han är så fantastisk (eftersom han är det mellan varven när han inte trycker ner dig). Ni har varit ihop i 4 år. 

Antagligen . Gått igenom väldigt mycket trauma ändå förminskar han det genom att säga att jag tar åt mig för mycket.
  • Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 09:53:12 följande:
    Antagligen . Gått igenom väldigt mycket trauma ändå förminskar han det genom att säga att jag tar åt mig för mycket.
    Vet inte vilka exempel du diskuterar eller drar upp här, men att misshandla någon psykiskt, dvs påstå saker som är olämpliga och sedan säga "att den tar åt sig för mycket". Är en klassisk wifebeater teknik. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 09:53:12 följande:
    Jag tänker att det är väldigt mänskligt att borsta bort obehagliga känslor i en relation och att han troligen inte tycker det "är så farligt". Men rent krasst, så är det faktiskt rätt osunt att förminska den andre och att få den att känna sig "fel".

Den där känslan av att inte duga ÄR faktiskt motsatsen till kärlek!
  • Anonym (J)

Jag håller med de andra i tråden, det här beteendet hos din kille att han inte förstår dig och står upp för dig ordentligt är ingenting som kommer förändras och det kommer påverka er relation negativt. Och hans familj kommer inte heller ändra på sig. Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag valde att gifta mig och involvera mig i hans familj. 

• Anonym (J)
    Lönnsirap skrev 2023-05-19 10:03:58 följande:
    Jag tänker att det är väldigt mänskligt att borsta bort obehagliga känslor i en relation och att han troligen inte tycker det "är så farligt". Men rent krasst, så är det faktiskt rätt osunt att förminska den andre och att få den att känna sig "fel".

Den där känslan av att inte duga ÄR faktiskt motsatsen till kärlek!
    Väldigt bra skrivet
  • Anonym (M)

Usch det låter jättedåligt och du borde absolut inte flytta ihop. Rädda dig själv!

TS, jag har varit ihop med min partner lika länge som du har varit ihop med din kille. Och vet du vad jag värdesätter mest? Att han får mig att känna mig så totalt trygg och lugn och accepterad. Det är hos honom jag vilar ut efter en tuff vecka. Han ställer inga krav på mig hur jag ska vara utan köper mig i alla utföranden som jag hittills har presenterat för honom.

Eftersom du säger att det bara blir sämre och sämre trots att du säger ifrån så tror jag inte på att du kan prata dig till en bättring. Det skulle kanske kunna gå att agera och sätta ner foten och visa i handling att du menar allvar. Helt enkelt lämna honom och inte gå tillbaka innan han visar att han är på din sida och tänker stå upp för dig. Risken är såklart att det tar slut, men hellre det än att det är du själv som tar slut. 

Stå upp för dig själv! Du är ung och vill inte fastna i ett helt liv där det som är du trycks tillbaka. 

• Anonym (...)
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:04:34 följande:
    Nej det skulle jag inte säga. Han har snarare fått mig att känna mig sjuk och jag överreagerar och tar åt mig av allt.
    Och det är DETTA som kommer göra att ni inte ska vara ihop. Det kommer sluta med separation till slut, för du kommer inte orka leva så här. 

Han säger saker som får dig att känna dig sjuk? Du fattar väl hur fel det är. 
    Stå upp för dig själv, tänk över hur du vill ha ditt liv. 

Hur skulle det bli om ni får barn tex? 
  • Anonym (Jen)

Bara läst TS

Fick en direkt tanke i huvudet när jag läste det du skrev. Vet din blivande mans familj om hur du upplever dom? Har du tagit upp problemet med dom? Ofta är det inte säkert att andra fattar själva hur dom upplevs. 

Bara mina tankar direkt

• Anonym (K)
    Nej det skulle jag inte säga. Han har snarare fått mig att känna mig sjuk och jag överreagerar och tar åt mig av allt.
    Ja, det är fel på kärleken mellan er och nej, han älskar inte dig. 
  • Hjelm

Gör slut. Sorry, men det finns nog inget alternativ. Har de hållit på så här i fyra år kommer de inte att ändra sig, och att din fästman inte står upp för dig när de behandlar dig så här är ett enormt varningstecken.
    Det här är ingen familj du vill vara del av, och avsett hur kär du än kanske är i killen mår du dåligt av att vara tillsammans med honom. Det är två olika saker.
    Jag lovar att du kan bli kär i en annan kille också, som behandlar dig bättre och som har en trevlig familj.

• Anonym (Igenkänningsfaktor)

SPRING och titta aldrig tillbaka!
    Red flags

• Anonym (Omg)

Allting du skriver TS låter som något sjukt din pojkvän tutat i dig

"Kärleken övervinner allt"
    "Vi har det bra i perioder"
    "Det blir bättre med hans familj framöver"
    "Barnet i framtiden kommer få välja"

Yeeeaaaah alltså alla varningslampor blinkar för fullt här... Snälla SPRING och titta aldrig tillbaka! Det kommer BARA bli värre när ni får barn kan jag lova! Tänk en hemsk släkt som ska sätta klorna i ert barn och kanske i värsta fall prata illa om dig framför barnet i framtiden?? Din man kommer bara vifta bort och förminska dina känslor. De är rasister och respekterar inte dig - då snälla respektera dig själv och SPRING!

Hur gammal är du TS? Hur gammal är han? Har du någon som kan stötta dig i att lämna honom?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 07:55:17 följande:
    Partners familj trycker ner mig!

Min partners släkt och familj börjar jag bli riktigt trött på. Varit tillsammans med denna kille i 4 år och planerar nu flytt tillsammans och är väldigt kära. Men problemet är hans familj och släkt. Han är utländsk och jag svensk. Alla vet att vi ska gifta oss nu så där är inget problem är ej den enda vita i släkten. Problemet är att dem är sjukt otrevliga och går på mig hela tiden. 

Dem klagar på mitt utseende konstant säger att jag är finare på det viset eller det andra. Frammålar mig som en fisförnäm plastiktjej fast jag aldrig gjort något på min kropp. 

klankar ner på min svenska kultur att vi är både tråkiga, snåla, separerar som man byter underkläder. Om jag som svensk hjälper till min mamma hemma??? Vad är det för fråga? Såklart.  men även att det är konstigt att jag som vit inte känner mig obekväm i deras sällskap och evenemang. finns massor av olika saker dem trycker ner mig på fast finare sätt. Senast igår sa dem att jag borde sluta sminka mig helt då det är fult. Jag exploderade tillslut och sa ifrån men min partner sa. ? nu har du gått för långt med detta? överreagerar jag? Jag tycker inte detta är okej. 

Lyssna lite på reson... Under 4 år så har hela hans släkt tryckt ned dig och fått dig att må dåligt. De har inget intresse av att ändra sin uppfattning om dig. 
    Du och killen kanske har passion nu men hur tror du det blir när livet blir slentrian, när det ska tvättas, diskas, lagas matlådor och någon är sjuk i förkylning. När ni skaffar barn, tror du de kommer ha STARKA åsikter om uppfostran? Tror du att de kommer tillåta det namn du väljer eller kalla det dumt och plastigt? Tror du han kommer snarare vilja välja ett traditionellt namn som hans familj gillar. Om ni får en dotter, tror du han kommer tillåta henne att sminka sig, eftersom de redan nu kränker din självbestämmanderätt i frågan.
    Hans familj kommer ha åsikter om dina barns kläder, om deras kost, om hur det går för dem i skolan och fritidsaktiviteter. Din partner kommer INTE stötta dig i frågan utan endast följa familjens åsikter. Klarar du av att se dina barn i ögonen när släkter förbjuder dem att göra något de vill och du inte kan säga emot för du har 100pers emot dig?

Snälla, förstå att detta är upplagt för problem. Skaffa inte barn med denna man. 
  • Anonym (qwerty)
    Han stöttar dig inte, ifrågasätter dina subjektiva känslor och får dig att ifrågasätta din egen mentala hälsa... LÄMNA.
Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!