• Anonym (Arg)

Partners familj trycker ner mig!

Min partners släkt och familj börjar jag bli riktigt trött på. Varit tillsammans med denna kille i 4 år och planerar nu flytt tillsammans och är väldigt kära. Men problemet är hans familj och släkt. Han är utländsk och jag svensk. Alla vet att vi ska gifta oss nu så där är inget problem är ej den enda vita i släkten. Problemet är att dem är sjukt otrevliga och går på mig hela tiden. 

Dem klagar på mitt utseende konstant säger att jag är finare på det viset eller det andra. Frammålar mig som en fisförnäm plastiktjej fast jag aldrig gjort något på min kropp. 

klankar ner på min svenska kultur att vi är både tråkiga, snåla, separerar som man byter underkläder. Om jag som svensk hjälper till min mamma hemma??? Vad är det för fråga? Såklart.  men även att det är konstigt att jag som vit inte känner mig obekväm i deras sällskap och evenemang. finns massor av olika saker dem trycker ner mig på fast finare sätt. Senast igår sa dem att jag borde sluta sminka mig helt då det är fult. Jag exploderade tillslut och sa ifrån men min partner sa. ? nu har du gått för långt med detta? överreagerar jag? Jag tycker inte detta är okej. 

• Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-05-19 08:01:08 följande:

Gör slut. Det kommer aldrig att fungera, det kommer att splittra er. Vad du än gör, skaffa inte barn med honom. 

Du har all fakta nu, så gör inget misstag.

Kärleken mellan oss är det inte fel på vi älskar varandra. Men hans sida tar kol på mig.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (H) skrev 2023-05-19 08:02:50 följande:

Och vad gör din partner när detta uppstår? Under dessa 4 år? Har han sagt emot sin familj och stått upp för dig? 

Nej det skulle jag inte säga. Han har snarare fått mig att känna mig sjuk och jag överreagerar och tar åt mig av allt.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Meh) skrev 2023-05-19 08:09:35 följande:
    Så både hans familj OCH han tycker att du är fel, gör fel, och har fel. Du förstår att detta inte kommer bli bättre med åren va? Gift dig inte med honom. 
    Han har försvarat mig många gånger det har han. Men när det gått såhär lång tid och det uppkom igen efter några år så vart jag irriterad att detta tar inte slut. Då tyckte han jag överreagerade. det tycker inte jag?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-05-19 08:11:11 följande:
    Fast er kärlek hjälper ju inte mot detta problem, eller hur? 
    Nej det är det. Men vi har alltid trott på att kärleken övervinner allt men känner jag nu att jag inte ens har hans stöd eller att han förstår varför jag blir arg. Känns det meningslöst 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (H) skrev 2023-05-19 08:15:28 följande:
    Han låter stillasittande se på när du får ta en massa skit. Tycker du det är kärleksfullt?

Det här kommer inte bli bättre och du kämpar för att gifta in dig i detta. Då får du stå ut med dessa idioter, ingen kommer jobba för att något ska bli normalt.
    Kulturkrockar kan lösas upp allt eftersom generationer tillkommer, din kille är inte en sån person.
    Är ej den enda vita som sagt. Men jag är den enda som får ta skit. krock att man är elak är fruktansvärt, men någon annan krock har jag inte märkt av
  • Anonym (Arg)
    Lönnsirap skrev 2023-05-19 08:17:16 följande:

Min erfarenhet är att när "mannens sida" är "knasig" och mannen inte snabbt sätter ner foten, så handlar det om att han låter någon annan driva de frågor han är för feg för att driva själv.

Så han kan stå där och framstå som feminist, godhjärtad och generös, utan att ALLS behöva visa det!

Han tycker du överreagerar för han håller fullständigt med sina föräldrar och släktingar på ett plan. Och han jobbar på att få dig att vara mer som dem, utan att själv framstå som likadan som dem 

Så det känns. som att jag ger mer och mer av mig själv men ändå inte duger åt någon av dem.
  • Anonym (Arg)
    Agda90 skrev 2023-05-19 08:20:54 följande:

Jag glömde det viktigaste. Jag är själv invandrare. Mina föräldrar har alltid ansett att svenskar är ett folk som är mindre värda. När jag träffade en svensk man har de i alla fall haft vett att hålla käft om honom. Men min man har alltid sagt att han är övertygad att de hade accepterat honom mer om han kom från det land som jag är född i. 

Idag har vi extremt lite kontakt med mina föräldrar för jag vill inte leva mitt liv så som de anser att jag ska leva det. Kommer din blivande make att kunna göra detsamma för dig?

Min svärmor skulle aldrig komma på tanken att kommentera min sminkning. Jo, om jag hade fått en fläck mascara på fel ställe då hade hon sagt till mig så att jag kunde fixa till det. 

Så behöver det ej vara att man ser ner på svenskar, det gör verkligen inte alla invandrare. allt vanligare blir det med utländska och svenskar tillsammans. I detta fall är jag inte ensam vit i deras släkt och har själva sagt att det inte är ett problem. 

problemet är att dem är elaka! Elaka och trycker ner mig på alla olika sätt. Och min kille säger att det kommer bli bättre med tiden. har svårt att tro detta

• Anonym (Arg)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-05-19 08:22:47 följande:

När inte 4 år är tillräckligt för att hans familj ska sluta fälla kommentarer om att du/svenskar byter partner hela tiden eller whatever, så kommer de nog aldrig att acceptera dig.

Och det kommer bara att bli ännu mer kultrukrockar när ni får barn, det kan du räkna med. De kommer att göra saker helt annorlunda och tycka att deras sätt är rätt.

Så- orkar du verkligen med detta?

Dem har alltid sagt att skaffar vi barn får vi välja exakt och dem ska inte födas in i någonting utan får välja själva. 

men när de beter sig såhär vet jag intw

• Anonym (Arg)
    Agda90 skrev 2023-05-19 08:34:23 följande:
    Missade du biten att jag skrev att jag är invnadrare?
    Jag vet att det inte behöver vara så men jag vet också hur det är.
    Jag förstår. Ja någonstans har jag förstått att hans sida har riktiga problem. Man kan ha krockar men att genuint vilja förstöra en människa fy fan.
  • Anonym (Arg)
    Agda90 skrev 2023-05-19 08:32:34 följande:
    Och när du är gravid kommer du att få höra en massa om ditt utseende, att du har gått upp för mycket/för lite i vikt, hur du ska äta osv osv osv. 
    Ja säkert. Men det kan jag få höra av svenska föräldrar också? ser inte det som största problemet just nu.
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:38:41 följande:

Hur ger det här:

Det här????
    Anonym (Arg) skrev 2023-05-19 08:03:54 följande:
    Kärleken mellan oss är det inte fel på vi älskar varandra. Men hans sida tar kol på mig.

Hur kan du säga att ni älskar varandra när han får dig att må dåligt och att du överreagerar när du helt sunt reagerar på hans familjs skit och säger ifrån? Hur kan du säga att han älskar dig när han vill ändra på dig? Hur kan du säga att han älskar dig när han inte står upp för dig gentemot sin familj?

Så, hur ger "han får mig att känna mig sjuk och att jag överreagerar" "kärleken mellan oss är det inget fel på"?????
    Jag är säkert blind. vi har alltid det bra med varandra men våra problem är alla runt oss. Och ännu större problem nu ser jag när han inte ens står upp för mig utan får mkg känna mig som problemet.
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:44:57 följande:
    På vilket sätt har det blivit bättre genom åren ni varit tillsammans? Har det gått åt rätt håll (blivit bättre) eller fel håll (bilvit värre)? Det enda sättet det kan bli bättre på är om du förvandlas helt till någon annan. Det kommer inte spela någon roll vad du gör, de kommer alltid hitta något fel på dig. Till slut är du bara ett skal, helt tom inuti. En robot helt enkelt. Men inte ens då kommer du att vara felfri och de kommer att acceptera dig.
    Jag börjar känna mig mer och mer som inte mig själv. Blivit extremt osäker som person från att alltid varit sjukt självsäker. Man ser på mitt utseende att det försämrats då jag inte alls mått bra men försökt ändå se det som att allt kommer bli bra. Hela mitt liv går just nu ut på att göra andra nöjda för att saker ska funka. Det ska inte min partner tolerera från början utan stå upp för mig om han verkligen älskar mig.
  • Anonym (Arg)
    LFF skrev 2023-05-19 08:50:52 följande:
    Att du skrivit ditt inlägg visar på att du börjar reagera på att det är fel, det de gör. Att er relation inte är så bra som du trott. Självklart kan allt vara rosa fluff och sockervadd när ni är ensamma men ni är inte på en öde ö. Ni har människor omkring er som har synpunkter på dig, din kultur, hur du är etc. 

Du skrev i något inlägg om att kärleken övervinner allt. Sorry, det gör den inte. Det är en romantisk dröm som inte har någon som helst förankring i verkligheten. Livet är inte en romantisk film där man lever lyckliga i alla sina dagar. 

Det är inte DIG det är fel på. Du har all rätt att vara precis den du är utan att få en massa skit för det. Din fästman gaslightar dig när han säger att du överreagerar på helt normala saker att säga ifrån om. Han får dig att tro att du är problemet, att du är sjuk/överkänslig som reagerar. Men DU ÄR INTE PROBLEMET! Så gör dig av med det verkliga problemet, dvs han och hans familj.

Jag vet det. Det är inte mig de är fel på absolut inte. 

han säger alltid att vi gått igenom så mycket att vi klarar allt för vi älskar varandra och kan vara oss själva med varandra till alla procent. Men problemen är runt oss och det påverkar mig. Och att han nu inte försvarar mig visar på att i slutet av dagen skiter han fullständigt i mig.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-05-19 08:51:38 följande:
    Men det låter väl inte som en bra relation, att inte kunna vara sig själv?

Mår du dåligt av att försöka passa in i deras mall och blir osäker på dig själv så måste du väl försöka backa och ta hand om den du är så att du kan må bra?
    Jag mår dåligt för jag känner att jag måste vara efter deras pipa konstant.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Thor) skrev 2023-05-19 09:11:22 följande:

Så han har en familj med idioter och rasister. Låter inte som något man vill ha i sitt liv. Du kan ju fråga dem varför de ens bor i landet om nu svenskar är så hemska.

Aa jag undrar det. Man kommer till Sverige och förväntar sig ändå leva som i Mellanöstern? sjukt
  • Anonym (Arg)
    Lönnsirap skrev 2023-05-19 08:59:18 följande:
    Troligen känns det så, för att det ÄR så. Ingenting kommer "duga", eftersom de inte respekterar dig för den du ÄR, utan tänker att du ska anpassa dig. Och eftersom det är en grupp kommer du aldrig någonsin kunna göra ALLA nöjda.

Resultatet är att du tappar dig själv och kämpar med "dig själv" och helt missar att du faktiskt befinner dig i en miljö som är kvävande och inte alls sund. Det är inte min bild av kärlek i allafall, att trycka ner folk och försöka få dem att vara någon annan.

Det låter som att du är traumabunden till din pojkvän. Han är så fantastisk (eftersom han är det mellan varven när han inte trycker ner dig). Ni har varit ihop i 4 år. 

Antagligen . Gått igenom väldigt mycket trauma ändå förminskar han det genom att säga att jag tar åt mig för mycket.
Svar på tråden Partners familj trycker ner mig!