Skulle du kunna bo i Rinkeby?
Ja eller nej?
Ja eller nej?
Det är människorna som gör ett område. Jag bodde i Kortedala (nordöstra Göteborg) ett par år. Inget fel på området i sig. Ligger fint med vacker natur omkring och husen i området smälter in fint i miljön. Detta var för drygt 20 år sedan, men redan då borde området ha klassats som ett "utsatt område". Det var faktiskt en lättnad att flytta därifrån.
Över min döda kropp. Jag bodde där som låg- och mellanstadieelev. Blev trakasserad ute även av ungdomar som inte ens kände mig. Det förekom svordomar, hot och misshandel. Om jag nu bodde i Rinken skulle jag göra allt för att flytta därifrån till ett mer svenskt område. Uppsala tycker jag inte är en fin stad, men hellre bo centralt, eller ett annat område med mest infödda, där och pendla till Sthlm än att bo i ett av Stockholms skitområden.
Om jag var tvungen så skulle jag givetvis kunna det, lyckligtvis så är jag inte det.
Inte en chans. Käkar hellre plutonium än flyttar till Rinkeby....
Aldrig någonsin. Inte heller i Tensta, Akalla, Kista, Sätra, Bredäng, Tumba, Skärholmen. Har inget emot invandrare så inte därför utan pga alla oroligheter mm/Norrortsbo
Inte en chans.
Jag bor på en liten ort en bit utanför en medelstor stad. Här finns endast hus och det är långt mellan grannarna, mest ängar och åkrar och havet ligger runtom. Jag har aldrig bott i en lägenhet och har faktiskt aldrig ens varit i Stockholm, ännu mindre i någon invandrartät ort.
Här finns inga människor med utländsk bakgrund. Folk bor här gärna i generationer och husen säljs inom familjerna.
Nä, jag kan inte tänka mig att bo i Rinkeby. Jag har ansvar för barn och deras uppväxt.
Jag har tidigare gjort ett antal år i en motsvarande no-go-zon på södra sidan stan så jag vet vad det handlar om
NEJ. Jag vill bo bland människor som talar svenska och har liknande grundläggande värderingar. Och kunna gå ut på kvällen utan att behöva vara rädd att bli träffad av ett vådaskott eller snubbla över en bomb i trapphuset. Fast å andra sidan sker sånt överallt numer, så vete sjutton var jag vill bo. Jag älskar det Sverige jag växte upp i och är genuint ledsen över att se förändringen. I den lilla by där jag har ett sommarställe sedan länge är det knappt längre någon som talar svenska. Det är inget fel på dem som bebor samhället, lägger ingen skuld på dem, de ler trevligt när man möts på gatan etc. Men det känns så främmande att inte kunna kommunicera på svenska och de har ett annat sätt att förhålla sig till saker. Som att jag rest till Västafrika på semester fast jag är i Norrland. Så är det i de flesta mindre städer ute i landet. Sen har många ingen sysselsättning utan hänger i klungor lite här och där. Nä, Rinkeby vill jag inte bo i. I Stockholm finns det oaser än så länge. Ute i landet får man välja stad med omsorg, finns väl ett och annat ställe där man kan känna det som att man fortfarande bor i Sverige...?
Jag har levt hela mitt liv i Norra Botkyrka, längs röda linjen som nämndes tidigare i tråden och det får fan räcka. När jag drar härifrån blir det inte till Rinkeby precis utan nåt lugnare område. Visst finns det bra saker här med men det negativa överväger ändå för min del. :/
Aldrig , jag har inte röstat fram dom enorma problemen
Men om jag fick bestämma så skulle all som röstar på S MP C och V tvångs placerat i ett av dessa berikande områden
Varför int??
Det är nog lia bra som alla platser så gärna för mig
Som sosse skulle jag älska att bo där !
Helst inte, men mestadels för det ligger på norrsidan.
Som sosse skulle jag älska att bo där !
Nej
Aldrig någonsin.
jag bor i ett litet samhälle utanför Halmstad. på 5 minuter kommer jag fram till Nissan ni vet Hallands floder.
äta ni lagar vi. Ramsan man lärde sig i skolan.
ätran Lagan viskan och Nissan.
där kan jag fridfullt promenera på en slingrig grusväg. Nissan flyter stilla förbi. Skog skog och åter skog. Underbart. tyst lugnt och stilla.
Nej! Inte ens om jag fick betalt! Och fick gratis möbler, mat, kläder, barnomsorg från SOC som dom allra flesta får som bor där! Både utländska och ev också svenskar )som bor där nu får oftast hjälp av soc..Fast det är ju inte många svenskar som bor där längre.(eller i likn invandrartäta områden där mycket skit händer)
Många såna områden var faktiskt jättefina, trygga och lugna när jag var barn, sen hände nåt och alla svenskar flydde från dom där områdena och ja nu är det som det är..
Till råga på allt så får dom extra pengar till nöjen och för att bara lalla runt och fika hela dagarna utan att dom behöver lyfta ett enda finger medans deras barn tas om hand av barnomsorgen helt gratis.
Dom måste ju garva åt tafatta Svenska regeringen och soc..Dom får ju allt dom gapar tillräckligt mycket om.