Skulle du kunna bo i Rinkeby?
NEJ. Jag vill bo bland människor som talar svenska och har liknande grundläggande värderingar. Och kunna gå ut på kvällen utan att behöva vara rädd att bli träffad av ett vådaskott eller snubbla över en bomb i trapphuset. Fast å andra sidan sker sånt överallt numer, så vete sjutton var jag vill bo. Jag älskar det Sverige jag växte upp i och är genuint ledsen över att se förändringen. I den lilla by där jag har ett sommarställe sedan länge är det knappt längre någon som talar svenska. Det är inget fel på dem som bebor samhället, lägger ingen skuld på dem, de ler trevligt när man möts på gatan etc. Men det känns så främmande att inte kunna kommunicera på svenska och de har ett annat sätt att förhålla sig till saker. Som att jag rest till Västafrika på semester fast jag är i Norrland. Så är det i de flesta mindre städer ute i landet. Sen har många ingen sysselsättning utan hänger i klungor lite här och där. Nä, Rinkeby vill jag inte bo i. I Stockholm finns det oaser än så länge. Ute i landet får man välja stad med omsorg, finns väl ett och annat ställe där man kan känna det som att man fortfarande bor i Sverige...?