Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 02:23:59 följande:
Tvinga barn leka med klasskompisar?
Ska försöka skriva kort.
Mitt barn mår bra i skolan (lågstadiet) har en superfin kompiskrets. Dom umgås mkt på fritiden med.
Ibland som idag får jag sms från mammor som undrar om mitt barn vill hem till dem och leka. Idag vägrade hon. När jag frågar varför säger hon att de leker olika. Inte att klasskompisen är dum eller nåt sånt.
Vet av andra mammor att det är några tjejer (bla den här) som behöver komma mer in i stora gruppen.
Nu gjorde jag så att jag sa att veckodag gick inte men erbjöd att klasskompisen kan komma hit hem fredag. Vill förstå vad problemet är nu när hon tvärvägrat flera ggr. Min dotter storgrinade för hon vill bara leka med sin bästa kompis eller någon av tjejerna hon alltid leker med. Jag fick lova hitta på nåt kul lördag för att lugna ner henne.
Gjorde jag fel som bjöd in ändå? Känns jättekobstigt allt.. Börjar nästan fundera på om min dotter fryser ut andra i skolan nu för sååå hemskt är det ju inte att umgås en stund.. eller? Har nån varit med om samma?
Jag försöker att tänka mig tillbaka till min egen barndom och hur jag skulle känna om mina föräldrar eller andra vuxna skulle tvinga mig att umgås med vissa barn och jag ryser över tanken.
Även om vi har många likheter så finns också olikheter i vad vi tycker, hur vi beter oss, vad vi gillar o.s.v. Detta gör at vi går ihop med olika människor olika bra.
I större sammanhang, där man är många om att göra saker tillsammans spelar dessa olikheter mindre roll och det är ofta också i dessa sammanhangen man finner nya kamrater, som man känner samhörighet och kompatibilitet med.
Men att på tu man hand tvingas umgås med någon man inte känner detta för blir en helt annan.
Såklart är det inte bra om vissa barn blir utfrysta, men ansvarsfrågan är en helt annan. Barn med udda intressen, svårigheter för sociala koder, samarbetssvårigheter, humörsvängningar, bristande fostran, sämre uppfinningsrikedom och initiativförmåga till aktiviteter e.t.c. kommer sannolikt ha svårare att finna kompisar de går bra ihop med.