Inlägg från: Anonym (Leah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leah)

Tvinga barn leka med klasskompisar?

Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 12:10:24 följande:

Ok. Ser att alla tyckte de var fel. Får börja komma på ursäkter kanske då till andra veckor. Eller va rak mot mamman säga att hon inte vill???

Jag känner igen mig! Har också tyckt det varit jobbigt att säga nej när kompisars föräldrar frågat och mitt barn inte vill. Men jag har rannsakat mig själv och insett att det är en ängslan hos mig, att jag vill vara alla till lags osv. Men det är inte min dotters jobb att fixa det. Vill hon inte så vill hon inte. Jag vill heller inte bli tvingad till umgänge med nån jag inte vill hänga med. Jag tänker att det är viktigt att visa din dotter att hennes åsikter räknas, att hennes vilja respekteras. Risken är ju annars att hon lär sig att hennes vilja är oviktig, och att det är viktigare vad andra vill, tyvärr det finns gott om människor som gärna utnyttjar detta. Stå upp för henne!

Sen tycker jag fortfarande det är jobbigt att säga nej, det blir lätt att man vill komma på ursäkter, men jag jobbar på saken. Jag säger att hon inte kan eller ibland att hon faktiskt inte känner för det just nu. 
  • Anonym (Leah)
    Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 12:49:16 följande:
    Jo så e de kanske. Det skulle varit 4e ggn hon sa nej nu ifall hon sagt nej. Men sen tänkte jag lite, om alla säger nej kommer dom ju inte lära känna de här tjejerna bra heller... 

Min tanke va inte att bara släppa allt åt min dotter när tjejen kommer hit hade tänkt styra upp saker de kunde göra tillsammans.. Men a, fick mig en tankeställare när jag såg  alla svaren nu. Det kanske inte var så bra idé efter allt.... 
    Om de behöver komma in mer i gruppen får de föräldrarna ta det med skola/fritids, det är inte din dotters ansvar att fixa på fritiden. Risken är att det får motsatt effekt. 
  • Anonym (Leah)
    Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 13:26:30 följande:
    Fick komma på en lösning. Tar med tjejen plus bästa kompisen till lekland. Mer avslappnat i grupp säkert rätt tänk.. 
    Det låter som en bra lösning för denna gången. Men om din dotter sen fortfarande inte vill leka, låt henne slippa. 
  • Anonym (Leah)
    Anonym (oj) skrev 2023-05-04 14:30:30 följande:

Oj! Vilka svar du fått. Jag tycker inte ALLS att det kan jämföras med att som vuxna "tvingas" umgås. Jag ser flera problem med den frågeställningen. JAG som vuxen har redan gått igenom en barndom och ungdom där jag lärt mig tolerera fler personer än mina bästisar, så OM en annan vuxen person, trots att den också gått igenom en hel barndom och ungdom - ändå är så outhärdlig för mig att umgås med att jag inte klarar av det, ja det är en helt annan sak. Finns ännu fler orsaker men -

Jag hade kunnat göra precis som du, TS. Tycker det verkar som en fin idé att låta barnet som har svårt att komma in i gruppen leka hos er, medan du erbjuder nånslags aktivitet och finns nära till hands. Blir det totalknas och du märker att det inte funkar är det väl bara att avbryta och förklara för den andra föräldern att tyvärr, det funkade inte. Lycka till, och berätta gärna hur det går, om du genomför det :)

Fast nja. Lära sig tolerera andra gör man på förskolan, i skolan, på aktiviteter osv, även vid hemmalek om det är en person man vill leka med, man får lära sig kompromissa, vänta på sin tur, acceptera olikheter. Men vill man inte leka med någon, man har helt enkelt inte lust, så ska man inte tvingas till det. Det lär barn att alla andra ska respekteras och accepteras - förutom de själva. 
  • Anonym (Leah)
    Anonym (oj) skrev 2023-05-04 14:45:21 följande:
    Jag förstår hur du menar, och håller med om att det är viktigt med integritet, men vet också flera gånger då jag i sjuårsåldern tyckte att mina föräldrars påhitt var ABSOLUT SKRÄP tills vi faktiskt kom iväg och det visade sig att det var rätt kul ändå... Museibesök, resor, mina vänner, deras vänner, osv. Ofta grät jag stort innan men ville tillbaks nästa dag sen. Stackars mamma.

Point being att jag är tacksam att jag ändå blev ivägsläpad. Så fattigt mitt liv hade varit annars.

PS tycker att den här delen i att uppfostra ett barn är så mycket mer hemmets ansvar än skolans...

Jag kan hålla med dig om det handlar om en ny bekantskap, att inte tvinga men uppmuntra, till lek just för att det kan visa sig bli en jättefin vänskap, så absolut. Men i detta fallet när barnet redan gott och väl vet att det inte är så kul att leka med just den här klasskompisen, ja då bör man lite och lyssna på sitt barn. 

Det är absolut i hemmet den allra största och viktigaste delen av uppfostran sker, men det är ofrånkomligt att den största delen av det sociala umgänget med andra barn sker i just de miljöer jag nämnde. Att om och om igen tvinga sitt barn att leka med någon den inte vill kommer inte lära barnet acceptera olikheter, utan kommer snarare att resultera i motsatsen. 

Svar på tråden Tvinga barn leka med klasskompisar?