Anonym (oj) skrev 2023-05-04 14:45:21 följande:
Jag förstår hur du menar, och håller med om att det är viktigt med integritet, men vet också flera gånger då jag i sjuårsåldern tyckte att mina föräldrars påhitt var ABSOLUT SKRÄP tills vi faktiskt kom iväg och det visade sig att det var rätt kul ändå... Museibesök, resor, mina vänner, deras vänner, osv. Ofta grät jag stort innan men ville tillbaks nästa dag sen. Stackars mamma.
Point being att jag är tacksam att jag ändå blev ivägsläpad. Så fattigt mitt liv hade varit annars.
PS tycker att den här delen i att uppfostra ett barn är så mycket mer hemmets ansvar än skolans...
Jag kan hålla med dig om det handlar om en ny bekantskap, att inte tvinga men uppmuntra, till lek just för att det kan visa sig bli en jättefin vänskap, så absolut. Men i detta fallet när barnet redan gott och väl vet att det inte är så kul att leka med just den här klasskompisen, ja då bör man lite och lyssna på sitt barn.
Det är absolut i hemmet den allra största och viktigaste delen av uppfostran sker, men det är ofrånkomligt att den största delen av det sociala umgänget med andra barn sker i just de miljöer jag nämnde. Att om och om igen tvinga sitt barn att leka med någon den inte vill kommer inte lära barnet acceptera olikheter, utan kommer snarare att resultera i motsatsen.