Tvinga barn leka med klasskompisar?
Tom Araya skrev 2023-05-04 15:09:16 följande:
Jag försöker att tänka mig tillbaka till min egen barndom och hur jag skulle känna om mina föräldrar eller andra vuxna skulle tvinga mig att umgås med vissa barn och jag ryser över tanken.Även om vi har många likheter så finns också olikheter i vad vi tycker, hur vi beter oss, vad vi gillar o.s.v. Detta gör at vi går ihop med olika människor olika bra.
I större sammanhang, där man är många om att göra saker tillsammans spelar dessa olikheter mindre roll och det är ofta också i dessa sammanhangen man finner nya kamrater, som man känner samhörighet och kompatibilitet med.
Men att på tu man hand tvingas umgås med någon man inte känner detta för blir en helt annan.
Såklart är det inte bra om vissa barn blir utfrysta, men ansvarsfrågan är en helt annan. Barn med udda intressen, svårigheter för sociala koder, samarbetssvårigheter, humörsvängningar, bristande fostran, sämre uppfinningsrikedom och initiativförmåga till aktiviteter e.t.c. kommer sannolikt ha svårare att finna kompisar de går bra ihop med.