• fultextad användarhandbok

Rituella inlägg och subliminala budskap

Sangvinisk palaver författade av flyhänta skribenter. Jag insuper njutningsfullt frågetecknen, de interrogativa satsernas särskilda krumelurer. Gåtfulla, hemlighetsfulla, sfnixlika. Besvärjelser, magiska formler och ockulta riter förklädda till triviala inlägg. Didaktiska rader som ger mig tid att kontemplera över de mytiska och paranta namn som skribenterna gagnar. Ibland impertinenta, bombastiska formuleringar och utgjutelser, ibland verserade, såta och  hjärtinnerliga. 

Förtälj era tolkningar av forumets inlägg.
  • Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap

Döden då, när jag ändå är igång. Döden inträder när en levande varelses metabolism upphör. Vad är det egentligen som skapar jag-upplevelserna? Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever. Kanske jag-upplevelser i sin tur består av enskilda medvetanden eller mindre aktörer, vilka i sin tur består av mindre byggstenar och medvetanden till en nedre gräns, som till tillsammans bildar jag-upplevelserna, ungefär som jag-upplevelser bildar vi-upplevelser?

Anta att du vandrar i en vacker höstskog någonstans och ser ett träd som fallit omkull och börjat förmultna. Vi säger att trädet är dött, i själva verket befinner det sig i en övergång. Då vi uppfattar tiden linjärt kan vi för enkelhetens skull säga att vi har tillstånd x1 innan trädet fanns till, sedan tillstånd x2 då trädet finns och tillstånd x3 då trädet är dött, alltså då det inte längre har en metabolism. x1=existens av något som har potential och möjlighet att bli ett individuellt träd, x2=individuellt träd, x3=dött individuellt träd och potential och möjlighet att bli ett individuellt träd i x2 igen. Även det individuella trädet är en övergång av det det var tidigare och av det de ska bli. Precis som jag-upplevelsen är en övergång, hade du kunnat jämföra upplevelser från då du var sex år jämfört med nu, hade de tett sig väldigt olika. Ändå finns där en kontinuitet som vi kallas för jag.

Därför, när vi dör, kastar vi då av oss den nuvarande ikonen och fortsätter in i andra potentialer och möjligheter där jag-upplevelsen upphör? Jag vet inte.

Och så en liten reflektion och evighet och oändlighet. Vad är evighet och oändlighet annat än matematiska konstruktioner? Jag vet inte. Jag vet däremot att ändlighet kan vara större än oändlighet. Exempelvis är 1,9999...ad infinitum oändligt, men mindre än 2 som är ändligt. Ja, jag erkänner att jag är ganska nördig, jag erkänner också att jag är ganska enkelspårig och inte den skarpaste kniven i lådan. Ta hand om er och mot nya äventyr och regniga dagar!Hjärta

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:07:01 följande:

Och så en liten reflektion och evighet och oändlighet. Vad är evighet och oändlighet annat än matematiska konstruktioner? Jag vet inte. Jag vet däremot att ändlighet kan vara större än oändlighet. Exempelvis är 1,9999...ad infinitum oändligt, men mindre än 2 som är ändligt. Ja, jag erkänner att jag är ganska nördig, jag erkänner också att jag är ganska enkelspårig och inte den skarpaste kniven i lådan. Ta hand om er och mot nya äventyr och regniga dagar!Hjärta

Intressanta reflektioner! Jag tycker om hur du blandar siffror med filosofi. I ditt exempel känns genast 1,9999? större än 2, trots att man vet att det inte är det. När siffrorna rinner över kanten på ettan så tycks de aldrig sina utan fortsätter i ett oändligt flöde, ända tills den torra, en aning trista och mycket precisa tvåan sätter stopp. Så kul ska vi inte ha det, så att vi slänger oss med en massa decimaler 😅 Du är så skarp att om du vore en kniv skulle jag inte våga använda dig. Du skulle få bli besticklådans skådebröd 🥖

Vet inte om mitt svar var vad du hade tänkt dig, men det känns som att den här tråden har så högt i tak att till och med en långskånk som jag får plats 🦒

Ta hand om dig också och det regnar faktiskt just nu! ❤️
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:03:23 följande:

Döden då, när jag ändå är igång. Döden inträder när en levande varelses metabolism upphör. Vad är det egentligen som skapar jag-upplevelserna? Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever. Kanske jag-upplevelser i sin tur består av enskilda medvetanden eller mindre aktörer, vilka i sin tur består av mindre byggstenar och medvetanden till en nedre gräns, som till tillsammans bildar jag-upplevelserna, ungefär som jag-upplevelser bildar vi-upplevelser?

Anta att du vandrar i en vacker höstskog någonstans och ser ett träd som fallit omkull och börjat förmultna. Vi säger att trädet är dött, i själva verket befinner det sig i en övergång. Då vi uppfattar tiden linjärt kan vi för enkelhetens skull säga att vi har tillstånd x1 innan trädet fanns till, sedan tillstånd x2 då trädet finns och tillstånd x3 då trädet är dött, alltså då det inte längre har en metabolism. x1=existens av något som har potential och möjlighet att bli ett individuellt träd, x2=individuellt träd, x3=dött individuellt träd och potential och möjlighet att bli ett individuellt träd i x2 igen. Även det individuella trädet är en övergång av det det var tidigare och av det de ska bli. Precis som jag-upplevelsen är en övergång, hade du kunnat jämföra upplevelser från då du var sex år jämfört med nu, hade de tett sig väldigt olika. Ändå finns där en kontinuitet som vi kallas för jag.

Därför, när vi dör, kastar vi då av oss den nuvarande ikonen och fortsätter in i andra potentialer och möjligheter där jag-upplevelsen upphör? Jag vet inte.

Döden ja, allas följeslagare genom livet. En oinbjuden gäst som kastar en skugga över alltihop. Eller så är det en välkommen gäst, så var det för min farmor. När hon dog hade hon verkligen längtar efter att göra det. Hon kände sig färdig med livet, men inte på något sorgset sätt. För vissa kommer döden mycket mer plötsligt och ovälkommet. Ibland hinner man inte ens ta farväl och ibland gjorde man det, utan att veta att det var sista gången. Vissa gånger tänker man mer på döda personer än på levande, just för att de saknas. Plötsligt är de levande personerna, som man kanske inte tänkte så mycket på, i de dödas skara.

Döden är också en kontrast till livet, vilket man blir väldigt medveten om under en begravning. Där sitter man, som en åskådare, och har turen att inte ligga i kistan. Ännu en dag, timme eller minut lyckas man klamra sig fast vid livet. Ibland är det det dyrbaraste och enda man har.

Det är kanske även enda möjligheten man har till att uppleva något alls? Eller så är det som du beskriver, att man fortsätter in i andra potentialer och möjligheter, trots att jag-upplevelsen upphör.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:03:23 följande:

Angående trädet, så besökte jag en kär gammal vän för någon sommar sedan. Vännen var så förändrad att den inte längre gick att känna igen, men jag visste ändå att det var min gamla vän. När jag var liten hade vi många glada stunder ihop. Jag återsåg min vän varje sommar och sedan tog besöken slut. Det var den tiden i livet då jag flyttade långt bort för att utbilda mig, medan min vän stannade kvar på samma plats och väntade på mina besök. Jag tog inte farväl, utan plötsligt var jag bara borta. Sjutton långa år senare återvände jag och trodde att allt skulle vara som förut, men då hade min vän gått igenom de två sista stegen som du beskriver. Min vän, som jag brukade balansera ut på över vattnet, låg nu i vattnet och hade förvandlats till en murken gammal stock. Det gjorde mig ledsen att se, men min kompis påminde mig om att min vän, det nästan horisontellt växande trädet som sträckte sig ut över vattnet, bara hade övergått i en ny existens. Nu hade det blivit ett hem åt en massa små vattenlevande kryp som behövde någonstans att bo. Det gjorde mig glad att tänka på ☺️
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
    Eurydike skrev 2024-09-11 00:11:02 följande:
    Intressanta reflektioner! Jag tycker om hur du blandar siffror med filosofi. I ditt exempel känns genast 1,9999? större än 2, trots att man vet att det inte är det. När siffrorna rinner över kanten på ettan så tycks de aldrig sina utan fortsätter i ett oändligt flöde, ända tills den torra, en aning trista och mycket precisa tvåan sätter stopp. Så kul ska vi inte ha det, så att vi slänger oss med en massa decimaler 😅 Du är så skarp att om du vore en kniv skulle jag inte våga använda dig. Du skulle få bli besticklådans skådebröd 🥖

Vet inte om mitt svar var vad du hade tänkt dig, men det känns som att den här tråden har så högt i tak att till och med en långskånk som jag får plats 🦒

Ta hand om dig också och det regnar faktiskt just nu! ❤️
    Att skriva med endast siffror är ofullständigt i sådana här sammanhang, dessutom är jag ingen matematiker, men att använda siffror som förstärkare eller stöd kan underlätta ibland. Evighetstalet ser större ut än tvåan då det tar upp mer fysisk plats, kanske att det kan påverka. Tack så väldigt mycket!Solig Jag har oftast sett mig som lite oskarp då jag liksom inte lyckats med något mer bestående och är mycket dålig på flera företeelse och ämnen. Men ibland får jag till det lite, det ska inte tolkas som skryt dock.

Nä alltså, inte har jag förväntat mig något åt ena eller andra hållet, jag inte vill inte styra svaren, det är desto mer intressant att ta del av andras perspektiv och synsätt. Här är högt i tak, så även långa får rum, annars är det väl kanske snarare en kortis som jag som inte når upp till de nivåer som skapas haha!

Höstregn är något visst med.🌧️
    Eurydike skrev 2024-09-11 22:55:38 följande:
    Döden ja, allas följeslagare genom livet. En oinbjuden gäst som kastar en skugga över alltihop. Eller så är det en välkommen gäst, så var det för min farmor. När hon dog hade hon verkligen längtar efter att göra det. Hon kände sig färdig med livet, men inte på något sorgset sätt. För vissa kommer döden mycket mer plötsligt och ovälkommet. Ibland hinner man inte ens ta farväl och ibland gjorde man det, utan att veta att det var sista gången. Vissa gånger tänker man mer på döda personer än på levande, just för att de saknas. Plötsligt är de levande personerna, som man kanske inte tänkte så mycket på, i de dödas skara.

Döden är också en kontrast till livet, vilket man blir väldigt medveten om under en begravning. Där sitter man, som en åskådare, och har turen att inte ligga i kistan. Ännu en dag, timme eller minut lyckas man klamra sig fast vid livet. Ibland är det det dyrbaraste och enda man har.

Det är kanske även enda möjligheten man har till att uppleva något alls? Eller så är det som du beskriver, att man fortsätter in i andra potentialer och möjligheter, trots att jag-upplevelsen upphör.
    Ja, kanske är den inte helt ovälkommen om upplevelser tar mer än de ger, jag vet inte. Det stämmer, jag hade en vän, vi besökte ett område nära ryska gränsen, sedan tog vi tåget hem och från centralstationen blev det som lite bråttom och det blev inget ordentligt avsked. Sedan sågs vi inte mer eftersom hon inte fanns så länge till.

Döden är upphörandet av metabolismen, förmodligen av jag-upplevelsen med. Å andra sidan, jag-upplevelsen upphör även vid medvetandeförlust och vid djup drömlös sömn. Upplevelser är det enda vi har. Jag-upplevelsen kan också ge oss infallsvinkeln att jaget är en utomstående betraktare av omvärlden, fast vi egentligen är en del av den, lika integrerad som solen, bergen eller haven. Och, här är ju mina små tankar som jag funderar på till och från, att medvetandet möjligen är det som egentligen skapar alltet och i så fall är en avgörande del av existensen. Som stöd har jag bland annat dubbelspaltexperimentet och en del olika kloka personer, som jag på intet vis försöker att jämföra mig med. Mot mig har jag större delen av materialismen.

Ja, det kan vara så! Å andra sidan, även om vi utgår från materialism och påståendet att universum är oändligt, så uppstår möjligheten att vi kan uppstå oändligt många gånger, säg jr35j4, den är en kombination som kommer att uppstå oändligt många gånger om vi genererar olika kombinationer i en evighet. Om det går att applicera eller översätta till jag-upplevelser vet jag inte. Däremot tror jag faktiskt att vi uppgår i potentialer och möjligheter, varur vi väl stammar. Fast jag erkänner, jag är väldigt okunnig inom detta området!
Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap