• Dwarfairy

Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

Hej!

Är det verkligen såhär folk är (utanför ?överklassen?)?! Eller är det bara människor i södra Stockholm som är trash/störda på något sätt? Rör det sig om enstaka exemplar av människor?

Jag har aldrig tidigare använt mig av forum av det här slaget, men tänker att det kan vara rätt plats för att få rimlig input i frågan. Jag skulle vilja ha er uppriktiga åsikt kring ämnet.

Bakgrund:

Jag är född och uppvuxen på Östermalm/Lidingö/Djursholm, högutbildad, och flyttade för 6-7 år sedan med min familj till ett ?vanligt? villaområde i en förort i södra Stockholm. Vi hade gift oss, bott 10 år i stan och ville komma närmare naturen. Då kostade ett småhus i området omkring 5 miljoner. 

Naivt kanske, men vi tänkte inte att människorna söder om stan skulle vara så mycket annorlunda än villaägare på Lidingö/i Djursholm. Oavsett om ett hus kostar 5 eller 25 miljoner så måste man ju vara någorlunda skötsam, ha en hyfsad inkomst, vara kapabel att underhålla hus och trädgård osv för att tillvaron ska fungera. Det fungerar i alla fall inte att vara ?ett socialfall?. Trodde vi.

Undrar nu om vi tänkt helt fel och är fullständigt ute och cyklar, och om den enda lösningen är att flytta tillbaka till ett ?överklassreservat? där människor är någorlunda skötsamma. Personligen tycker jag ju att det vore trevligt om människor kunde komma överens oavsett bakgrund.

Grannfamilj 1 (vildar?)

Till det första huset vi köpte fick vi riktigt grisiga grannar som släppte ut sina ouppfostrade stora hundar i trädgården redan vid klockan 5 på morgonen (och gärna ett antal gånger till under dygnet) 365 dagar om året så att de satt och skällde utanför våra sovrumsfönster, vilket resulterade i förstörd sömn under flera år. Vi vaknade kl 5 såväl julafton som midsommarafton, varje helg och under semestern. Varken tillsägelser, anmälningar till kommunen eller hot i lagens gråzon hjälpte. 

Trädgården användes periodvis för förvaring av gamla båt- och bilvrak (dock ej under tiden vi köpte huset, då såg det rätt städat ut). Familjen svetsade gamla båtdelar i det torra gula gräset framför huset när det rådde eldningsförbud och stora delar av landet härjades av skogsbränder. Ved klövs med maskin kl 6 söndag morgon så att hela kvarteret vaknade. Grävskopa användes på den lilla ?rashusplätten? så gott som varje lördagmorgon maj-september, utan att de byggde något, vad man såg. Ett av båtvraken var nära att ramla rakt över vår bil, vilket skulle mosat den. Osv.

När vi sa till om hundarna inledde de en ?kampanj? då de försökte köra över oss med sina pick up-bilar, sparkade sönder vårt staket osv. De misshandlade oss även vid ett tillfälle, vilket vi polisanmälde. Vi uppfattade familjen som någon typ av vildar/troll. De var i min värld inte normala.

Grannfamilj 2 (gränslösa akademiker?)

Vi sålde huset och flyttade till ett nytt i ett lite ?finare? område där i princip alla hus kostar runt 10 miljoner, och där man omöjligt har råd att bo om man inte är någorlunda skötsam och kan behålla ett lite mer avancerat/högavlönat jobb (dvs klarar av att bete sig relativt civiliserat) om man inte ärvt en större summa pengar. Detta måste vara bättre, och med ett annat klientel, tänkte vi. 

Fel igen. Det är samma sak(!) här.

Grannens tonåringar (omyndiga) med vänner gör intrång på vår fastighet, springer omkring i vår trädgård, tittar in i våra fönster, använder vår entré som plats för att sitta och vila sig, använder vår garageuppfart som sin parkeringsplats för sina/kompisars mopeder, mopedbilar och A-traktorer, står nedanför huset och fyllskriker på helgnätterna, tjuvröker cannabis bakom buskarna i vår trädgård och har högljudda fester under helgerna när föräldrarna lämnar dem ensamma(!) utan tillsyn osv. Vi har sagt till i princip varje gång, även ringt på och talat med ?barnen? och föräldrarna. Allt finns också dokumenterat i vårt bevakningssystem.

Hittills har vi enbart hotat med polis och socialtjänst, men efter en incident där grannkärringen (tonåringarnas mor) stod i vår trädgård och klippte ner våra prydnadsbuskar för att hon ?tyckte att de borde beskäras en gång per år?, så är måttet nu rågat.

Dessa människor är i min värld inte normala, och ?barnen? bör omhändertas och fostras av riktiga vuxna som sätter gränser, och i vart fall inte tillåter rena brottsliga aktiviteter, eller att man behandlar andra oskyldiga människor illa.

När vi påtalade att man oavsett upplevelse inte kan gå in i en grannes trädgård/på någon annans fastighet för att beskära dennes buskar då detta är olagligt svarade människan att ordet ?fastighet? var för svårt att förstå, och att de ändå inte brydde sig så mycket om regler i sin familj? (no shit, säger ni det!).

Att deras barn använder narkotika, röker och beter sig illa mot andra vuxna, eller klottrat könsord på en del andra villor i området (inte vår) verkar inte bekomma dem nämnvärt, och jag börjar misstänka att föräldrarna kanske missbrukar själva. När vi talat med föräldrarna hävdar de att deras barn är helt normala och skötsamma, trots att jag vet att de varit i kontakt med socialtjänsten redan innan vi flyttade in, och att det måste funnits problem även längre tillbaka.

Tvärtom mot hur det kan verka är föräldrarna light-akademiker och har någorlunda ?bra? jobb, men verkar fruktansvärt konstiga och gränslösa. 

Normala förväntningar?

Vad tänker ni, har jag onormalt höga ?överklassförväntningar? när jag räknar med att grannarna någorlunda följer lagen och visar hänsyn/respekt? Bör man inte vänta sig mer än såhär av människor söder om stan/utanför överklassen?

Handlar det om enstaka tokiga individer vi råkat på, eller är det såhär man är/uppför sig utanför Östermalm/Lidingö/Djursholm?

Är människor söder om Stockholm, eller utanför överklassen någon form av troll/vildar/trash utan normal fostran? 

Från min position i samhället har jag svårt att förstå syftet/målet med beteendet; att nå total anarki i samhället? Att skaffa sig problem? Vill man att grannar m fl ska hyra in en torped för att skjuta en? 

Allt är så märkligt. Inget av detta stämmer in på något jag lärt mig under min uppväxt, eller på hur mina vänner och bekanta lever. 

På mitt arbete, genom föreningar mm träffar jag många människor med varierande bakgrund som verkar skötsamma och trevliga, men jag vet ju inte hur de beter sig hemma.

Är det verkligen såhär folk är?

/D

• Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!
  • Anonym (ej PK)
    PH76 skrev 2023-04-19 15:10:58 följande:
    Skulle du sätta vaktade grindar vi alla in- och utfarter till Västa hamnen så har du ett mer klassiskt gated community.
    Så sant som det var sagt, att märka ord,
    att förneka och blunda för den nya samhällsutvecklingen i Sverige...

Klassisk Gated Community, eller liknande säkerhetsarrangemang,
    behovet är stort och uppenbarligen starkt växande.
    Kalla förekomsten och behovet för vad man vill...
  • Anonym (H)
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 16:08:50 följande:

Varför startar du inte en egen tråd, denna handlar om störiga grannar som inte är överklass, inte om kriminaliteten i Sverige. 
  • PH76
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 16:08:50 följande:

Jag förnekar ingenting, men jag är försiktig med att överdriva eller fara med osanningar.

Hur var det med detta

Det finns redan villakvarter som innevånarna har köpt ut från kommunen, flera förhandlingar är pågående. Fler kommer och intresset bland vanliga villaägare kommer att öka ju fler det blir.

Vilka villakvarter eller kommuner har det hänt i?
  • Anonym (Lidingöfödd)
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 08:57:53 följande:

Tack för alla konstruktiva och hoppingivande svar! Det låter som att det finns många trevliga områden att bo i därute!

Ska kanske förtydliga att ?klass? för mig i stort inbegriper ett sätt att vara; fostran, värdighet, självrespekt och integritet - snarare än pengar eller inkomst.

Man förlorar inte sin fostran för att man förlorar pengar, och man får naturligtvis inte ett visst sätt att vara för att man plötsligt vinner 300 milj kr. Som exempel. Inkomst är något flyktigt. 

Blir lite konfunderad över hur du definierar klass. 
    Här ovanför verkar du ha missat väsentliga delar i överklassbegreppet. Vilka uppfyller du, enligt dig själv, för att tillhöra överklassen? 
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 12:56:06 följande:

Tack Anonym, ej PK! Du får gärna utveckla dina resonemang - kanske är vi något intressant på spåren? 

Jag instämmer helt i vad som sagts om äldre tiders/traditionell arbetarklass, och att denna grupps värderingar på många sätt stämmer överens med den traditionella svenska överklassens. På detta sätt har dessa båda grupper gemensamt byggt Sverige.

Håller även med vad gäller många nyrika och deras barn. En del är oerhört vulgära. Kan också gälla modern obekymrad medelklass, s k Svenssons.

På vilket sätt har den breda medelklassen "byggt Sverige" mindre än över- och arbetarklass? 
  • Anonym (ej PK)
    PH76 skrev 2023-04-19 16:01:06 följande:
    Detta är jag väldigt intresserad av, finns det några exempel du kan komma med?
    Nej, jag vill inte komma med några exempel.
    För mig känns det mest som att du vill argumentera emot och att du i så fall kommer söka fel, märka ord och komma med andra förklaringar.

Om du vill, om du känner ett behov av det, så kan du redan nu avfärda allt som jag skriver som lögner.
    Jag kommer inte att presentera länkar eller annat för dig att försöka bortförklara.
    Om du har ett behov av att förneka och blunda för samhällsutvecklingen så får det stå för dig och det rör mig inte i ryggen.

Mina ögon är öppna, jag har inget behov av att förneka samhällsutvecklingen och jag har inte varit naiv.
  • PH76
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 16:18:58 följande:
    Nej, jag vill inte komma med några exempel.
    För mig känns det mest som att du vill argumentera emot och att du i så fall kommer söka fel, märka ord och komma med andra förklaringar.

Om du vill, om du känner ett behov av det, så kan du redan nu avfärda allt som jag skriver som lögner.
    Jag kommer inte att presentera länkar eller annat för dig att försöka bortförklara.
    Om du har ett behov av att förneka och blunda för samhällsutvecklingen så får det stå för dig och det rör mig inte i ryggen.

Mina ögon är öppna, jag har inget behov av att förneka samhällsutvecklingen och jag har inte varit naiv.
    Ja jag förstår att du inte kommer att bidra med några länkar då de inte existerar.

Av någon anledning så väljer du att ta ett rejält samhällsproblem och smutsa ner det med lögner och grova överdrifter, till den grad att det som är sant förlorar all trovärdighet.
  • AndreaBD
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 15:33:56 följande:
    Jag menade absolut inte vara otrevlig.
    Men jag förstår kanske att du kunde välja att ta det så. Jag upplevde det som att du märkte ord, men nu efter din förklaring förstår jag att du bara helt missförstod och trodde precis tvärtom mot det jag skrev. 

Jag för min del ser absolut inte Gated Community som att de rika låser in sig, utan tvärtom.

Den som tror att det handlar om att de rika vill låsa in sig den har bara valt att okritiskt gå på någon verklighetsfrånvänd propaganda.

Tvärtom handlar det alltså om att den samhällsutveckling, de samhällsproblem, som vi i Sverige har valt att dra på oss skapar ett behov av att låsa ute de element som står för dessa problem, de som hotar säkerheten för de som bor i ett område.

Ingen vill frivilligt låsa in sig själv, vare sig fattig eller rik.
    Jag vågar lova att alla som själva får välja skulle hellre föredra att leva öppet och skulle hellre föredra leva i ett samhälle där det inte fanns några behov av att låsa någon ute.

Men med de samhällsproblem vi nu har i Sverige så uppstår ett jättestort behov av att skydda sig själv, sina barn och sina tillhörigheter.
    Det är detta skydd, att låsa ute sådana element, som skapar behovet av Gated Community, eller motsvarande sätt att bo.

De Gated Communities, eller motsvarande, som nu uppstår, och som i ännu större utsträckning kommer uppstå i framtiden, är inte i huvudsak rika områden utan det är i större utsträckning ganska vanliga villakvarter där kvarterets innevånare väljer att köpa ut mark, gator, gatubelysning och infrastruktur från kommunen, för att äga dem och sköta dem själva i egen regi.
    Och för att bättre kunna ansvara för sin egen säkerhet, sätta upp egen belysning, stängsel, övervakningskameror, hyra in väktarbolag, etc.

Kommunerna brukar ofta se detta som en win win-situation då kommunen får in nytt kapital när man säljer sin mark och sin infrastruktur och får dessutom minskade kostnader för kommunen när kvarterets innevånare själva betalar för för drift och underhåll.
    (Kommunen får alltså loss pengar som är nödvändigt för att betala för att hantera kriminaliteten och den extremt dyra samhällsutvecklingen som vi har valt att dra på oss...).

Men självklart ska ju dessa innevånare också få lägre skatt när kommunen slipper betala för investeringar, underhåll, sophämtning och mycket annat.

Gated Community, och motsvarande, handlar alltså om att de skattebetalande medborgarna känner sig tvingade att skydda sig och sina nära genom att låsa ute kriminalitet och de element som står för samhällsproblemen.
    Det handlar INTE om att några rika skulle ha en egen önskan att låsa in sig.
    Jo, jag vet. Att de inte VILL låsa in sig. Det var bara en snabb, lite slarvig förklaring för att visa att jag har förstått nu. Jag har ju hört det förut, men av nån anledning blandade jag ihop det med parallelsamhälle nu.

Jag ser dock inte riktigt att det skulle finnas såna. I innerstan i Stockholm finns det några bostadområden där man inte kommer in i huset, via innergård, utan att låsa upp en grind, men det är ju äldre hus, då är det ganska oklart varför de byggdes så. 

Jag vet också att folk i vissa villaområden själva patrullerar som en slags milis. Även där jag bor. Och jag tycker inte riktigt om det heller. Det är ofta folk som inte är svenskar heller. Här är det en polsk granne som har mobiliserat några landsmän som inte ens bor här. Jag tror inte riktigt på det. Hellre håller vi ögonen öppna och om vi ser någon liten förändring som kan vara bovar som har markerat för att komma tillbaka dit, så tar vi bort det direkt. 
  • Anonym (ej PK)
    Anonym (H) skrev 2023-04-19 16:12:13 följande:
    Varför startar du inte en egen tråd, denna handlar om störiga grannar som inte är överklass, inte om kriminaliteten i Sverige. 
    Därför att jag vet och har själv upplevt att störiga grannar och kriminalitet ibland kan ha ett samband.

Jag har förståelse för att de där ordvalen om överklass och liknande kan vara intressant, och störande i sig, för vissa.
    Det kan bli ett väldigt konstigt fokus när någon använder ord som överklass, vilket vi redan har kunnat se i tråden.

Men för mig är dessa orden ganska ointressanta medan störande grannar och de försämringar som skett på det området under senare år är mycket intressant, och har tydlig anknytning till trådsstarten och ämnet.
  • Anonym (ej PK)

TS får gärna rätta mig om jag har fel eller om TS anser att jag avviker alltför mycket från ämnet.
    I så fall lovar jag att rätta mig efter TS.

• Studentpappa

Jag bor i ett vanligt villaområde där alla med ett varsitt jobb med ok lön har råd att bo. Har inga problem med någonting förutom på sin höjd att en del hundägare fuskar med hundskiten.

Sen att det finns en del hipsters etc. i medelklassen som inte orkar uppfostra sina telningar är väl intet nytt. De är för upptagna med lunchpadel och yoga för att ha tid med det, även om padel säkert är ute nu så det är något annat. 

Jag är uppvuxen i klassisk arbetarklass-anda där man jävlar i mig ska sköta sig och inte vara till besvär. Det verkar fler ha fått med sig där vi bor.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!