Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 15:33:56 följande:
Jag menade absolut inte vara otrevlig.
Men jag förstår kanske att du kunde välja att ta det så. Jag upplevde det som att du märkte ord, men nu efter din förklaring förstår jag att du bara helt missförstod och trodde precis tvärtom mot det jag skrev.
Jag för min del ser absolut inte Gated Community som att de rika låser in sig, utan tvärtom.
Den som tror att det handlar om att de rika vill låsa in sig den har bara valt att okritiskt gå på någon verklighetsfrånvänd propaganda.
Tvärtom handlar det alltså om att den samhällsutveckling, de samhällsproblem, som vi i Sverige har valt att dra på oss skapar ett behov av att låsa ute de element som står för dessa problem, de som hotar säkerheten för de som bor i ett område.
Ingen vill frivilligt låsa in sig själv, vare sig fattig eller rik.
Jag vågar lova att alla som själva får välja skulle hellre föredra att leva öppet och skulle hellre föredra leva i ett samhälle där det inte fanns några behov av att låsa någon ute.
Men med de samhällsproblem vi nu har i Sverige så uppstår ett jättestort behov av att skydda sig själv, sina barn och sina tillhörigheter.
Det är detta skydd, att låsa ute sådana element, som skapar behovet av Gated Community, eller motsvarande sätt att bo.
De Gated Communities, eller motsvarande, som nu uppstår, och som i ännu större utsträckning kommer uppstå i framtiden, är inte i huvudsak rika områden utan det är i större utsträckning ganska vanliga villakvarter där kvarterets innevånare väljer att köpa ut mark, gator, gatubelysning och infrastruktur från kommunen, för att äga dem och sköta dem själva i egen regi.
Och för att bättre kunna ansvara för sin egen säkerhet, sätta upp egen belysning, stängsel, övervakningskameror, hyra in väktarbolag, etc.
Kommunerna brukar ofta se detta som en win win-situation då kommunen får in nytt kapital när man säljer sin mark och sin infrastruktur och får dessutom minskade kostnader för kommunen när kvarterets innevånare själva betalar för för drift och underhåll.
(Kommunen får alltså loss pengar som är nödvändigt för att betala för att hantera kriminaliteten och den extremt dyra samhällsutvecklingen som vi har valt att dra på oss...).
Men självklart ska ju dessa innevånare också få lägre skatt när kommunen slipper betala för investeringar, underhåll, sophämtning och mycket annat.
Gated Community, och motsvarande, handlar alltså om att de skattebetalande medborgarna känner sig tvingade att skydda sig och sina nära genom att låsa ute kriminalitet och de element som står för samhällsproblemen.
Det handlar INTE om att några rika skulle ha en egen önskan att låsa in sig.
Jo, jag vet. Att de inte VILL låsa in sig. Det var bara en snabb, lite slarvig förklaring för att visa att jag har förstått nu. Jag har ju hört det förut, men av nån anledning blandade jag ihop det med parallelsamhälle nu.
Jag ser dock inte riktigt att det skulle finnas såna. I innerstan i Stockholm finns det några bostadområden där man inte kommer in i huset, via innergård, utan att låsa upp en grind, men det är ju äldre hus, då är det ganska oklart varför de byggdes så.
Jag vet också att folk i vissa villaområden själva patrullerar som en slags milis. Även där jag bor. Och jag tycker inte riktigt om det heller. Det är ofta folk som inte är svenskar heller. Här är det en polsk granne som har mobiliserat några landsmän som inte ens bor här. Jag tror inte riktigt på det. Hellre håller vi ögonen öppna och om vi ser någon liten förändring som kan vara bovar som har markerat för att komma tillbaka dit, så tar vi bort det direkt.