• Anonym (Andrahandshyresgäst)

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Personer som är beroende av försörjningsstöd får framöver inte längre hyra lägenheter i de kommunala bostadsbolagen i Göteborgs utsatta områden, rapporterar GP. Detta efter ett beslut av det rödgröna styret.
    Målet med de nya reglerna är att bryta segregationen, förklarar kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

Märkligt detta, eller hur?
    Vilka är det som utan inkomst har fått hyra bostäder förut?
    Jag lever i dagsläget på försörjningsstöd, är svensk, är inte kriminell eller missbrukare, utan är utförsäkrad efter en arbetsskada med icke fungerande rehabilitering... jag får inte hyra någon bostad alls, utom de ytterst få andra- eller tredjehandsuthyrare som inte bryr sig om vart man får pengar till hyran ifrån eller accepterar att man lever på försörjningsstöd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-06 02:31
    www.msn.com/sv-se/nyheter/other/egen-f%C3%B6rs%C3%B6rjning-blir-krav-f%C3%B6r-bostad-i-utsatta-omr%C3%A5den/ar-AA19vWKD?ocid=msedgdhp&pc=ENTPSP&cvid=da1f72f6ec034fcb92feccc0c4de45c5&ei=10
  • Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden
  • HSL7510
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-06 09:41:47 följande:
    Kommunen vill att de ska söka sig till typ Partille och Mölndal i stället gissar jag..
    Ja detta är egentligen ett gammalt SD förslag - Du kan hitta motionen här: https://goteborg.se/wps/PA_Pabolagshandlingar/file?id=23395

Sedan då det tidiagare i verkligheten blivit - Regeln har tidigare avvänts lokalt i stadsdelen Gårdsten som sedan 2019 inte längre klassas som ett utsatt område.

Så vill man (S)  nu "flytta" problemen genom att få detta område att bli klassat som icke utsatt område.
    Att media inte talar om att sossarna nu gör som SD velat, är ju bara beklaglig rapportering - men åter igen bevis för, vänster media.

Att våra "goda människor" som vill hjälpa alla -  importerad dessa problem och med stackars människor som inte har en chans i ett land som har lägst % andel "low skilled jobs" 1,..% (kommer inte ihåg exakt) men säg 2% då. Arbetsmarknad med Minimilön, fackavtal mm. Hur ska då 20 eller 25% eller vad nu invandringen är av, obildade, ej förmåga att ens lära sig, varken språk eller... ja ni vet, och från en helt annan del av världen få jobb inom en high tech nation ?

Nej som man säger i USA -politicians don't solve problems - they just rearrange them. 

• Anonym (qwerty)

De kanske vill ha dessa problem i sina egna villaområden. Det var väl därför regeln om attefallshus kom till vill jag minnas. Man ville att svenska befolkningen skulle skapa massa små billliga bostäder att utnyttja....

• Anonym (Gurkan)

Det är bättre i Västerås, där får man bo i dyraste huset även om man inte har råd!

Granskningen visar att 44 procent av hyresgästerna har så låga inkomster att de inte ens når upp till hyreskostnaden

Det blir alltså skattebetalarna som genom sociala insatser får betala hyrorna.

...

Socialdemokraten Ann Louise Molin Östling, ordförande i Individ- och familjenämnden och politiskt ansvarig för socialtjänsten, säger till P4 Västmanland att Västerås stad inte kan dela upp människor med utgångspunkt i om de får försörjningsstöd eller inte:

? Vi vill inte ha en segregerad stad.

sverigesradio.se/artikel/6786768
  • Anonym (qwerty)
    Tow2Mater skrev 2023-04-07 14:07:04 följande:
    Då får ju folk en ytterligare orsak att hitta inkomst och eget boende, om det är så illa.

Då kan man ju också låta hälften av barackbostäderna gå till infödda svenskar, kanske baserat på gentest - du måste även ha inkomst. Du får gratis hyra i säg 6 år om du flyttar dit. Så, segregeringsproblemet löst. Det kommer  alltid finnas jobbande svenskar som också de vill ha gratis hyra.
    Håller med dig om att det skulle vara en reell lösning, tex skulle hälften av bostäderna kunna öronmärkas till ensamstående föräldrar som redan har dålig inkomst eller till studerande. På det sättet får man en rörelse av nya boende hela tiden.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2023-04-07 00:25:03 följande:
    Ett forslag - städer kan bygga baracker. Som student bodde jag i en barack (studentbostäder), jag har jobbat på kontor i en barack, och bekanta utländska gästjobbare bodde i tjänstebostad i en barack. De skulle man kunna bygga billigt och de fungerar utmärkt.
    Det gjorde man i min hemkommun, främst avsedda för flyktingar.
    Efter några år blev man tvungna att sanera och tömma barackerna p.g.a. ohyra, bl.a. kackerlackor.
    En bekant, en ensamstående svensk, bostadslös och sjukpensionerad kvinna med ett tvåårigt barn var en av de sista att lämna dessa, då utlovad (riktiga) bostad dröjde. Jag tror de bodde där i över ett år, mot utlovade två månader.
  • Anonym (Så trött)

Få helvete vilka problem vi skapat. Jag tycker synd om mina barn. 

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2023-04-13 00:42:20 följande:
    Det gjorde man i min hemkommun, främst avsedda för flyktingar.
    Efter några år blev man tvungna att sanera och tömma barackerna p.g.a. ohyra, bl.a. kackerlackor.
    En bekant, en ensamstående svensk, bostadslös och sjukpensionerad kvinna med ett tvåårigt barn var en av de sista att lämna dessa, då utlovad (riktiga) bostad dröjde. Jag tror de bodde där i över ett år, mot utlovade två månader.

Bostäder blir ju vad folk gor dem till.... tror du det skulle varit mindre ohyra i vanliga lägenheter om de varit alternativet? Bracket tjänar sitt syfte som billiga bostäder.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2023-04-13 21:06:04 följande:

Bostäder blir ju vad folk gor dem till.... tror du det skulle varit mindre ohyra i vanliga lägenheter om de varit alternativet? Bracket tjänar sitt syfte som billiga bostäder.
    Min poäng är hur olämpligt alternativ för bostad det kan vara.

Eftersom det är kommunen som placerar folk där så blir det kommunen som måste hantera de eventuella problem som uppstår.
  • Anonym (qwerty)
    Tom Araya skrev 2023-04-13 21:45:16 följande:
    Min poäng är hur olämpligt alternativ för bostad det kan vara.

Eftersom det är kommunen som placerar folk där så blir det kommunen som måste hantera de eventuella problem som uppstår.
    Kommunen blir ju ålagda att ta emot och hustera ett antal människor och det baseras på vad regeringen släpper in. Rent krasst skulle man väl kunna säga att finns det inte bostäder, arbete, skola, dagis mm till folk så ska man inte ta emot fler än man kan ta hand om. Lite som att skaffa massa ungar och förlita sig på att "samhället" ska stå för uppfostran.
  • Anonym (Så fel det kan bli)
    Anonym (hyckleri) skrev 2023-04-06 10:14:58 följande:
    Ja, det är ju i första hand dom politiska krafter som förespråkat att Sverige skulle ha västvärldens mest generösa flykting- och migrationspolitik som borde ha ett bra svar på den frågan, men i andra länder använder man ju tex. Social Housing där staten bygger bostäder i medelklass områden, något som varit icke-existerande i Sverige efter dom som bor i dessa områden inte haft minsta intresse av att konfronteras med konsekvenserna av denna generösa politik.
    Instämmer i varje ord.

De som bär det politiska ansvaret för att man tagit hit svårintegrerade och lågutbildade människor utan asylskäl vill inte ha något som helst att göra med denna grupp människor.
Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden