Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Anonym (Ettan) skrev 2023-04-06 07:03:08 följande:
    Var ska de bo då?
    Ett forslag - städer kan bygga baracker. Som student bodde jag i en barack (studentbostäder), jag har jobbat på kontor i en barack, och bekanta utländska gästjobbare bodde i tjänstebostad i en barack. De skulle man kunna bygga billigt och de fungerar utmärkt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-07 13:53:52 följande:

Och visst, kommunerna skulle kunna slänga ihop ett gäng baracker lite här och var och placera alla försörjningsstödstagare där och verkligen peka ut vilka dessa är, de skulle ju verkligen få det lätt att komma ifrån sin situation som utpekad försörjningsstödstagare.

Som om det inte finns nog med fördomar mot dessa personer så ska det också bli tydligt vilka de är.

Då får ju folk en ytterligare orsak att hitta inkomst och eget boende, om det är så illa.

Då kan man ju också låta hälften av barackbostäderna gå till infödda svenskar, kanske baserat på gentest - du måste även ha inkomst. Du får gratis hyra i säg 6 år om du flyttar dit. Så, segregeringsproblemet löst. Det kommer  alltid finnas jobbande svenskar som också de vill ha gratis hyra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-07 13:49:51 följande:

Ett stort problem blir ju att om människor med försörjningsstöd och flyktingar inte längre får bosätta sig i utsatta områden, vem ska bo där?
    Människor med ok ekonomi skulle ju aldrig flytta dit. 

Det skulle ju behövas en rejäl folkomflyttning på en gång för att det skulle kunna bli bättre i dessa områden. 

För vilka med ordnat liv är beredda på att flytta dit medan det fortfarande finns problem?

Dessa problemboende sprids ju ut över fler bostadsområden, och hyresbostäderna i utsatta områden kommer efter ett antal år bli drömområden då problemen nu flyttat sig och blir fler och fler i de f d finare områdena. Då kommer de fyllas med vanligt folk, som nu vant sig vid att flytta runt i kappsäck typ vart 20e år som ett slags resandefolk.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2023-04-13 00:42:20 följande:
    Det gjorde man i min hemkommun, främst avsedda för flyktingar.
    Efter några år blev man tvungna att sanera och tömma barackerna p.g.a. ohyra, bl.a. kackerlackor.
    En bekant, en ensamstående svensk, bostadslös och sjukpensionerad kvinna med ett tvåårigt barn var en av de sista att lämna dessa, då utlovad (riktiga) bostad dröjde. Jag tror de bodde där i över ett år, mot utlovade två månader.

Bostäder blir ju vad folk gor dem till.... tror du det skulle varit mindre ohyra i vanliga lägenheter om de varit alternativet? Bracket tjänar sitt syfte som billiga bostäder.
Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden