• Anonym (Andrahandshyresgäst)

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Personer som är beroende av försörjningsstöd får framöver inte längre hyra lägenheter i de kommunala bostadsbolagen i Göteborgs utsatta områden, rapporterar GP. Detta efter ett beslut av det rödgröna styret.
    Målet med de nya reglerna är att bryta segregationen, förklarar kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

Märkligt detta, eller hur?
    Vilka är det som utan inkomst har fått hyra bostäder förut?
    Jag lever i dagsläget på försörjningsstöd, är svensk, är inte kriminell eller missbrukare, utan är utförsäkrad efter en arbetsskada med icke fungerande rehabilitering... jag får inte hyra någon bostad alls, utom de ytterst få andra- eller tredjehandsuthyrare som inte bryr sig om vart man får pengar till hyran ifrån eller accepterar att man lever på försörjningsstöd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-06 02:31
    www.msn.com/sv-se/nyheter/other/egen-f%C3%B6rs%C3%B6rjning-blir-krav-f%C3%B6r-bostad-i-utsatta-omr%C3%A5den/ar-AA19vWKD?ocid=msedgdhp&pc=ENTPSP&cvid=da1f72f6ec034fcb92feccc0c4de45c5&ei=10
  • Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden
  • Anonym (Ettan)

Ett ganska märkligt beslut eftersom det oftast bara är i de utatta områdena man både kan få och har råd med lägenhet på försörjningsstöd.

Bostadabrist gör ju att det redan är svårt med lägenheter och de man eventuellt kan få är nyproduktion men de har för höga hyror flr försörjningsstöd.

Gissar att Gbg stad helt enkelt inte vill att folk med försörjningsstöd flyttar dit mer.

• Anonym (Så trött)

Dumma jäkla politiker som skapat alla problem.. Sen måste de hitta på vägar runt dessa och då uppstår nya problem man måste hantera med half-ass lösningar. Fy vad trött jag är på Sverige 

• Henke81
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-06 02:37:15 följande:

Ett ganska märkligt beslut eftersom det oftast bara är i de utatta områdena man både kan få och har råd med lägenhet på försörjningsstöd.

Bostadabrist gör ju att det redan är svårt med lägenheter och de man eventuellt kan få är nyproduktion men de har för höga hyror flr försörjningsstöd.

Gissar att Gbg stad helt enkelt inte vill att folk med försörjningsstöd flyttar dit mer.

Nej det är klart att man inte vill ha folk med försörjningsstöd i sina lägenheter.
  • Anonym (Ettan)
    Henke81 skrev 2023-04-06 07:00:38 följande:
    Nej det är klart att man inte vill ha folk med försörjningsstöd i sina lägenheter.
    Var ska de bo då?
  • Henke81
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-06 07:03:08 följande:
    Var ska de bo då?
    Ja det undrar jag också.. Det är ju bekymret 
  • Anonym (berta)

Jag antar att de vill ha uteliggare istället i tältbostäder och liknande. Det blir en fin utveckling. 

Tyvärr finns det och kommer alltid finnas folk som inte kan få jobb av olika skäl. 

• Anonym (Så trött)
    Anonym (berta) skrev 2023-04-06 08:50:39 följande:

Jag antar att de vill ha uteliggare istället i tältbostäder och liknande. Det blir en fin utveckling. 

Tyvärr finns det och kommer alltid finnas folk som inte kan få jobb av olika skäl. 

Kommunen vill att de ska söka sig till typ Partille och Mölndal i stället gissar jag..
  • Anonym (S)
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-06 09:41:47 följande:
    Kommunen vill att de ska söka sig till typ Partille och Mölndal i stället gissar jag..
    Man vill alltså inte lösa problemet bara flytta det. 
  • Anonym (hyckleri)

Man borde ha infört sådana regler för länge sedan, innan utvecklingen med segregation och bidragsberoende spårat ut så totalt som det har nu. Men ingen, varken politiker eller medelklass, har haft intresse av det. Det har varit mycket hyckleri där, alla låtsas vara mot segregation och utanförskap, men många har egentligt gillat att problemen varit koncentrerade till områden där dom själva inte bor. Samt att låtsas som att dessa områden hade en oändlig förmåga att ta hand om alla nyanlända utan att det fick konsekvenser för någon.

• Anonym (S)
    Anonym (hyckleri) skrev 2023-04-06 09:53:52 följande:

Man borde ha infört sådana regler för länge sedan, innan utvecklingen med segregation och bidragsberoende spårat ut så totalt som det har nu. Men ingen, varken politiker eller medelklass, har haft intresse av det. Det har varit mycket hyckleri där, alla låtsas vara mot segregation och utanförskap, men många har egentligt gillat att problemen varit koncentrerade till områden där dom själva inte bor. Samt att låtsas som att dessa områden hade en oändlig förmåga att ta hand om alla nyanlända utan att det fick konsekvenser för någon.

Hur skulle de löst problemet då? När de väl får komma till Sverige så måste de ju bo någonstans. 
Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden