• Anonym (Andrahandshyresgäst)

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Personer som är beroende av försörjningsstöd får framöver inte längre hyra lägenheter i de kommunala bostadsbolagen i Göteborgs utsatta områden, rapporterar GP. Detta efter ett beslut av det rödgröna styret.
    Målet med de nya reglerna är att bryta segregationen, förklarar kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

Märkligt detta, eller hur?
    Vilka är det som utan inkomst har fått hyra bostäder förut?
    Jag lever i dagsläget på försörjningsstöd, är svensk, är inte kriminell eller missbrukare, utan är utförsäkrad efter en arbetsskada med icke fungerande rehabilitering... jag får inte hyra någon bostad alls, utom de ytterst få andra- eller tredjehandsuthyrare som inte bryr sig om vart man får pengar till hyran ifrån eller accepterar att man lever på försörjningsstöd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-06 02:31
    www.msn.com/sv-se/nyheter/other/egen-f%C3%B6rs%C3%B6rjning-blir-krav-f%C3%B6r-bostad-i-utsatta-omr%C3%A5den/ar-AA19vWKD?ocid=msedgdhp&pc=ENTPSP&cvid=da1f72f6ec034fcb92feccc0c4de45c5&ei=10
  • Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (S) skrev 2023-04-06 09:46:32 följande:
    Man vill alltså inte lösa problemet bara flytta det. 
    Jag antar det..
  • Anonym (hyckleri)
    Anonym (S) skrev 2023-04-06 09:58:53 följande:
    Hur skulle de löst problemet då? När de väl får komma till Sverige så måste de ju bo någonstans. 
    Ja, det är ju i första hand dom politiska krafter som förespråkat att Sverige skulle ha västvärldens mest generösa flykting- och migrationspolitik som borde ha ett bra svar på den frågan, men i andra länder använder man ju tex. Social Housing där staten bygger bostäder i medelklass områden, något som varit icke-existerande i Sverige efter dom som bor i dessa områden inte haft minsta intresse av att konfronteras med konsekvenserna av denna generösa politik.
  • Anonym (Andrahandshyresgäst)
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-06 07:03:08 följande:
    Var ska de bo då?
    Anonym (berta) skrev 2023-04-06 08:50:39 följande:

Jag antar att de vill ha uteliggare istället i tältbostäder och liknande. Det blir en fin utveckling. 

Tyvärr finns det och kommer alltid finnas folk som inte kan få jobb av olika skäl. 

De får skaffa bostad så som alla andra utanför bostadsmarknaden skaffar bostad, hyra rum eller lägenhet i andra- eller tredjehand. Det har jag fått göra sedan 2014.
    Jag fattar inte ens vilka som fått hyra utan inkomst och varför, till skillnad från mig?

• Tow2Mater
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-06 07:03:08 följande:
    Var ska de bo då?
    Ett forslag - städer kan bygga baracker. Som student bodde jag i en barack (studentbostäder), jag har jobbat på kontor i en barack, och bekanta utländska gästjobbare bodde i tjänstebostad i en barack. De skulle man kunna bygga billigt och de fungerar utmärkt.
  • Anonym (vem vet inte jag)
    Anonym (S) skrev 2023-04-06 09:46:32 följande:
    Man vill alltså inte lösa problemet bara flytta det. 
    Men "problemet" upplevs kanske som lite mindre om
    dessa boende sprids ut över fler bostadsområden, och hyresbostäderna i utsatta områden får lite fler självförsörjande boende?

Hur ska man annars motverka segregation?

Har du någon klockren annan idé?
  • Anonym (Ettan)

Ett stort problem blir ju att om människor med försörjningsstöd och flyktingar inte längre får bosätta sig i utsatta områden, vem ska bo där?
    Människor med ok ekonomi skulle ju aldrig flytta dit. 

Det skulle ju behövas en rejäl folkomflyttning på en gång för att det skulle kunna bli bättre i dessa områden. 

För vilka med ordnat liv är beredda på att flytta dit medan det fortfarande finns problem?

• Anonym (Ettan)

Och visst, kommunerna skulle kunna slänga ihop ett gäng baracker lite här och var och placera alla försörjningsstödstagare där och verkligen peka ut vilka dessa är, de skulle ju verkligen få det lätt att komma ifrån sin situation som utpekad försörjningsstödstagare.

Som om det inte finns nog med fördomar mot dessa personer så ska det också bli tydligt vilka de är.

• Tow2Mater
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-07 13:53:52 följande:

Och visst, kommunerna skulle kunna slänga ihop ett gäng baracker lite här och var och placera alla försörjningsstödstagare där och verkligen peka ut vilka dessa är, de skulle ju verkligen få det lätt att komma ifrån sin situation som utpekad försörjningsstödstagare.

Som om det inte finns nog med fördomar mot dessa personer så ska det också bli tydligt vilka de är.

Då får ju folk en ytterligare orsak att hitta inkomst och eget boende, om det är så illa.

Då kan man ju också låta hälften av barackbostäderna gå till infödda svenskar, kanske baserat på gentest - du måste även ha inkomst. Du får gratis hyra i säg 6 år om du flyttar dit. Så, segregeringsproblemet löst. Det kommer  alltid finnas jobbande svenskar som också de vill ha gratis hyra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-07 13:49:51 följande:

Ett stort problem blir ju att om människor med försörjningsstöd och flyktingar inte längre får bosätta sig i utsatta områden, vem ska bo där?
    Människor med ok ekonomi skulle ju aldrig flytta dit. 

Det skulle ju behövas en rejäl folkomflyttning på en gång för att det skulle kunna bli bättre i dessa områden. 

För vilka med ordnat liv är beredda på att flytta dit medan det fortfarande finns problem?

Dessa problemboende sprids ju ut över fler bostadsområden, och hyresbostäderna i utsatta områden kommer efter ett antal år bli drömområden då problemen nu flyttat sig och blir fler och fler i de f d finare områdena. Då kommer de fyllas med vanligt folk, som nu vant sig vid att flytta runt i kappsäck typ vart 20e år som ett slags resandefolk.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Ettan) skrev 2023-04-07 13:53:52 följande:

Handlar väl mer om att det rent krasst är fullt i vissa områden. 
Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden