-
Jag har otroligt lätt att gå OT eller associera till helt andra saker än vad tråden handlar om, det är jag medveten om, och har försökt ta till mig av den input jag fick av Embla twopointoh om att inte skriva om mig själv om inte efterfrågat. I den här tråden är ju dock temat det egna jaget, och det egna jagets eventuella behov av att trycka ner andra för att må bättre själv. Jag mår inte bra av att trycka till andra per se, men vissa saker kan jag vilja svara på om de berör mig tillräckligt. Jag ångrar ändå att jag deltog i den här tråden, även om jag som sagt har uppskattat ditt och mitt utbyte i den, och den tråd som troligen var en del i att denna tråd skapades och att andra trodde att jag skapat den.Freddie K skrev 2023-04-16 11:55:23 följande:Tack! Jag tycker ibland att det kan vara svårt att få sagt det man vill utan att gå OT och så.
-
Så är det. Det är inte så stort och man vet vilka som är minst omöjliga, och det finns ett antal personer som inte söker konflikt. Det hade varit trevligt om dessa skrev oftare, men jag förstår verkligen att de undviker trådar som denna. De har inget behov av att trycka ner och blir sällan angripna, så varför skulle de engagera sig? Jag tror att vi som har erfarenhet av mobbning lättare engagerar oss än de som inte har så mycket erfarenhet av mobbning.Freddie K skrev 2023-04-16 12:05:50 följande:Jo, du har helt rätt. Man har lärt sig lite grann under den tiden man har varit här vilka som går att snacka med och vilka som det inte går att snacka med, sen kanske man inte har så mycket gemensamt med vissa, men man är ändå inte ovänner på något sätt.
-
Det har också varit uppe för diskussion har jag sett, att det anses som överkänslighet att reagera på vissa utsagor. Där tror jag aldrig att det går att slå fast helt vad som är över gränsen, eftersom angreppen brukar bli värre då det eskalerar mellan användare. Man kan försöka att inte eskalera det. Detta har jag ibland struntat i att undvika om jag blivit tillräckligt ledsen över att det jag velat diskutera sätts på undantag till förmån för angrepp på min tydligen svårgripbara person. Men någon skrev ovan att hen förstod mig bättre efter att ha läst i den här tråden. Det kändes bra. Det kändes inte som om personen ville trycka ner mig, och personen skrev att den ångrade vissa ordval när den förstod bättre. Det handlar om att förstå varandra eller att inte förstå varandra, och jag tror att människor är lite olika mycket intresserade av att förstå varandra.Freddie K skrev 2023-04-16 12:14:46 följande:Så är det. Mobbning i all form är hemsk och det är så lätt här, har jag märkt att man blir utsatt för mobbning om man inte tycker samma sak som de gör.
-
Jag är också trött, men även intresserad. Att påpeka argumentationsfel, att säga "läs igen", att ropa halmgubbe: dessa tre saker utan motivation av vad som är argumentationsfel, vad som är missförstånd och vad som är halmgubbe, allt detta kan vara härskarteknik eller ren slöhet, liksom att svepande tala om hyckleri utan att motivera vad som är hyckleri.
Att motivera sitt svar långt är mer rättvist, eftersom andra då kan läsa och ta ställning till hur motiveringen sker. -
Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, liksom att sätta olika diagnoser och antaganden om livssituation på andra, vilket har förekommit i samhällsdiskussioner tidigare. Jag har själv gjort mig skyldig till detta, just för att jag önskat ge igen på en person som talat i svepande i ordalag om mig utifrån vad jag har berättat. Det blir lite knepigt.
-
Jag uppfattar dig som saklig, men ibland lite självgod i dina övertygelser. Kan det vara det folk reagerar på? Jag säger detta för att vi kommunicerat i flera trådar och jag tror att du kan ta det.Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:55:43 följande:Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.
Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder 'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism. -
Jag har inte intrycket att du vill vara dryg, utan bara att du är så säker på din sak att folk kan känna sig överkörda. Du uppmärksammade mig på att jag pratar för ofta om mig själv utan att mena att vara självcentrerad. Det är inte alltid man uppfattas på det sättet man tänkt sig.Embla twopointoh skrev 2023-04-16 20:24:20 följande:Det är möjligt. Jag ska försöka tänka på att undvika det. Tack för inputen, det är alltid svårt att veta hur andra uppfattar en.
-
Nej, det visste inte jag. Tack för referens.nihka skrev 2023-04-16 20:23:16 följande:Fast i just det här fallet var det en konversation mellan två personer där båda visste att det syftade till inlägg #405.
Fast det visste inte du. På tal på inlägg #470 -
Jag tror att man ska sätta sina egna varningstrianglar, men det tar ju lite tid och blir svårare om människor är "dubbelanonyma", som det kallats. Någon skrev till mig att jag skulle släppa vad ett annat konto skrivit till mig, att jag tar upp förtalet för ofta. Jag tog till mig av det, men det var väl just för att jag uppfattade utsagan om Dumpen som så pass extrem att jag velat uppmärksamma andra på kontot och vad det är kapabelt till, sätta en varningstriangel om man så vill. Men det är att underskatta andra. Ingen som skriver eller läser här är dummare än den gör sig.
-
Ja, det låter som om det fungerar för den personen. Bra. Med det sagt: För några månader sedan skrev jag att jag är rak. Här har jag skrivit att jag är snäll. Jag har också skrivit att jag blir elak ibland om någon är dum mot mig eller mot andra människor som är utsatta på något vis. Jag har skrivit att jag blivit mobbad. Av kommentarerna i denna tråd att döma har ingen av dessa etiketter som jag klistrat på mig själv hjälpt så mycket. Inte heller har de fungerat som isbrytare. Vad jag upplever har hjälpt är att nogsamt undvika dem som visat mig sin varningstriangel tills de har ändrat sig.Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 22:51:25 följande:
Fast det underlättar och sparar mycket tid om någon presenterar sig med att de är på spektrat, grälsjuk eller vad det nu kan vara.
En bekant presenterar sig med: Hej, jag heter X och jag har Asperger.
Det sätter ett ok ramverk och är en icebreaker i ett och samma.