Anonym (Hmm....) skrev 2023-03-20 20:33:29 följande:
Absolut kul med två pojkar - men hör du själv lite hur den kommentaren låter? Alltså att "Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunna bli bra vänner" - lite så säger ju vissa efter att först har sagt att kön spelar ju absolut ingen roll och så vidare. Uppenbarligen säger man ju så för man tänker att två pojkar troligen kommer närmare varandra än en pojke och en flicka skulle göra. Och tänker man då så - då ser man ju ändå viss skillnad i pojke/flicka... Och det låter då i förlängningen ärligt talat som att man faktiskt säger det för att man är lite ledsen att det inte blev just en flicka och försöker hitta positiva saker att säga om att det blev ytterligare en pojke.
Haha snacka om att överanalysera in absurdum! Första slutsatsen - att ts tänker att två pojkar troligen kommer närmare varandra än en pojke och en flicka - känns väl inte helt orimlig, men den andra? Alltså den som står i sista meningen?? Haha,
sjukt långsökt!
TS! Jag tycker inte din trådstart ger alls det här intrycket.Anonym (Mamman) skrev 2023-03-14 16:17:25 följande:
Två pojkar, hur reagerade er omgivning?
Fått reda på att vi väntar en pojke till, en lillebror till vår son. Vi är jätteglada att ha lyckan att vänta ett andra barn och ser att killarna förhoppningsvis kommer få det superkul ihop i framtiden - två bröder kan ju förhoppningsvis dela mycket kul.
Omgivningen är däremot lustig, fått kommentarer som att det ju var synd om mig då som inte får en dotter (vi kommer inte skaffa fler barn) insinuerat på olika mer eller mindre väl dolda vis.
Är det min omgivning som är koko eller är det vanligt att folk reagerar såhär??
Ni som har två söner - fick ni såna här kommentarer? Hur kände ni kring det?
Som svar på din fråga kan jag säga att vi fick fem pojkar, och jisses vad folk tjabbade om att oooohhhh nu hade ni väl hoppats på en liten tjej! varje gång vi sa att det blir en kille till. Folk är knäppa. Sen visade det sig att vår näst äldsta var en tjej trots allt, haha, men samma människor som tramsade på det där sättet när vi väntade henne har nu svårt att acceptera att hon är en tjej... som sagt: folk är, som du skriver, koko.