Inlägg från: Anonym (Hmm....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm....)

Två pojkar, hur reagerade er omgivning?

Anonym (Mamman) skrev 2023-03-20 20:10:45 följande:

Nej alltså jag fattar bara inte hur folk kläcker saker. Jag var glad för ett barn och hoppades innerligt på syskon men då jag är äldre, nu tom 40+, så var det ju absolut ingen garanti. Att då både få ett barn till och att allt ser bra ut är ju en sån lycka. Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunnna bli bra vänner och som syskon kommer de ju ha varann länge hoppas jag. 

Absolut kul med två pojkar - men hör du själv lite hur den kommentaren låter? Alltså att "Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunna bli bra vänner" - lite så säger ju vissa efter att först har sagt att kön spelar ju absolut ingen roll och så vidare. Uppenbarligen säger man ju så för man tänker att två pojkar troligen kommer närmare varandra än en pojke och en flicka skulle göra. Och tänker man då så - då ser man ju ändå viss skillnad i pojke/flicka... Och det låter då i förlängningen ärligt talat som att man faktiskt säger det för att man är lite ledsen att det inte blev just en flicka och försöker hitta positiva saker att säga om att det blev ytterligare en pojke.
  • Anonym (Hmm....)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-20 20:49:49 följande:
    Det var inte så det var menat iaf. Det jag menar är att det finns så mycket positivt med alla syskonkonstellationer. Har själv syskon av motsatt kön. Som liten var det ju sak samma, det var en lekkompis. Som äldre barn gav det mig en förståelse för motsatt kön genom att växa upp med det, men en del saker hade jag nog som tonåring haft lättare att prata med en syster om där och då. Som vuxen är det en vän och nån jag delar barndomsminnen med.
    Man ser ofta det i trådar likt denna - eller i trådar där trådstartaren faktiskt hade önskat sig ett visst kön. Att vem bryr sig om kön, helt onödigt, man vet ju ändå inget om personlighet, jag har minsann samma mys-pyssel-intressen som min son. ...för att i nästa andetag snacka om hur två pojkar verkligen kommer ha kul med varann och kunna komma varann nära!!! Någon föreställning om kön verkar man ju ha då
Svar på tråden Två pojkar, hur reagerade er omgivning?