• Anonym (Mamman)

Två pojkar, hur reagerade er omgivning?

Fått reda på att vi väntar en pojke till, en lillebror till vår son. Vi är jätteglada att ha lyckan att vänta ett andra barn och ser att killarna förhoppningsvis kommer få det superkul ihop i framtiden - två bröder kan ju förhoppningsvis dela mycket kul.

Omgivningen är däremot lustig, fått kommentarer som att det ju var synd om mig då som inte får en dotter (vi kommer inte skaffa fler barn) insinuerat på olika mer eller mindre väl dolda vis.

Är det min omgivning som är koko eller är det vanligt att folk reagerar såhär??

Ni som har två söner - fick ni såna här kommentarer? Hur kände ni kring det?

• Svar på tråden Två pojkar, hur reagerade er omgivning?
  • Anonym (A)

Nu fick inte vi söner, men två döttrar...och vi fick också kommentarer, mest från män om att nu blev väl pappan till barnen besviken, "riktiga män gör pojkar, höh höh" osv Sen fick vi ett tredje barn, då en pojke...oj vad alla trodde att min man var överlycklig för att det blivit just en pojke, "äntligen", typ... Det verkar som att folk tror att man önskar en av varje.

• Fjäril kär

Jag har tre söner och den enda gången jag hörde nåt var när jag väntade sista då det är ett sladdbarn, då kom vissa kommentarer om att det vore väl härligt med en flicka. Men pratet tog rätt snabbt slut när både min man och jag tokälskade vår son och det faktiskt fanns flickor i familjen då maken hade två döttrar sedan tidigare förhållande. Jag har aldrig saknat en dotter och det har jag varit tydlig med. Tvärtom, triss i pojkar är ju skithäftigt

• Anonym (Mia)

Jag tror att folk känner att de behöver säga något när de får veta och blir lite ställda. Sådana dumheter blir liksom det första som hoppar ur munnen och är nog inget de egentligen menar något med.

Vi fick en hel del av den typen av kommentarer från annars helt normala människor i vår vänkrets när vi väntade tvåan och trean.

• Anonym (S)

Varför bry dig om vad folk säger? Folk ska säga något, de flesta tänker inte efter och bryr sig nog inte heller. 

• Limajo

Jag kan inte minnas att jag fick några kommentarer om det faktiskt. Även om jag hört bekanta som varit glada för att de just fått en av varje. Själv är jag en gnutta lättad över att det två pojkar, även om jag givetvis älskat en dotter lika mycket så trivs jag väldigt bra som pojkmamma. 

• Anonym (Oförskämt)

Inte en enda kommentar åt det hållet. Inte minsta lilla antydan. Hade jag fått det hade jag fräst ifrån på skarpen. Det ENDA viktiga när man får barn är att barnet lever. Och det var då sannerligen på näppen med våra. En pojke var ett mirakel. Två en oerhört oväntad bonus. Solig

• Deeru

Får fortfarande det, yngsta pojken är 9 nu. "Ska ni inte göra en tjej också?" (som att det är en beställningsvara) Skulle jag mot förmodan vilja ha ett till barn så skiter jag totalt i vilket kön det blir. Det är väl inte därför man skaffar barn, för ett visst kön?

Folk är dumma i huvet tyvärr

• Anonym (.)(.)

Verkar vanligt i sverige att man ska ha en av varje, landet lagom liksom.
    Min första var en son och direkt säger man på förlossningen "nästa får ni försöööka med en flicka" jävla idioti.

• Anotherone

Fått mååånga såna kommentarer.
    Och det är så jäkla märkligt att höra och nästan ännu märkligare att säga så, eftersom kön på barnet inte är något som man själv kan påverka Ö-V-E-R-H-U-V-U-D-TA-G-E-T. Bara den som gör PGT vet ju vilket kön barnet har och där är det sällan för att man vill välja och vraka. Utan för att man kan ha sjukdomar eller avvikelser som drabbar endera könet varvid man väljer att försöka skapa en graviditet av det andra könet så att säga.
    Jag blev överlycklig när jag fick veta att barn nummer två var en pojke för jag var redan pojkmamma och trivs med det. Men vet ni, jag hade varit precis lika glad för en tös <3

Så det var också de oneliners jag körde med när jag var gravid, dels att jaa - det är ju inte som att jag kunde göra nåt åt det och dels att nu blev det så här och en flicka hade varit lika välkommen. 

• Anonym (Amanda)

Jag har två pojkar och har fått en del kommentarer men bryr mig inte så mycket, huvudsaken är att dom är friska. Men det hade varit roligt med en av varje såklart så kan känna mig avundsjuk på andra som får pojke och flicka

Svar på tråden Två pojkar, hur reagerade er omgivning?