• Anonym (Mamman)

Två pojkar, hur reagerade er omgivning?

Fått reda på att vi väntar en pojke till, en lillebror till vår son. Vi är jätteglada att ha lyckan att vänta ett andra barn och ser att killarna förhoppningsvis kommer få det superkul ihop i framtiden - två bröder kan ju förhoppningsvis dela mycket kul.

Omgivningen är däremot lustig, fått kommentarer som att det ju var synd om mig då som inte får en dotter (vi kommer inte skaffa fler barn) insinuerat på olika mer eller mindre väl dolda vis.

Är det min omgivning som är koko eller är det vanligt att folk reagerar såhär??

Ni som har två söner - fick ni såna här kommentarer? Hur kände ni kring det?

• Svar på tråden Två pojkar, hur reagerade er omgivning?
  • Anonym (Varför)

Vanligt tror jag. Standartanken för familj är väl flicka pojke, hund ,villa och 2 bilar  gärna en sommarstuga oxå.

Väntar men sen 3:e barnet som visar sig vara samma kön som de innan........ ojoj vilka kommentarer  stackars dig, nu måste skaffa fler, hur ska du klara/hinna ta hand om alla 4 killarna själv (ja de räknade med maken) 

• Anonym (Mamman)

Intressant att höra alla era svar. Vi är ju jätteglada för två killar - två av samma kan ju verkligen komma varann nära. Dessutom var det långt från säkert att vi ens kunde få syskon så det i sig är en total lycka.

Blev bara så paff när det av några verkade som det var mindre värt, kändes så rubbat.

• Anonym (Nja)

Vi har två pojkar, kusinerna från makens sida är två pojkar och flera av våra vänner samt grannar från förskolan har två pojkar. Väldigt vanligt i vår omgivning. 

Jag tänkte också alltid när jag drömde om familj att jag ville ha en av varje, när det väl var dags att skaffa barn brydde vi oss inte. Idag känns det helt rätt med två pojkar och har fått en kommentar en enda gång av en släkting om ?åh, nu får ni försöka en tredje gång?. Annars har ingen annan sagt något så dumt. Jag hade nog bara svarat att vi är jätteglada för våra BARN och har inga idiotiska idéer om att det måste vara ett visst kön för att få tyst på dem. 

• Anonym (Ui)

Folk är totalt dumma i huvudet gällande kvinnor som inte får döttrar! Helt sjukt ju. 
    Jag hade fräst ifrån ordentligt!

Grattis till bebisen. GladHjärta

• Core

Jo, frun fick kommentarer. Tror hon sket högaktningsfullt i det, idag åtta år efter senaste är hon glad att det inte vart nån dotter, haha. De är tighta som få, och hon har lättare att integrera lagom mycket till skillnad från hur hon själv tror att hon hade varit om hon var mamma till en dotter!

Kvinnan är lite väl feminin tror jag också, vilket visserligen är en stor del av det som gör att jag attraheras av henne som om jag fortfarande var 15 år. Men som mor till en dotter, det hade nog varit intensivt minst sagt.

• Anonym (Mamman)

Tack för alla svar. Två pojkar känns för mig väldigt kul, men en av varje hade också varit kul, och två flickor med liksom. Jag ville ju ha två BARN liksom?

• fjanten

De projicerar. Är inte ovanligt att män gärna vill ha en son och kvinnor en dotter, så kommentarerna kommer väl från den känslan? Jag kan helt ärligt säga att jag gärna ville ha en dotter, men det var givetvis inte därför vi valde att skaffa barn (och sedan ett till barn - och i slutändan fem barn), men man får ju det man får och älskar de barn man får alldeles oavsett kön, utseende, personlighet, intressen, ev. sjukdomar o.s.v. Så lägg ingen vikt vid sådana kommentarer TS.

• Anonym (Mamman)

Nej alltså jag fattar bara inte hur folk kläcker saker. Jag var glad för ett barn och hoppades innerligt på syskon men då jag är äldre, nu tom 40+, så var det ju absolut ingen garanti. Att då både få ett barn till och att allt ser bra ut är ju en sån lycka. Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunnna bli bra vänner och som syskon kommer de ju ha varann länge hoppas jag. 

• Anonym (Jo)

Jag har två pojkar och när jag väntade barn nummer två fick jag så mkt kommentarer om hur synd det var att jag minsann inte fick en dotter. Efter min första graviditet så fick jag missfall så när det var dags för lillebror så kunde jag inte bry mig mindre om vilket kön det blev. 

Jag struntar i vad mina barn har för kön, skulle jag skaffa ett tredje barn så hade det varit asroligt med en till pojke! :) 

• Anonym (Hmm....)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-20 20:10:45 följande:

Nej alltså jag fattar bara inte hur folk kläcker saker. Jag var glad för ett barn och hoppades innerligt på syskon men då jag är äldre, nu tom 40+, så var det ju absolut ingen garanti. Att då både få ett barn till och att allt ser bra ut är ju en sån lycka. Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunnna bli bra vänner och som syskon kommer de ju ha varann länge hoppas jag. 

Absolut kul med två pojkar - men hör du själv lite hur den kommentaren låter? Alltså att "Två pojkar kommer förhoppningsvis också kunna bli bra vänner" - lite så säger ju vissa efter att först har sagt att kön spelar ju absolut ingen roll och så vidare. Uppenbarligen säger man ju så för man tänker att två pojkar troligen kommer närmare varandra än en pojke och en flicka skulle göra. Och tänker man då så - då ser man ju ändå viss skillnad i pojke/flicka... Och det låter då i förlängningen ärligt talat som att man faktiskt säger det för att man är lite ledsen att det inte blev just en flicka och försöker hitta positiva saker att säga om att det blev ytterligare en pojke.
Svar på tråden Två pojkar, hur reagerade er omgivning?