Anonym (Mamman) skrev 2023-03-21 16:23:51 följande:
Det är nog så, men samtidigt kan jag verkligen önska att de med såna kommentarer kan tänka dem och inte uttala dem högt, som med så många andra saker.
Jag har på riktigt sen vi fick reda på att vi ska få en pojke till mött folk som först blivit genuint glada med stora leenden för oss att få ett andra barn och där de sedan tystnar med ett ?jaha?? och ett stelnat leende när jag sagt att det är en pojk till. På riktigt. Det gör mig faktiskt irriterad, för hur bemöter de då mina pojkar i sin vardag tänker jag? Det är för dessa människor som att jag inte bör vara lika glad för att det är en kille. Sånt här beteende tycker jag bara är ofint.
Jag trodde inte att jag skulle få bli mamma, något jag sörjde länge, och att gå från det till att ha två barn är mitt livs stora lycka. Kön är då så galet oväsentligt för mig - men det är klart att jag påverkas i humöret (särskilt som gravid) av att ha mött flera människor som går från glad till halvt beklagande, oavsett hur jag själv känner i grunden, just för att jag ju måste bemöta dem på nåt vis. Där skulle jag önska att folk bara tänker på allmänt hyfs ibland alltså.
Jag kan inte annat än hålla med, det är rent ohyfs att kommentera en sån sak. Jag vet folk som väntat sitt tredje av samma kön som pga kommentarer med nr 2 inte berättat vilket kön det är innan. Sen när barnet väl är fött får man väl hoppas att folk håller truten. Lite samma som med namn. Många har åsikter innan barnet är fött, svårare att ha åsikter när man presenterar lilla XX.