• Anonym (M34)

Min fru har slutat att raka sig helt

Min fru har slutat att raka sig helt, hon är i 30 års åldern. Vi har varit tillsammans i 5år.

Hon har vildvuxna buskar under armarna, relativt håriga ben och hår mellan benen. 

Håret mellan benen gör väl iofs inget, men hår i armhålan och på benen är väl något mer kanske udda enligt mig. Benen kanske  man inte rakar frekvent på vintern, men hon låter det även vara orakat på sommaren på stranden tex.

Om jag frågar henne varför så säger hon att hon har börjat att trivas bäst så. Vilket jag accepterar naturligtvis. Även om jag tycker det är mer udda, men jag dömer inte.

Är det fler som varit med om något liknade? Finns det fler kvinnor som har och trivs med buskar under armarna och håriga ben?

• Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt
  • Miss Skywalker
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 06:45:06 följande:
    Jämför du arbetsinsatsen att raka ansiktet ca var tredje dag med att raka armhålor, kön, anus, ben för att slippa kallas äcklig? Hade hemskt gärna bytt. Som man kan man ju också ha skägget kvar. Dessutom finns det kvinnor som måste ta bort ansiktsbehåring.

Till det kan du lägga att kvinnor också "bör" sminka sig lite för att inte anses som såna som "inte tar hand om sig". Sen tillkommer en mängd andra utseendekrav som män helt enkelt inte har på sig. De kan knata runt i bekväma boxerkallingar medan kvinnor gärna ska ha string eller andra lite sexigare underkläder. 

Generellt om man kollar på stan så ser de flesta män ut som att de klivit upp och klätt på sig. Påfallande ofta iklädda funktionskläder. Kvinnorna är oftast lite sminkade, vissa har nagellack och fixade naglar, är ofta de enda som har nåt som påminner om nåt slags stil och har fixat håret. Skulle man sen kolla under kläderna är de säkerligen ofta rakade på stora delar av kroppen, insmorda, iklädda lite finare underkläder.

Du är blind om du inte ser att utseendekraven på män och kvinnor är helt olika, och kräver helt olika tidsinsats och pengasummor. 

En man med hår anses inte äcklig, en kvinna med samma hår gör det. Män som inte själva rakar/fixar sig tycker ändå det är fullt naturligt att kvinnor ska göra det. 

Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
    Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.

Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.

• Anonym (..)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-16 10:03:30 följande:

Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
    Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.

Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.

De flesta kvinnor håller inte på med fix för att det är kul utan för att de annars får kommentarer om att de ser trötta ut, epitet som att de "inte tar hand om sig", blickar om de går ut med håriga ben etc. Det är helt enkelt lättare att följa normen än att bli socialt avvikande och väcka uppmärksamhet. 

Jämför män och kvinnor under en vecka, hur mycket tid och pengar som läggs på utseende.

Bara i den här tråden ser du ju att kvinnor som inte följer normen anses äckliga, udda och sunkiga. 
  • Anonym (..)

Det är enormt naivt att tro att utseendefix är en "kul liten hobby" kvinnor ägnar sig åt. 

Tror du att det är en slump att det är just kvinnor som gör det och "mår så bra av det?" 

Man mår bra av det eftersom man får bekräftelse på att det är nåt önskvärt och uppskattat av omgivningen. Ingen kvinna hade kommit på tanken att raka sig om inte industrin sett till att dessa intressen väckts av lukrativa skäl. 

Kvinnors utseendefix är en mångmiljardindustri och folk hjälper villigt till att hålla det hjulet rullande, både genom att efterleva förväntningar men också genom att faktiskt skapa dessa förväntningar.

Att se till att kvinnligt hår är fult är ett effektivt sätt att se till att bi fortsätter vara lukrativa konsumenter. Plus smink, hårfärg, skönhetsoperationer etc etc.
  • Anonym (Naturell)

Mja, min dotter som är 11 lägger 2 timmar på smink varje morgon för annars blir hon utstött från kompisgänget i skolan som äcklig och osund, väntar  bara tills de kommer med rakning krav också...
    Och anledningen är i sin tur att killarna kräver att tjejerna sminkar sig för det har de sett hemma att mamma gör. Snart kollar de väl porr och då kommer rakningen som ett krav ganska snabbt. 
    Så om min dotter väljer att inte sminka sig vågar de andra kompisarna inte vara med henne eftersom då killarna tycker illa om dem. Så frivilligt och roligt my ass!
  • Anonym (..)

Samma med min systerdotter. Hon gick i smyg upp kl 5 för att hinna sminka sig innan skolan under en period. För att leva upp till nivån i klassen bland tjejerna.

Ingen vill bli utstött. Ingen vill bli kallad oattraktiv, äcklig eller sunkig. Varken barn eller vuxen. Då är det lättare att "ge upp" och följa normen, trots att det är jobbigt och kostsamt.

Ingen ska inbilla sig att kvinnors utseendekrav inte är betungande och bidrar till ofrihet. Det kräver planering, inköp, övning, tid. 

• Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:13:55 följande:

Samma med min systerdotter. Hon gick i smyg upp kl 5 för att hinna sminka sig innan skolan under en period. För att leva upp till nivån i klassen bland tjejerna.

Ingen vill bli utstött. Ingen vill bli kallad oattraktiv, äcklig eller sunkig. Varken barn eller vuxen. Då är det lättare att "ge upp" och följa normen, trots att det är jobbigt och kostsamt.

Ingen ska inbilla sig att kvinnors utseendekrav inte är betungande och bidrar till ofrihet. Det kräver planering, inköp, övning, tid. 

Tror att ditt budskap har gått fram nu.

Varför respekterar du inte att andra tänker och agerar annorlunda än du?
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:17:23 följande:
    Tror att ditt budskap har gått fram nu.

Varför respekterar du inte att andra tänker och agerar annorlunda än du?
    Människor slutar tänka för tidigt i processen ("jag gillar det här, punkt"), och vill inte ifrågasätta.

Vill inte du också bidra till ett samhälle där kvinnor kan slippa oket av att behöva fixa sig för att anses som icke-äckliga? Eller tycker du själv att det är rimligt att utseendekraven på kvinnor framgår så tydligt att flickor i mellanstadiet går upp 2 h innan skolan för att sminka sig?

Ser du inte att allt hänger ihop? Rakning, smink, allt kvinnor behöver göra för att accepteras, redan i unga år. 

Att kvinnor kan gå ut orakade och osminkade utan anses slappa är väl det minsta man kan begära. Precis som män får.

Attityder måste förändras. 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 11:23:51 följande:
    Människor slutar tänka för tidigt i processen ("jag gillar det här, punkt"), och vill inte ifrågasätta.

Vill inte du också bidra till ett samhälle där kvinnor kan slippa oket av att behöva fixa sig för att anses som icke-äckliga? Eller tycker du själv att det är rimligt att utseendekraven på kvinnor framgår så tydligt att flickor i mellanstadiet går upp 2 h innan skolan för att sminka sig?

Ser du inte att allt hänger ihop? Rakning, smink, allt kvinnor behöver göra för att accepteras, redan i unga år. 

Att kvinnor kan gå ut orakade och osminkade utan anses slappa är väl det minsta man kan begära. Precis som män får.

Attityder måste förändras. 
    Jag vill bidra till mångfald, att det är ok att individer får välja själva och respekteras för det, lurvig som hårfri.

Vad tror du om det?
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:28:57 följande:
    Jag vill bidra till mångfald, att det är ok att individer får välja själva och respekteras för det, lurvig som hårfri.

Vad tror du om det?
    För att kunna uppnå det måste vi börja se kvinnors hår som något neutralt, exempelvis.

Vi måste kunna låta kvinnor få existera på samma villkor som män. Inte en villkorad existens där man blir belönad om man uppfyller krav på rakning, smink, string etc. 

Vi måste fästa mindre vikt vid att kvinnor ska utseendefixa för att passa in. 

Om du får barn i framtiden. Kommer du att acceptera att din dotter går upp 2 h tidigare för att sminka sig än din son, och därmed går miste om 2 h viktig sömn eller tid som kunnat läggas på skolarbete, vila eller roliga saker? 

Hur kan vi förändra det här?
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 11:28:57 följande:

Vad tror du om det?
    Det är ju just det som är poängen. Hur kan vi göra så att kvinnor respekteras som lurviga? För idag gör ju kvinnor inte det.

Kvinnor som är lurviga startas det trådar om på familjeliv. Kvinnor som är lurviga glor man snett på. De kallas oattraktiva, sunkiga och äckliga. 
Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt