• Anonym (Lina)

Tonårsdotter

Jag har en dotter på 16 år o fick en liten bäbis för 6 mån sedan. Jag har vatit utmattad o kände mog stark flera år o vi vågade skaffa vår lille kille. Pappan har svårt att se att jag inte är stark o körde på jobbade över mm o jag blev ensam med lilleman. Kraschade igen o fick en depression. Har återhämtat mig någolunda men vaknar så lätt.
    Tonårsdottern är inne i en period som hon intr visar någon hänsyn alls o jag blir osäker på vad jag kan be henne om?

Vill inte att hon ska drabbars av min sårbarhet för mycket.
    Vi bot i stan o det är mycket kompisar här o de sover över. Är de uppe o springer på nätterna så har jag svårt att somna om. Jag har bett henne ha lite färre som sover över o bett dem ta hänsyn som att gå på toa ha lite vatten vid sängen eller nässparay mm så man bara går upp när man måste. Är det för hårt? 

• Svar på tråden Tonårsdotter
  • Anonym (...)

Här sover inga ungdomar över, speciellt inte om det är skoldag dagen efter.
    16-åringar kan jag tycka är lite för stora för att ha kompisar som sover över också. Det räcker väl med att de ses i skolan, och på fritiden? 

• En glad tjej

Jobbig sits du är i! Tyvärr är 16-åringar inte så hänsynstagande, jag har själv barn i den åldern. De är stora men ändå inte vuxna. Du kan ju ställa krav eftersom det är din bostad. Kan inte dottern sova hos sina kompisar istället ett tag? 

• En glad tjej
    Anonym (...) skrev 2023-03-12 10:11:42 följande:

16-åringar kan jag tycka är lite för stora för att ha kompisar som sover över också. Det räcker väl med att de ses i skolan, och på fritiden? 

Nu förstår jag inte. På vilket sätt är 16-åringar för stora för att sova över? De tycker ju det är jättekul, min snart 17-åring hade ett gäng tjejer i samma ålder som sov över igår, de hade jättekul tillsammans.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (...) skrev 2023-03-12 10:11:42 följande:

De ses ju på fritiden när de sover över? 
  • Anonym (Lina)

De sover över max 2ggr i veckan nu antingen kompisar eller pojkvännen men vi har bråkat så om det. O när de väl är här så ber jag dem lägga sig en visst tid på vardagen o ta med allt in på rummet. Blir då ledsen när de,springer upp för att hämta vatten efter en timma sånt man ändå kan ta lite hänsyn till. Dottern förstår tror jag men kompisar i killen tar inte alls detta. Små saker för vissa men om man inte somnar på 5h eftrr blir det en större grej o msn blir ledsen. 

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Lina) skrev 2023-03-12 10:54:08 följande:

De sover över max 2ggr i veckan nu antingen kompisar eller pojkvännen men vi har bråkat så om det. O när de väl är här så ber jag dem lägga sig en visst tid på vardagen o ta med allt in på rummet. Blir då ledsen när de,springer upp för att hämta vatten efter en timma sånt man ändå kan ta lite hänsyn till. Dottern förstår tror jag men kompisar i killen tar inte alls detta. Små saker för vissa men om man inte somnar på 5h eftrr blir det en större grej o msn blir ledsen. 

Jag har också små barn och tonåringar. Jag skulle aldrig orka ha det som du beskriver. jag tycker dessutom att det helt oavsett små barn inte är rimligt med översovning vardagar. 

jag tycker du ska sätta gränser. ingen i familjen mår bra om du kraschar. Max en översovning per vecka och det på helg. man kan visa hänsyn när mammor 16. Man får banne mig lov att börja lära sig ta hänsyn när man är så gammal annars tycker jag inte man ska ha kompisar som sover över. På natten är det natt. Oavsett om det är lördag. Efter midnatt och till 8 på morgonen ska det vara lugn och ro i hemmet, speciellt  Om man har småbarn och bebisar som bor där också. 

• Anonym (Gränser)

När man är 16 
    skulle det stå
    inte mammor 😊

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Lina) skrev 2023-03-12 10:07:36 följande:

Tonårsdottern är inne i en period som hon intr visar någon hänsyn alls o jag blir osäker på vad jag kan be henne om?

Vill inte att hon ska drabbars av min sårbarhet för mycket.
    Vi bot i stan o det är mycket kompisar här o de sover över. Är de uppe o springer på nätterna så har jag svårt att somna om. Jag har bett henne ha lite färre som sover över o bett dem ta hänsyn som att gå på toa ha lite vatten vid sängen eller nässparay mm så man bara går upp när man måste. Är det för hårt? 

Be henne om...? Är det ni vuxna eller en tonåring som bestämmer i hemmet?

Så här går det till:
    Jag är inne i en period nu då jag behöver mycket återhämtning och orkar inte ha besök här hela tiden, så för det första får du ha färre kompisar övernattande hädanefter och jag vill att du ser till att ni har allt förberett i rummet så ni kan stanna där inne över natten. Om det inte fungerar kan vi inte ha övernattningar på ett par veckor, sedan får vi se. Förstått?
  • Jemp

Helt rimligt att begänsa antalet översovningar. 
    Ett tips är att du själv säger till vännerna att ta med sig vattenglas från början osv för även om det är en självklarhet att visa hänsyn, så är inte det en självklarhet att förstå att det stör. 
    Och nej en 16åring är väl knappast "för stor" för översovningar. När blir man det ens?

• Anonym

Eftersom du har ett litet barn och står på randen till ett nervsammanbrott så ska du sätta övernattning på paus just nu och ett tag framöver. Du måste få en period med sömn. Det är ingenting ni ska bråka om. Du ska bara tala om att det är det som gäller ett tag framöver. Ta ingen diskussion. 

• Xlr8
    En glad tjej skrev 2023-03-12 10:15:54 följande:
    Nu förstår jag inte. På vilket sätt är 16-åringar för stora för att sova över? De tycker ju det är jättekul, min snart 17-åring hade ett gäng tjejer i samma ålder som sov över igår, de hade jättekul tillsammans.
    Enda gången man sov över hos en polare i den åldern var om polare bodde långt hemifrån.
    Annars har det varit pga man varit för packad/däckat(18år+), blivit snöstorm eller temp sjunkit oväntat mkt å man skulle cykla hem.
  • Anonym (Dea)
    Xlr8 skrev 2023-03-12 19:19:55 följande:
    Enda gången man sov över hos en polare i den åldern var om polare bodde långt hemifrån.
    Annars har det varit pga man varit för packad/däckat(18år+), blivit snöstorm eller temp sjunkit oväntat mkt å man skulle cykla hem.

Vi sov över rätt ofta. Det var mysigt. Minns flera fina, förtroliga samtal vi hade framåt nattkröken i skydd av mörkret. 

Till TS: du kan absolut ställa krav. En gång i veckan tex. Eller ännu mer sällan om det är vad du klarar. 

• Xlr8
    Anonym (Dea) skrev 2023-03-12 19:55:54 följande:

Vi sov över rätt ofta. Det var mysigt. Minns flera fina, förtroliga samtal vi hade framåt nattkröken i skydd av mörkret. 

Till TS: du kan absolut ställa krav. En gång i veckan tex. Eller ännu mer sällan om det är vad du klarar. 

Du är kvinna va? 
    Har aldrig hört några av mina kompisar gjorde så(grabbar)
    Men att pojk och flickväner sov rätt frekvent hos varandra. Men då visar man väl ändå respekt. 
    Alla ska kunna må bra i ett hus, om en får någon annan att må dåligt får denne anpassa sig.
  • Anonym (Gränser)

man måste uppfylla familjemedlemmars basbehov först, dvs mat och sömn. om en av de vuxna i huset inte kan sova pga bebis samt tonårs-hallaballoo så får tonåringen stå tillbaka alternativt ta ansvar så att sömnen för de vuxna inte störs. De vuxna ska ansvara för alla i huset. De vuxna ska dra in pengar och stå för emotionell stabilitet. Om en vuxen ska ta hand om en bebis och till följd av detta inte sover bra till att börja med så är det prio ett, två och tre att denne vuxna får sova när den har en chans och inte stör av ?tonårskul? nattetid. Då kommer denne vuxna inte orka stå för alla basala behov i huset. Det är som när du flyger - ta på din egen syrgasmask först. 

• Anonym (...)
    En glad tjej skrev 2023-03-12 10:15:54 följande:
    Jag tänker att det mer är små barn som myser, sover över i pyjamas, bygger kojor osv. Men visst är det klart att alla tycker om att hänga med vänner. 

Våra ungdomars vänner bor så nära så vi anser att man går hem, om det inte är något speciellt. Vår dotter sov tex över hos en kompis alldeles nyligen för att de hade en kvällsgrej i skolan och då var det snällt att hon fick sova över hos den familjen som bor så nära skolan. 

Om någon av våra ungdomar vill ha tex party och vänner ska sova över så är det helt ok för oss någon enstaka gång, om det är på helg/lovdagar. 
    Jag tolkade TS som att det sker övernattning lite när som helst (?), och för vår del är vi helt överens om att sånt inte sker på skoldagar. 

Vår äldste son hade flickvän ett tag och då var det samma sak: de fick sova över om det var ledigt men absolut inte mitt i skolveckan och det tyckte inte hennes föräldrar heller. 
Svar på tråden Tonårsdotter